Almen skrev:Ingen som hört återgivning av röst enligt paa:s fråga?
Vi några tillfällen har jag haft upplevelsen att blandat ihop vad som verkligen sker i rummet och vad som spelas över musikanläggningen. Min gamla anläggning bestod av hemmabyggda tansmissonline med horn i toppen med en enkel förstärkare cyrus 1. Vände mig om en gång och trodde att cornelis Wreswik ver hemma. Men så var det ju inte självklart. Men min nuvarande anläggning Martin Logan + rör (KT88 mm) så kan jag ibland tor att det som händer i rummet är inspelat vilket skapar förvirring totalt. Exempelvis "har de spelat in en telefonsignal?!".
Lyssnat lite i senaste dagen för att undersöka vad är realism. Alltså ändå mitt i all trötthet och arbete förjl denna och grantråden.
På välinspelade cd-skivor typ Krall så verkar ljudet bli något för stort för att kunna kalla det för att klara vissas definiton på vad realism. Möjligtvis så blir ljudet något minder över vinylspelaren hemma hos mig.. Kan vara så men osäkert om detta är generellt.
Spelar nästan uteslutande KT88orna ultralinjärt. Ett litet klarare, närmare men kanske aggreivare ljud än i triodläge. Ljudet flyttar lite närmare. så upplever jag det. alltså står ut från väggen bättre. Men någon säger illusion. Men för mig blir det mera realistiskt. Alltså under de förutsättningar jag har.