Ragnwald skrev:niklas skrev:Att flera personer kommer fram till samma sak (använder samma element) ser jag som att man tänkt rätt.
Hur menar du att de kom fram till det?
Att simulera olika element, ger inte hela bilden av vad de tål att modereras av en DSP och samtidigt med så låg dist som möjligt återge musik.
Man ska nog börja med att tänka igenom målet och låna hem några färdiga subbasar, för att få en hint om hur lätt ens eget musikrum kan återge den oktav man traktar efter. Kan bli en lång resa annars, men iofs intressant.

S är inne på att bygga basmoduler av basreflextyp. Han har inte som mål att återge infratoner utan fokuserar på området 20-80 Hz. Detta med element som är byggda för det utan att "modereras av en DSP". Dvs ingen LT el. likn. kommer användas.
Ragnwald skrev:Det är lätt att missförstå det här med många basar, trots att diskussionen pågått rätt länge nu.
Det handlar ju inte om att kunna generellt återge basen starkare, utan om att i över huvudtaget få någon output från 20Hz och ner i avgrunden, toner som inte hörs men känns.
I detta fallet handlar multipla basmoduler om ljudtryck och de akustiska fördelarna med att generera bas från flera punkter i rummet. Inte om att nå lägre frekvenser. Läs gärna tråden där Ingvar talar om vid vilka ljudtryck som frekvenser under 20 Hz är intressanta. Då inser man att det är ganska extrema musik- hemmabiosystem vi talar om. I detta fallet ska ett par stativare avlastas samtidigt som bredbandigheten ökas. Infrasystem är primärt för de verkliga entusiasterna som sitter på i28 eller större.
Ragnwald skrev:Har man en kompetent anläggning i övrigt, så är det väldigt lätt att bottna 2st 10"-subbar. Nu har ju Roy skaplig slaglängd och faller en del under 20Hz, så det kanske är ett ickeproblem. Annars är det ju bara att lyssna på låg ljudnivå, till grannarnas glädje.

Jag tror inte det är så svårt att bli vräkt från i princip vilken lägenhet som helst med enbart piP, om man går in för det. Jämför man då 2xL26ROY's kapacitet i basområdet med piP's så blir det förstås ännu enklare. Jag tror S kommer kunna spela så starkt han känner för, mellan 20-80 Hz. Fast det är ju bättre om S svarar på det...
steveo1234 skrev:niklas skrev:boom skrev:Jo man måste bryta mönstret och gärna vara på avig sidan och prova andra tillverkare som är intressanta än bara vandra på samma stig som dom flesta.
vilket blir ganska tråkigt då varje bygg tråd innehåller vad passar bäst för min sls 10 dom kan lika bra posta på MHB .
Men, det är nog vanligare att målet är så bra ljudåtergivning som möjligt än så orginellt bygge som möjligt. Att flera personer kommer fram till samma sak (använder samma element) ser jag som att man tänkt rätt.
Jag ser det som ett uttryck på att man inte tänkt alls. Bara kopierat en befintlig lösning. Jag har ingen aning om SLS10 mfl är bra. Men, jag har inget minne av att jag sett några djupgående tester på elementet iheller så jag tror inte att det byggs många lösningar med det elementet av den anledningen.
Så kan det ju förstås också vara, men det får vi väl hoppas att det inte är. Jag sätter lite högre tilltro till de som DIY:ar än så.
För övrigt verkar det vara L26ROY som är på tapeten nu.
Over and out!