Moderator: Redaktörer
rhenrics skrev:Rydberg skrev:Vad vet du om vad inköpskostnaden för ingående delar är? Vet du över huvudtaget vad det sitter för element i?
Har ju jävligt svårt att tro att element och filter skulle kosta 40 lök iaf. Vad tror du själv?
Hur låter köket nu då? Hur smakar maten? Skit såklart. Ring Jorma så får du bättre Kaffe!pingvinlakrits skrev:PS
Erkände precis att jag handlat på Elgiganten.![]()
Jag köpte ett grenuttag.
Men jag har det i köket och inte nära akustisk apparatur!
26'782kr alltså?Rydberg skrev:rhenrics skrev:Rydberg skrev:Vad vet du om vad inköpskostnaden för ingående delar är? Vet du över huvudtaget vad det sitter för element i?
Har ju jävligt svårt att tro att element och filter skulle kosta 40 lök iaf. Vad tror du själv?
Jag tror att diskanterna kostar 3130,5 styck och baselmentet 6261 styck, lådorna kostar ca 7-8000 per kabinnetpar (fanérade i standard fanér)
Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!dimitri skrev:EA:
filterkomponenter slängs in helt gratis (bonus)
Är inte resterande pengar kostaden för, fanering, hopskruvning, lödning och test? Det verkar iaf vara en viss % pålagt på färdiga högtalarna jämfört med byggsats-priset på alla högtalarna.EngelholmAudio skrev:Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!dimitri skrev:EA:
EngelholmAudio skrev:Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!
OK. Vem skruvar ihop, löder och testar då?Martin skrev:Är inte resterande pengar kostaden för, fanering, hopskruvning, lödning och test? Det verkar iaf vara en viss % pålagt på färdiga högtalarna jämfört med byggsats-priset på alla högtalarna.EngelholmAudio skrev:Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!dimitri skrev:EA:
Exempel pi60s i byggsats i rå MDF: 29 200:-
Färdig: från 43 800:-
rhenrics skrev:EngelholmAudio skrev:Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!
Vill minnas när man kunde beställa högtalarkit från golden age music. Bo Medin designade högtalarsystem med Thiel&Partner, Eton och TC Sounds element. För runt 40 lök fick man då dubbla uppsättningar keramiska diskant, över- och undermellanregister från Thiel&Partner, samt två feta TCSounds 10 tums basar på ca 15 kg styck (magneten var ungefär lika stor i omkrets som själva membranet). För att inte tala om filtren; dessa var ju i en klass för sig och skickades separat (30 kg), med stora tunga transformatorer, feta kondensatorer från Mcap Supreme serien etc... Men Bo Medin har ju tyvärr lagt ner denna verksamhet. Designa högtalarsystem kunde han dock, och kiten såldes till självkostnadspris (komponentpriser), filterritning på köpet.
Antar att det är Ingvar själv (med tanke på väntetiden för ett par färdiga högtalare). Faneringen beställs väl från ett snickeri. Men är det inte bättre att han förklarar så att det inte blir några missförstånd?EngelholmAudio skrev:OK. Vem skruvar ihop, löder och testar då?Martin skrev:Är inte resterande pengar kostaden för, fanering, hopskruvning, lödning och test? Det verkar iaf vara en viss % pålagt på färdiga högtalarna jämfört med byggsats-priset på alla högtalarna.EngelholmAudio skrev:Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!dimitri skrev:EA:
Exempel pi60s i byggsats i rå MDF: 29 200:-
Färdig: från 43 800:-
Martin skrev:Mao så kunde han inte ta betalt för själva utvecklingskostnader för högtalarna av någon anledning...
Jag betalar hellre ett vettigt pris för en bra konstruktion (inklusive utvekling av element specifikt för högtalaren) än de dyraste fetaste komponenterna som går att få tag på.
Har du byggt högtalare någon gång rhenrics? Tro mig det handlar om att få delarna att arbeta ihop och göra exakt det man vill. Det är svårare om man inte har total kontroll över hur elementen beter sig(både vad gäller parametrar, frekvensrespons/spridning och distorsionsbeteende osv). Har man bara standardelement att utgå ifrån så kan man bara göra det bästa av situationen, men att kunna speca sina element själv och ha kunskapen om hur fysiken hänger ihop är naturligtvis överlägset. Iaf om man vet exakt vad man vill åstadkomma.Det där med utveckling av element specifikt för högtalaren. Vad är det annat än ett sätt att behålla kontrollen över konstruktionen? Själv köper jag hellre komponenter som standardtillverkas så att jag kan byta ut dem om de skulle gå sönder utan att behöva förlita mig på en ormoljeprocedur med 250% prispåslag och ett års väntetid. Om element uppvisar några konstigheter så är det filtrens uppgift att kontrollera det.
Martin skrev:Har du byggt högtalare någon gång rhenrics? Tro mig det handlar om att få delarna att arbeta ihop och göra exakt det man vill. Det är svårare om man inte har total kontroll över hur elementen beter sig(både vad gäller parametrar, frekvensrespons/spridning och distorsionsbeteende osv). Har man bara standardelement att utgå ifrån så kan man bara göra det bästa av situationen, men att kunna speca sina element själv och ha kunskapen om hur fysiken hänger ihop är naturligtvis överlägset. Iaf om man vet exakt vad man vill åstadkomma.
Det är ytterst begränsat vad man kan göra i filtret för att rätta till det elementen gör fel, även om filterkonstruktion är extremt komplext (tänk på att elementens beteende faktiskt ingår i konstruktionen av filtret).
rhenrics skrev:Finns väl inget som säger att man inte kan tillverka bra element i standardutförande.
Du anar inte vilka begränsningar som finns i de elementen...T&P får man väl anta redan är så pass bra i sin grundkonstruktion att de inte behöver trixas med.
Nattlorden skrev:
Nix, bara att det är extremt sällsynt att det görs.
Finns en tidigare tråd där IÖ berättade om några stycken standardelement som var bra nog om du är intresserad.
rhenrics skrev:Nej, vad den mannen säger intresserar mig inte ett dyft, eftersom han enbart och alltid talar i eget syfte. Hur kommer det sig att du litar blint på vad han säger?
Användare som besöker denna kategori: WhereNextColumbus och 14 gäster