Den bästa har just blivit bättre

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-05-17 19:44

robert293 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=JAnsJSurEQU&playnext=1&list=PL053A5D09F6CA20FF

på tal om vanlig svennson kärra vs ferrari.

Ännu en ;)

http://www.youtube.com/watch?v=gkV1bBtHuBo
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-05-17 20:13

Sen får man väl ge Linn en eloge för att de håller på med Research och gör Reference-prylar.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-17 20:16

CODY skrev:Sen får man väl ge Linn en eloge för att de håller på med Research och gör Reference-prylar.

Vsst är det så, R&D kostar.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-17 20:16

MagnusÖstberg skrev:Tråkigt drev min kommentar om prissättningen hade.

Alltid lika trist när sarkasm och ironi sker i flock :(

Håller med om att det finns en hel del märkliga påståenden i "produktinformationen" men det har inte ett skit med priset att göra. Priset är rätt.

Är det inte rätt svårt att objektivt bedöma rätt eller fel i sammanhanget? Jag tycker snarare att priset bara är.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-17 20:22

Nej, priset är alltid rätt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-17 20:26

MagnusÖstberg skrev:Nej, priset är alltid rätt.

Varför det? Du är säkert en sån där som ser glas som halvfulla också, trots att de är halvtomma? Priset är alltid fel. Alla priser, jämt.

:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-17 20:31

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-17 21:18

Kimpost skrev:Priset är alltid fel. Alla priser, jämt.

Så klart, priserna kan alltid vara lägre :-)

Egentligen finns det bara ett "rätt" pris. Det är när både köpare och säljare är överens och det sker en transaktion.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 21:57

Bill50x skrev:

Egentligen finns det bara ett "rätt" pris. Det är när både köpare och säljare är överens och det sker en transaktion.

/ B

Det vill säga priset är alltid rätt. Priset är alltid försäljningspriset. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-17 22:52

Min alldeles bestämda åsikt är att priset sällan
är rätt eller fel, priset är oftast bara lagom . . :roll: :P

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 22:53

Laila skrev:Min alldeles bestämda åsikt är att priset sällan
är rätt eller fel, priset är oftast bara lagom . . :roll: :P

Hur gör människor utanför Sverige då? 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-17 22:55

Anpassar sig . . .(kanske) . . :wink: :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 22:56

Laila skrev:Anpassar sig . . .(kanske) . . :wink: :D

:mrgreen:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-17 23:19

mx skrev:
Bill50x skrev:

Nix. Eller ja. Beror på hur man ser på saken. Priset är rätt när säljaren kan tänka sig släppa produkten för det pris som köparen är villig att betala.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 23:22

Bill50x skrev:
mx skrev:
Bill50x skrev:

Nix. Eller ja. Beror på hur man ser på saken. Priset är rätt när säljaren kan tänka sig släppa produkten för det pris som köparen är villig att betala.

/ B

Ja, och detta är det rätta priset. Det finns inget annat pris än detta pris.

Någonting betingar bara det monetära värde som någon är värd att betala,
och någon annan beredd att sälja för. Detta är marknadspriset, detta är
jämviktspriset och det rätta priset.

I Shanghai är sakerna på torget billigare när det regnar ute. Där kan vi snacka
om dagspriser.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 23:24

Det går därför inte att säga att "någonting är för dyrt" utan att lägga till
"för mig" efteråt. Då är priset för högt i förhållande till ens egen budget-
restriktion eller isokostlinje (hur man nu vill se det).
Alea iacta est.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-17 23:31

Tengil skrev:Jag tror inte att denna apparat drabbar någon som inte har råd med den, de flesta människor inser nog vad de ger sig in på(except children and morons)och köper den kanske för sin coola färg eller för att den passar in i övrig linnelektronik, att audiofiler på allvar tror att den gör ett jättelyft återgivningmässigt är nog inte så troligt.

Vh Christer

Det tror jag definitivt, snöar man in tillräckligt på något så kan man tappa all distans, små små skillnader eller inga alls blir plötsligt något man inte kan leva utan, och kan betala vad som helst för, det kallas mani.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-05-18 00:55

Fanatiskt :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-18 06:00

Bongo skrev:Läste igenom produktinformationen lite snabbt på linns hemsida, och det som står om klimaxen där tycker jag var synnerligen luddigt och svävande med termer som:
"ultimate digital music player",
"uncompromising in every conceivable way" och
"you can also enjoy recording studio quality in your own home.".

Den sista är lite lustig, låter det som man spelar upp musiken genom ett par Yamaha NS10 då eller? :)

Hela marknadsföringen känns alltför subjektiv för att jag skulle anse att någon blir lurad, känns lite som whiskyförsäljning (det är dom ju bra på skottarna) där man slänger sig med "worlds finest" hej vilt, vilket inte är fel då det är en subjektiv egenskap.
Vill någon lägga 146K på en apparat som är snygg och har råd så varsågod, och om någon mot förmodan skulle belåna sig över öronen för att kunna köpa en apparat dom egentligen inte har råd med så är inte Linns marknadsföring det största problemet personen har. Lite eftertanke tycker jag man kan förvänta sig av konsumenter.

Sen om Linnhandlare far med osanningar när dom säljer apparaten i fråga är ju en annan sak och något som jag tycker är fel, men apparaten som sådan och företagets reklam på hemsidan är inget jag har något emot.
För övrigt så är min mobiltelefon en mycket bättre världens bästa mediaspelare för den har "Clear Bass" i equalisern, det slår jag vad om att inte Linn Klimax har :)

Detta med " studio master quality" stämmer ju på riktigt.
Detta gäller tex. Vid downloads från Linns egna skivbolag Linn records, där du kan ladda ned 24 bitars 194 kHz versioner av deras artister.

Linn är inte ensam om detta- har du en SB transporter eller en i sammanhanget billig SB touch klarar de samma sak.

Sedan är det en helt annan sak om detta kan höras med förbättrad ljudkvalitet- men uttalandet med " studiomaster quality" stämmer eftersom du kan lyssna med inspelningens 24 bitars original, utan nedkonvertering till 16 bit.
Jag antar att detta bara är början, nu då skivbolagen och traditionella fysiska cd- skivor börjar bli obsoleta.
Detta har Linn förstått och jag tror rent praktiskt att det var helt rätt att skrota de gamla cd- spelarna.

En fråga jag undrar över är om den nya klimax fortfarande har all signal gåendes via transformatorn på utgången ? Det är ju den som orsakar den rel. Höga distorsionen i basregistret vi sett grafer i denna tråd om, sedan kan man fundera och denna trafo minskar stressen på det analoga drivsteget på utgången. Liknande påstående har bl.a. förts av företaget Rega, Roy Gandy.

Detta, om det är sant, skulle kunna innebära att det kanske låter bättre med trafo på utgången, speciellt om denna verkar inom en motkopplingsslinga.

Vad säger forumets ingenjörer om detta ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-18 07:40

Ne, de Squeezeboxarna klarar bara 24/96 som högsta om det nu spelar roll.

Mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-05-18 12:22

Imidor skrev:
KarlXII skrev:
Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."

:)

Tycker inte jag. Jag vet inte varför men tanken gör mig lite illamående.
Kanske för att världen då nått en präktighetsnivå som övergått det absurda. :)

Jag tycker att det måste finnas lite guldkant på tillvaron utan att den hela tiden måste motiveras och ursäktas med förståndiga argument.
Låt tillverkare och agenter vara stolta och glada över sina prylar, så väljer jag själv om det är något för mig.

Visst är priset på den där grunkan oerhört perverst och jag skulle aldrig själv komma på tanken att köpa den, men jag uppskattar ändå att den finns därute, på samma sätt som jag gillar att det finns exempelvis en Koenigsegg. Vad har den att hämta mot en VW Golf - om man är förståndig?

Kloka ord :)

Gällande Klimax DS så, den låter riktigt bra (bara lyssnat på den förra modellen) men den är också sjukt dyr och har man råd så har man råd, lyckostar är väl det spontana jag kan säga åt dom som har råd för har man råd med en premiumprodukt som Klimax så har man så mycket pengar som jag skulle vilja ha :) Dock så, jag idiotförklarar dom inte för att dom har mer pengar än mig, alla hittar sin egen lycka på sitt eget sätt.

Däremot kan det vara nära till att idiotförklara folk som rakt av dissar andra och prylar bara för att man själv inte har råd med dom, eller ens provlyssnat det man dissar.

Akurate DS (Majik DS tycker jag inte riktigt om, den låter.. konstigt iaf med dom firmwareversioner jag hört den, sneakyn låter bättre i mina öron) kopplat till t.ex Akurate 2200 som driver på ett par rätt uppställda passiva Majik 140's är faktiskt en riktigt trevlig upplevelse utan att det kostar galet med pengar. Hur många i tråden har ens provlyssnat ett liknande system innan man börjar spy galla över Linn? Är det ens 10%? 5%? ;)

Du skriver som jag uppfattar det att man idiotförklarar personer som har råd att köpa den här klimaxen bara för att man har pengar.

Jag hänger inte riktigt med här.

Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS behöver inte betyda att man är idiot.

Det kan dock betyda att man är rik, välbeställd, förmögen eller hyggligt välavlönad så att man kan ha råd med en sådan sak.

Om man sedan mot förmodan skulle ifrågasätta trådens rubrik om att "den bästa som faktiskt har blivit ännu bättre än den tidigare som var bättre än alla andra" så kan det också bero på att man ifrågasätter just sanningen i det och om den är värd sitt pris.

Det är en välgrundad fråga tycker jag.

Det kan ju faktiskt vara så att Klimax DS är bättre än "den som var bättre än alla andra i hela världen" och då kanske någon eller flera eller många tycker att den är värd sitt pris.

Nu är ju 150 000 mycket pengar för en stor majoritet i Sverige och då behövs kanske ett objektivt faktum innan man påstår att "den som var allra, allra bäst är inte lika bra nu därför att den nya faktiskt är så mycket bättre att den gamla inte riktigt duger längre, fast den var faktiskt bäst i hela världen innan den nya kom".

Jag tycker det är dumt att idiotförklara människor.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-05-18 12:38

Vilken tur att man inte är Linnfantast 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-18 12:53

Jax skrev:Vilken tur att man inte är Linnfantast 8)

Joo, det är dyrt att vara en sådan ;-)

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-18 18:53

Ingen nätverksspelare kan vara så bra att den betingar ett sådant
högt pris. Never. Skulle vara intressant med ett blindtest mellan t.ex
Squeezebox, Sonos och denna Linnskapelse. Det måste låta
flera hundra procent bättre än verkligheten med den prislappen.
Men om det låter bättre än verkligheten, vilket inte är möjligt eg,
så är ju inte det bra heller. Nej lurendrejeri är det...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-18 19:34

Lurad och lurad, tycker någon att märkesmystiken är värd 150.000Kr så är det ju fritt att tycka så.

Skall man bara lyssna på musik finns Linn inte ens på kartan, för det stora flertalet finns det bättre saker att göra för pengarna.

Själv är jag lite sucker för inteliigenta kretslösningar och struntar fullständigt i vem som står bakom, konsten i ett väl utfört tekniskt hantverk lyser som en blåslampa för mig.

Måste jag välja två likvärdiga komponenter väljer jag den som är mest vederhäftigt konstruerad och även med hänsyn till parametrar som pris/prestanda, användbarhet och tillgänglighet och inte bara ren absolut ljudkvalitet.

Att bara svänga ihop det dyraste av allt anser jag inte vara en speciellt intelligent design eftersom den bara kommer att komma ett fåtal till del och eventuellt kommer att ruinera även konstruktören.

Men, det är också en slags mystik eftersom det är svårt att bevisa vilken design som egentligen är ett bäst utfört "work of art".

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-05-18 20:08

Jansson skrev:Du skriver som jag uppfattar det att man idiotförklarar personer som har råd att köpa den här klimaxen bara för att man har pengar.

Jag hänger inte riktigt med här.

Nja, en del idiotförklarar i många fall folk som har råd att köpa den där klimaxen och köper den bara för att det är just Linn (vilket man rent logiskt gör för att man tycker den låter bra.. hoppas jag i alla fall). Vore det t.ex Bladelius vore det inte alls lika högljutt om det hela. Vore det Mark Levinson vore det heller inte lika högljutt, och så vidare.

I många fall idiotförklaras folk (på faktiskt.se) som överhuvudtaget handlar Linn oavsett vad det är för produkt bara för att det är Linn. Det beteendet finner jag som lite småkonstigt, speciellt om man inte ens lyssnat på Linns senare produkter, dom har ju förnyat hela sitt sortiment i princip och idag låter faktiskt grejerna bra. Jag skulle gladeligen kunna köpa ett komplett linnsystem och jag skulle leva gott med det systemet då det presterar ett bra ljud. Kan inte tänka mig att många skulle tycka det systemet lät kass om man väl sätter sig och lyssnar på det för det gör det helt enkelt inte. Det finns också andra bra tillverkare som gör bra produkter som kostar ungefär lika mycket.

Jansson skrev:Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS behöver inte betyda att man är idiot.

Det kan dock betyda att man är rik, välbeställd, förmögen eller hyggligt välavlönad så att man kan ha råd med en sådan sak.

Absolut, du har helt rätt. Jag känner en del riktigt rika människor som är helylle och riktigt fruktansvärt smarta och drivna (och en del har rätt mycket tur). Jag är snarare imponerad av dom och önskar ibland att jag vore mer som dom istället för att vara en vanlig medelsvennebanan med V70 och hela baletten :) (En del rika människor är dock riktiga idioter, oftast har dom inte lyckats skapa sin rikedom själva dock utan den har snarare fallit ner i knät på dom.)

Jansson skrev:Om man sedan mot förmodan skulle ifrågasätta trådens rubrik om att "den bästa som faktiskt har blivit ännu bättre än den tidigare som var bättre än alla andra" så kan det också bero på att man ifrågasätter just sanningen i det och om den är värd sitt pris.

Det är en välgrundad fråga tycker jag.

Absolut. Det är Linns eget påstående och i deras värld så är det väl helt enkelt så att dom verkligen tror på sina produkter. Konstigt vore väl iofs om det inte vore så. Alla seriösa företag tror väl på sina produkter, annars vore det märkligt att ens engagera sig såpass i det här med digitala streamers som Linn gör.

Jansson skrev:Det kan ju faktiskt vara så att Klimax DS är bättre än "den som var bättre än alla andra i hela världen" och då kanske någon eller flera eller många tycker att den är värd sitt pris.

Det kan nog bara ens egna öron och plånbok avgöra. Har man mycket pengar så har man ju en helt annan referensnivå kring vad saker och ting får kosta och när saker börjar bli för dyra.

Jansson skrev:Nu är ju 150 000 mycket pengar för en stor majoritet i Sverige och då behövs kanske ett objektivt faktum innan man påstår att "den som var allra, allra bäst är inte lika bra nu därför att den nya faktiskt är så mycket bättre att den gamla inte riktigt duger längre, fast den var faktiskt bäst i hela världen innan den nya kom".

Jag tycker det är dumt att idiotförklara människor.

Linn behöver inte vara objektiva som tillverkare, dom följer ju sin egen linje och tror stenhårt på den. Om dom tycker att den nya är bättre än den gamla så tycker dom den nya helt enkelt är bättre än den gamla. Vad vore annars vitsen med den nya överhuvudtaget? Den gamla är ju fortfarande lika bra som den var tidigare och dess prestanda påverkas ju inte alls av att det kommit en ny produkt som dom tycker är bättre, den är bara i Linns ögon inte längre bäst utan näst bäst.

Dessutom såg jag att kunder som äger en Klimax DS generation 1 kan uppgradera sin maskin till en ny, då tar dom ut det gamla innandömet och sätter in det i ett nytt chassi med ny nätdel och man får då två apparater, man kan sälja den gamla maskinen i nya chassit och på så vis täcka en stor del av uppgraderingskostnaden. Tycker Linn har tänkt helt rätt på den fronten och gjort det bästa dom kunde göra för sina Klimaxkunder. Dvs handlar man klimax så kan man också känna en viss trygghet i att Linn faktiskt inte bara rakt av låter deras dyrare modeller bli passe och omsprungna av nyare produkter. Hade jag klimaxprylar hade i alla fall jag uppskattat det.

150.000:- är för övrigt egentligen inte sådär jättemycket pengar i dagens Sverige. Många av vännerna lägger ut dom pengarna på bil, båt, skoter osv och jag har själv lagt ut en bit över det på min egen anläggning, det är liksom inget konstigt i det. Man prioriterar ju sitt intresse och det får lov att kosta pengar. Man är dock ingen idiot bara för att man köper Linn även om nu en del tycker det, lika lite som man är en idiot för att man köper en fin bil för 650.000 som egentligen bara transporterar baken från punkt A till punkt B.

Håller med dig om det sista du skrev. Det är onödigt, fruktansvärt onödigt och håller man på med det så beror det ju oftast på något. Traditionella orsaker man om ska klura lite på det kan tänkas vara avundsjuka, okunskap eller kanske något annat. Att avsky en tillverkare såpass att man går till personligt angrepp mot ens medmänniskor tyder på brister ens egen personlighet kan jag tycka. Då har det helt enkelt gått lite överstyr och man kanske borde ta sig en funderare över vad man egentligen håller på med.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-05-18 20:15

Jansson skrev:Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS behöver inte betyda att man är idiot.

Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS så betyder det inte
att man gör det.

/Ageve

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-05-18 20:16

Supernollan skrev:

Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS så betyder det inte
att man gör det.

Det är nog ingen som riktigt påstår det heller. Eller?

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-05-18 20:21

Imidor skrev:Det är nog ingen som riktigt påstår det heller. Eller?

Det verkade som att ha råd likställdes med att köpa Linnprodukter,
men jag kanske har fel.

/Ageve

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-18 20:45

Supernollan skrev:Det verkade som att ha råd likställdes med att köpa Linnprodukter, men jag kanske har fel.

Ja, du hade fel. Det finns gott om dyra produkter om man har pengar och vill spendera dem :-)

The Dream tillsammans med Hesselwall-högtalarna dränerar gissningsvis ett par hundratusen ur plånboken. De största Ino-system jobbar man inte ihop på en kafferast heller. Gillar man vinyler så kan man satsa på en toppad LP12:a för en kvarts mille eller varför inte en Clearaudio för nästan en mille jämt?

Linns Klimax-serie är nästan snuskigt snygg och skulle nog ändå bli mitt val om jag badade i pengar... Å andra sidan kan en fjärrkontrollerad The Dream vara ett alternativ, inte för att den är snygg utan för att den låter bra. Med fjärr så kan man alltid gömma undan lådan lite...

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi