Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-17 00:41

LarsR: Du hjälper verkligen till :roll:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-17 00:46

Ok.. förlåt... Du har rätt nagref... Backar ur här nu... :oops:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-17 00:47

lalalala...rhenics varför inte pma iö å fråga hur det ligger till? sen måste jag säga att oavsett kostnad är pi60s prisvärda (man måste ju inte betala 40k för ljudet, man kan ju ta dom i ren mdf)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-05-17 08:47

rhenrics skrev:
Rydberg skrev:Vad vet du om vad inköpskostnaden för ingående delar är? Vet du över huvudtaget vad det sitter för element i?

Har ju jävligt svårt att tro att element och filter skulle kosta 40 lök iaf. Vad tror du själv?

Tror du materialkostnader är förklaringen till att västvärldens ekonomier förlägger sin produktion till öst? Med all respekt, detta var bland det dummaste jag läst här på forumet.

//Ekan
11010000

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-05-17 09:03

Helt (men ändå inte) OT
Min Tasmaniske vän Brian har mailat mig, Han bad mig att editera mitt första inlägg i tråden "Brev från en hifi vän" och lägga till 2 nya namn till de uppräknade dödsföraktande modiga.
Jag tvekar dock, det skulle ju kännas som att förfalska (forumets) historia.
Dimitri
Edit:
P.S. Han var nedslagen över att en av de modiga lät sig hjärntvättas
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-17 09:13

pingvinlakrits skrev:PS
Erkände precis att jag handlat på Elgiganten. :oops:
Jag köpte ett grenuttag.
Men jag har det i köket och inte nära akustisk apparatur!
:wink:
Hur låter köket nu då? Hur smakar maten? Skit såklart. Ring Jorma så får du bättre Kaffe!

Rydberg skrev:
rhenrics skrev:
Rydberg skrev:Vad vet du om vad inköpskostnaden för ingående delar är? Vet du över huvudtaget vad det sitter för element i?

Har ju jävligt svårt att tro att element och filter skulle kosta 40 lök iaf. Vad tror du själv?

Jag tror att diskanterna kostar 3130,5 styck och baselmentet 6261 styck, lådorna kostar ca 7-8000 per kabinnetpar (fanérade i standard fanér)
26'782kr alltså?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-05-17 09:17

EA:
filterkomponenter slängs in helt gratis (bonus)
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-17 10:13

dimitri skrev:EA:
Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 10:16

EngelholmAudio skrev:
Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!
Är inte resterande pengar kostaden för, fanering, hopskruvning, lödning och test? Det verkar iaf vara en viss % pålagt på färdiga högtalarna jämfört med byggsats-priset på alla högtalarna.

Exempel pi60s i byggsats i rå MDF: 29 200:-
Färdig: från 43 800:-

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-05-17 10:23

Är det inte bättre att fråga konstruktören istället för att spekulera?

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 10:23

EngelholmAudio skrev:Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!

Vill minnas när man kunde beställa högtalarkit från golden age music. Bo Medin designade högtalarsystem med Thiel&Partner, Eton och TC Sounds element. För runt 40 lök fick man då dubbla uppsättningar keramiska diskant, över- och undermellanregister från Thiel&Partner, samt två feta TCSounds 10 tums basar på ca 15 kg styck (magneten var ungefär lika stor i omkrets som själva membranet). För att inte tala om filtren; dessa var ju i en klass för sig och skickades separat (30 kg), med stora tunga transformatorer, feta kondensatorer från Mcap Supreme serien etc... Men Bo Medin har ju tyvärr lagt ner denna verksamhet. Designa högtalarsystem kunde han dock, och kiten såldes till självkostnadspris (komponentpriser), filterritning på köpet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-17 10:25

Martin skrev:
EngelholmAudio skrev:
Är inte resterande pengar kostaden för, fanering, hopskruvning, lödning och test? Det verkar iaf vara en viss % pålagt på färdiga högtalarna jämfört med byggsats-priset på alla högtalarna.
OK. Vem skruvar ihop, löder och testar då?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 10:29

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!

Vill minnas när man kunde beställa högtalarkit från golden age music. Bo Medin designade högtalarsystem med Thiel&Partner, Eton och TC Sounds element. För runt 40 lök fick man då dubbla uppsättningar keramiska diskant, över- och undermellanregister från Thiel&Partner, samt två feta TCSounds 10 tums basar på ca 15 kg styck (magneten var ungefär lika stor i omkrets som själva membranet). För att inte tala om filtren; dessa var ju i en klass för sig och skickades separat (30 kg), med stora tunga transformatorer, feta kondensatorer från Mcap Supreme serien etc... Men Bo Medin har ju tyvärr lagt ner denna verksamhet. Designa högtalarsystem kunde han dock, och kiten såldes till självkostnadspris (komponentpriser), filterritning på köpet.

Mao så kunde han inte ta betalt för själva utvecklingskostnader för högtalarna av någon anledning...

Jag betalar hellre ett vettigt pris för en bra konstruktion (inklusive utvekling av element specifikt för högtalaren) än de dyraste fetaste komponenterna som går att få tag på. Det är ju utvecklingen som är det kritiska, att få resultatet bättre än "summan av delarna".
Senast redigerad av Martin 2005-05-17 10:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 10:31

EngelholmAudio skrev:
Martin skrev:
EngelholmAudio skrev:
OK. Vem skruvar ihop, löder och testar då?
Antar att det är Ingvar själv (med tanke på väntetiden för ett par färdiga högtalare). Faneringen beställs väl från ett snickeri. Men är det inte bättre att han förklarar så att det inte blir några missförstånd?

har läst att tex komponenterna i pi60s är utvalda med snävare tolerans än för de billigare modellerna. Det är en av grejjerna man får med signatur-modellerna, förutom bättre element och låda mm.
Senast redigerad av Martin 2005-05-17 10:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 10:35

8O Vad är det här för löjlig diskussion egentligen? *skakar på huvudet*

Nån som tycker att IÖ skall skänka bort högtalare till nödställda, eller vad är det eg. frågan om?

Var glada & nöjda att han inte vore ekonomisk och driven företagsmakare för då hade de säkert kostat en kvarts mille istället... även om väntetiden vore kortare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 10:37

Martin skrev:Mao så kunde han inte ta betalt för själva utvecklingskostnader för högtalarna av någon anledning...

Jag betalar hellre ett vettigt pris för en bra konstruktion (inklusive utvekling av element specifikt för högtalaren) än de dyraste fetaste komponenterna som går att få tag på.

Less is more alltså, men för samma pris :wink:

Marginalerna för Golden age kiten var nog inte mycket att hänga i julgranen, men det innebär ju inte att konstruktionerna inte var genomtänkta. Kanske bara att man låg närmre det ideal som en viss annan konstruktör påstår sig vurma för.

Det där med utveckling av element specifikt för högtalaren. Vad är det annat än ett sätt att behålla kontrollen över konstruktionen? Själv köper jag hellre komponenter som standardtillverkas så att jag kan byta ut dem om de skulle gå sönder utan att behöva förlita mig på en ormoljeprocedur med 250% prispåslag och ett års väntetid. Om element uppvisar några konstigheter så är det filtrens uppgift att kontrollera det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-17 10:44

Ormoljeprocedur? Kan du utveckla det lite om man får fråga? Jag har själv ett par Inoburkar, men har inte uppmärksammat någon äkta ormolja eller sådan som brukar kallas för ormolja i dem.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 10:45

Nattlorden skrev:
Var glada & nöjda att han inte vore ekonomisk och driven företagsmakare för då hade de säkert kostat en kvarts mille istället...

:lol: Dagens bästa inlägg?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 10:47

Det där med utveckling av element specifikt för högtalaren. Vad är det annat än ett sätt att behålla kontrollen över konstruktionen? Själv köper jag hellre komponenter som standardtillverkas så att jag kan byta ut dem om de skulle gå sönder utan att behöva förlita mig på en ormoljeprocedur med 250% prispåslag och ett års väntetid. Om element uppvisar några konstigheter så är det filtrens uppgift att kontrollera det.
Har du byggt högtalare någon gång rhenrics? Tro mig det handlar om att få delarna att arbeta ihop och göra exakt det man vill. Det är svårare om man inte har total kontroll över hur elementen beter sig(både vad gäller parametrar, frekvensrespons/spridning och distorsionsbeteende osv). Har man bara standardelement att utgå ifrån så kan man bara göra det bästa av situationen, men att kunna speca sina element själv och ha kunskapen om hur fysiken hänger ihop är naturligtvis överlägset. Iaf om man vet exakt vad man vill åstadkomma.

Det är ytterst begränsat vad man kan göra i filtret för att rätta till det elementen gör fel, även om filterkonstruktion är extremt komplext (tänk på att elementens beteende faktiskt ingår i konstruktionen av filtret).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 10:56

Martin skrev:Har du byggt högtalare någon gång rhenrics? Tro mig det handlar om att få delarna att arbeta ihop och göra exakt det man vill. Det är svårare om man inte har total kontroll över hur elementen beter sig(både vad gäller parametrar, frekvensrespons/spridning och distorsionsbeteende osv). Har man bara standardelement att utgå ifrån så kan man bara göra det bästa av situationen, men att kunna speca sina element själv och ha kunskapen om hur fysiken hänger ihop är naturligtvis överlägset. Iaf om man vet exakt vad man vill åstadkomma.

Det är ytterst begränsat vad man kan göra i filtret för att rätta till det elementen gör fel, även om filterkonstruktion är extremt komplext (tänk på att elementens beteende faktiskt ingår i konstruktionen av filtret).

Visst är elementparametrar viktiga, men dessa finns ju uppmätta, eller går att mäta själv, även för standardelement. Sedan tror jag väl inte att profesionella tillverkare av element skulle vara sämre på fysiken som ligger bakom. TC Sounds basarna var för övrigt specialtillverkade efter Golden Age's önskemål. T&P får man väl anta redan är så pass bra i sin grundkonstruktion att de inte behöver trixas med. Finns väl inget som säger att man inte kan tillverka bra element i standardutförande.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-17 11:03

Du antar mycket du, rhenrics.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-17 11:05

Mata inte trollen.... ***gäsp****
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 11:08

rhenrics skrev:Finns väl inget som säger att man inte kan tillverka bra element i standardutförande.

Nix, bara att det är extremt sällsynt att det görs.

Finns en tidigare tråd där IÖ berättade om några stycken standardelement som var bra nog om du är intresserad.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 11:09

Bra element, visst. Men om man vill komma vidare då? Tex att man vill kunna välja parametrarna exakt för sin tänkta konstution i stället för att anpassa konstruktionen efter elementet? Detsamma gälla spridningegenskaper, dynamiska egenskaper osv. Det handlar inte om att fläska på med allt så mycket som det går (mao välja de "bästa" dyraste elementen) utan att anpassa elementen precis efter det man vill göra. Det är ju då man kommer ett steg längre.

Sedan hur ska du kunna byta ut ett element/komponent ifall det inte är matchat att passa i högtalaren? Toleranser osv. Det finns dyra element var egenskaper varierar en helt del beroende på när det är tillvekrat osv. Särskillt handgjorda element kan ha rätt stora variationer även inom samma tillverkningsserie.

Det handlar om att ta kontroll över det man vet gör skillnad och är viktigt. Vet man inte vad det är så förstår jag at man köper de dyraste elementen (alla från samma tillverkare, så att det ser snyggt ut) och slänger ihop i en fet låda.

T&P får man väl anta redan är så pass bra i sin grundkonstruktion att de inte behöver trixas med.
Du anar inte vilka begränsningar som finns i de elementen...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 11:14

Minns att Snell brukade skicka med nytt delningsfilter om man behövde sätta i ersättningselement... minns inte om man behövde byta båda sidor, men det är möjligt...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 11:16

Nattlorden skrev:
Nix, bara att det är extremt sällsynt att det görs.

Finns en tidigare tråd där IÖ berättade om några stycken standardelement som var bra nog om du är intresserad.

Nej, vad den mannen säger intresserar mig inte ett dyft, eftersom han enbart och alltid talar i eget syfte. Hur kommer det sig att du litar blint på vad han säger?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 11:18

Martin skrev:Du anar inte vilka begränsningar som finns i de elementen...

Nämligen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 11:20

rhenrics skrev:Nej, vad den mannen säger intresserar mig inte ett dyft, eftersom han enbart och alltid talar i eget syfte. Hur kommer det sig att du litar blint på vad han säger?

Vem säger det är blint? Jag har tillräckligt hög teknisk skolning för att kunna skilja på bluff och äkta vara. (Har t.ex. gått kurs i Teknisk Akustik på LTH, ifall du undrar.)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 11:22

Johan_Lindroos skrev:Du antar mycket du, rhenrics.

Kanske det, men ibland får jag ju rätt... :wink: (hint: bladelius)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-17 11:24

Är det inte lite som att kasta pärlor till svin när man försöker förklara saker för såna där troll? Det gör väl inget om ett å annat troll tycker INO är kasst, blir ju bara kortare väntetid för dem som verkligen vill ha högtalarna. (och det gör förhoppningsvis inget för INO heller då dom/han säljer så mycket som går iaf)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi