Intressant att lyssna på hög, respektive lågpresterande högt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Intressant att lyssna på hög, respektive lågpresterande högt

Inläggav Nefilim » 2011-05-18 21:57

Har roat mig med detta i kväll. Spelat bastung och basdjup
musik på min huvudanläggning. Därefter har jag lyssnat på
samma musik i datorn, och i en billig anläggning, samt med in ear-lurar.
Vad jag finner är att i de basfattiga "anläggningarna" tappas
mycket av själen och nerven i musiken. Lyssnade även
i min huvudanläggningen med frånkopplade subbar.
Vad trist musiken blir utan ordentligt basstöd. Ja tänk vad
folk kan gå miste om.
Alla måste ha en anläggning som presterar djup bas med kraft och
kontroll ned i källarvåningen, oavsett musik. Jo så ere. 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-05-18 22:55

Du har väl ordentligt med kräm till skärmarna :wink: . Hade ett par 240MD på 80-talet och de var rejält trögdrivna. Vad är skillnaden mot "P" ?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-18 23:29

Lägg in en ljudfil där du mickat anläggningen i närfältet så får vi se om det stämmer, eller om du bara bygger luftslott, Nefilim.. :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-19 02:10

Jag är böjd att hålla med angående basen, instrumenten blir helt stympade om man inte hör hur det bullrar i de nedre regionerna. Utan bas = INTE HiFi!

Baslåda till datorn var definitivt vad som saknades hos mig, notera att även när man spelar ganska tyst ligger baslådan och pruttar lite lätt därnere och förhöjer MUSIK-upplevelsen :)

En liknande historia är det med in-ear lurar, får man dom inte att passa tillräckligt bra i hörselgången låter dom helt kass pga just frånvaron av djupbas.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-19 02:38

Djup och djup. Tror de allra flesta upplever bas runt 40-60Hz som alldeles tillräckligt djup, för att få pondus i musiken. Behövs inga subbar för att åstadkomma det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-19 03:15

Ragnwald skrev:Djup och djup. Tror de allra flesta upplever bas runt 40-60Hz som alldeles tillräckligt djup, för att få pondus i musiken. Behövs inga subbar för att åstadkomma det.

Plus ett. En j-a skillnad också på vad det är för bas som man får levererad; det handlar inte enkom om Hertz här.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-19 06:57

Objektivisten skrev:En j-a skillnad också på vad det är för bas som man får levererad; det handlar inte enkom om Hertz här.
Så sant!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-19 08:06

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:En j-a skillnad också på vad det är för bas som man får levererad; det handlar inte enkom om Hertz här.
Så sant!

Helt rätt. Kvaliteten på den bas som faktiskt levereras är mycket viktig och underskattas ofta. Det är mycket bättre med välartikulerad 50 Hz än mullrande odistinkt 30 Hz.

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-19 08:15

Bill50x skrev:Kvaliteten på den bas som faktiskt levereras är mycket viktig och underskattas ofta. Det är mycket bättre med välartikulerad 50 Hz än mullrande odistinkt 30 Hz.

Huruvida baskvaliteten ofta underskattas, eller inte vet jag inte. (Det beror väl kanske på i vilka kretsar man brukar röra sig.) Men i övrigt håller jag fullständigt med! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Intressant att lyssna på hög, respektive lågpresterande

Inläggav steveo1234 » 2011-05-19 08:33

Nefilim skrev:Har roat mig med detta i kväll. Spelat bastung och basdjup
musik på min huvudanläggning. Därefter har jag lyssnat på
samma musik i datorn, och i en billig anläggning, samt med in ear-lurar.
Vad jag finner är att i de basfattiga "anläggningarna" tappas
mycket av själen och nerven i musiken. Lyssnade även
i min huvudanläggningen med frånkopplade subbar.
Vad trist musiken blir utan ordentligt basstöd. Ja tänk vad
folk kan gå miste om.
Alla måste ha en anläggning som presterar djup bas med kraft och
kontroll ned i källarvåningen, oavsett musik. Jo så ere. 8)

Preach on brother!

Problemet är att audiofiler oftast inte hört ett vettigt bassystem. På sin höjd har de kommit i kontakt med något sunkelement i för liten låda med för mycket effekt med högpassfilter som dessutom inte anpassats för rummet. Inte konstigt att basåtergivning har fått en suspekt stämpel.

Jag fortsätter i alla fall att hävda att full nivå neråt är önskvärt och att inte ha det är en färgning som är större än alla de färgningar som LTS hittat i sina F/E-tester på förstärkare.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-19 08:40

steveo1234 skrev:Problemet är att audiofiler oftast inte hört ett vettigt bassystem.

Jag vet inte om jag vill kalla mig för audiofil, men i alla fall ljudintresserad. Och jag måste erkänna att jag mycket sällan lyssnat på ett vettigt bassystem. Det beror inte på att jag inte lyssnat på några bassystem utan att det finns så få vettiga.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-19 12:11

steveo1234 skrev:...
Problemet är att audiofiler oftast inte hört ett vettigt bassystem.
...
Jag fortsätter i alla fall att hävda att full nivå neråt är önskvärt ...

+1
Visst är det så, men det behöver verkligen inte alltid bero på undermåliga subbassystem.
Rummets inverkan och begränsningar, kan få det bästa bassystem att låta, rent ut sagt skit.
Då kan det vara klokare att satsa på bra fullregisterhögtalare i stället, som inte går så djupt och drar igång rummets olägenheter.

Under förutsättning att vi nu pratar njutning av god musik, för filmtittande däremot, kanske det är lättare att stå ut med oartikulerat muller.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-19 12:58

Ragnwald skrev:
steveo1234 skrev:...
Problemet är att audiofiler oftast inte hört ett vettigt bassystem.
...
Jag fortsätter i alla fall att hävda att full nivå neråt är önskvärt ...

+1
Visst är det så, men det behöver verkligen inte alltid bero på undermåliga subbassystem.
Rummets inverkan och begränsningar, kan få det bästa bassystem att låta, rent ut sagt skit.
<klipp>

Ett vettigt bassystem måste vara anpassat till rummet så att det får en snygg utsträckning, avklingning (i alla tre dimensionerna frekvens,amplitud och tid) och är utan resonanstoppar och dalar. Det bästa bassystemet som finns är fortfarande vidrigt att lyssna på om det har en lokal 15db-topp någonstans.
Tycker jag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-19 13:01

Bill50x skrev:
steveo1234 skrev:Problemet är att audiofiler oftast inte hört ett vettigt bassystem.

Jag vet inte om jag vill kalla mig för audiofil, men i alla fall ljudintresserad. Och jag måste erkänna att jag mycket sällan lyssnat på ett vettigt bassystem. Det beror inte på att jag inte lyssnat på några bassystem utan att det finns så få vettiga.

/ B

Vilket i sin tur beror på att de som säljas subbasar sällan har kunskap att ställa in dem. Jag har slutat räkna antalet hifi-affärer jag varit inne i där basen har ställts i det där hörnet där den får plats och mest står och låter illa.

Då låter det oftast bättre att bara stänga av skiten.

Det är inte riktigt vad jag talar om, men, tyvärr har denna brist i säljarnas kunskap fått en hel hifi-värld att tro att subbasar endast är till för att stå och bröta till någon actionfilm. Som de vanligtvis demonstreras så är det tyvärr allt de duger till. Men, det går att göra det bra....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-19 13:09

Bill50x skrev:Kvaliteten på den bas som faktiskt levereras är mycket viktig och underskattas ofta. Det är mycket bättre med välartikulerad 50 Hz än mullrande odistinkt 30 Hz.

Skriver gärna under på det! I många fall drar kapabla bassysten igång rummets resonanser och det är heller inte roligt. På Sweetspot-mässan nyligen var det så i många av de stora rummen. Själv har svårt att bedömma hur det skulle kunna ha blivit med mera lämpade rum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-19 13:41

steveo1234 skrev:Vilket i sin tur beror på att de som säljas subbasar sällan har kunskap att ställa in dem. Jag har slutat räkna antalet hifi-affärer jag varit inne i där basen har ställts i det där hörnet där den får plats och mest står och låter illa.

Tyvärr är det inte bara i affärerna. Om det är krångligt att ställa in ett par högtalare i ett rum och få det låta hyffsat så är det en fis i vinden jämfört med att få ett subbar att låta bra. Som du skriver, det låter oftast bättre utan.

/ B

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-19 14:10

Bill50x skrev:
steveo1234 skrev:Vilket i sin tur beror på att de som säljas subbasar sällan har kunskap att ställa in dem. Jag har slutat räkna antalet hifi-affärer jag varit inne i där basen har ställts i det där hörnet där den får plats och mest står och låter illa.

Tyvärr är det inte bara i affärerna. Om det är krångligt att ställa in ett par högtalare i ett rum och få det låta hyffsat så är det en fis i vinden jämfört med att få ett subbar att låta bra. Som du skriver, det låter oftast bättre utan.

/ B

Jag tycker nog tvärtom. Att ställa in basar i ett rum är inte jättesvårt om man har lite tid på sig att sätta sig in i problemet. Mätningar låter precis som de ser ut.
Fullrange-högtalare är mycket svårare, där låter inte nödvändigtvis högtalaren så som mätningen visar. Hörseln är jäkligt komplicerad tycker jag...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-19 14:14

Tja, men om man tar in en riktigt ståbas i sitt "dåliga" rum och dundrar loss på den lider den ju också av det "dåliga rummet".

Men den låter ändå som en äkta ståbas eftersom den är det. Skall man återge den i en anläggning blir det helt klart mer autentiskt om man låter "brötet" finnas kvar än om man filtrerar bort det, eftersom med bortfiltrerat bröt så låter det helt annorlunda än vad den äkta ståbasen gör = inte HiFi.

Istället för att filtrera bort orignalljud, så får man skaffa ett bättre rum("konsertlokal"), så enkelt är det.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-19 14:18

xeizo skrev:Tja, men om man tar in en riktigt ståbas i sitt "dåliga" rum och dundrar loss på den lider den ju också av det "dåliga rummet".

Men den låter ändå som en äkta ståbas eftersom den är det. Skall man återge den i en anläggning blir det helt klart mer autentiskt om man låter "brötet" finnas kvar än om man filtrerar bort det, eftersom med bortfiltrerat bröt så låter det helt annorlunda än vad den äkta ståbasen gör = inte HiFi.

Istället för att filtrera bort orignalljud, så får man skaffa ett bättre rum("konsertlokal"), så enkelt är det.

Bra synpunkt. Fast då är man tillbaka till diskussionen om man jämt vill att det ska låta som im musiken framförs i rummet, eller om man vill att musiken i rummet ska låta som som i inspelningslokalen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-19 14:20

xeizo skrev:Tja, men om man tar in en riktigt ståbas i sitt "dåliga" rum och dundrar loss på den lider den ju också av det "dåliga rummet".

Klart att det är så enkelt!
Allt som behövs är en egen koncertlokal och vem har inte möjlighet att bygga ett dedikerat rum på flera hundra kvadrat? Tills jag själv får de möjligheterna så väljer jag det näst bästa alternativet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-19 14:23

Jo, men högtalaren ska ju samtidigt återge ett annat rums akustik, sen adderas ditt eget rum till det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-19 14:39

= man hamnar mellan två rum 8O

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-05-19 15:39

RogerGustavsson skrev:

Skriver gärna under på det! I många fall drar kapabla bassysten igång rummets resonanser och det är heller inte roligt. På Sweetspot-mässan nyligen var det så i många av de stora rummen. Själv har svårt att bedömma hur det skulle kunna ha blivit med mera lämpade rum.

Här är en till som skriver under på det. Jag har tjatat många gånger om att riktigt baskapabla högtalare för att komma till sin rätt kräver rum som de flesta av oss tyvärr inte har.

KarlXII skrev:

Bra synpunkt. Fast då är man tillbaka till diskussionen om man jämt vill att det ska låta som im musiken framförs i rummet, eller om man vill att musiken i rummet ska låta som som i inspelningslokalen.

Det senare alternativet är självklart för mig. Vem skulle vilja att det lät som en hel symfoniorkester stod i vardagsrummet och spelade? :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-19 15:58

Du filtrerar inte bort något orginalljud genom att ha ett väldämpat (=på ett bra sätt dämpat) lyssningsrum. Däremot får du en rimlig chans att lyssna på orginalljudet utan massa tillagd efterklang.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-19 16:58

MichaelG skrev:

Du filtrerar inte bort något orginalljud genom att ha ett väldämpat (=på ett bra sätt dämpat) lyssningsrum. Däremot får du en rimlig chans att lyssna på orginalljudet utan massa tillagd efterklang.

Hälsn. Michael

Ja, men om man bara skall lyssna på Fonogrammets "lokal" måste man sitta i ett totaldämpat rum med 0% reflexer, inte heller så praktiskt men då behöver man inte heller bekymra sig om baspucklar så man kan i alla fall ha en anläggning som går jättedjupt.

Allt annat, det väll säga vad vi använder, är rätt grova kompromisser.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-19 17:19

xeizo skrev:Ja, men om man bara skall lyssna på Fonogrammets "lokal" måste man sitta i ett totaldämpat rum med 0% reflexer, inte heller så praktiskt men då behöver man inte heller bekymra sig om baspucklar så man kan i alla fall ha en anläggning som går jättedjupt.

Nej, det behöver inte vara "totaldämpat".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-19 18:47

xeizo skrev:Ja, men om man bara skall lyssna på Fonogrammets "lokal" måste man sitta i ett totaldämpat rum med 0% reflexer, inte heller så praktiskt men då behöver man inte heller bekymra sig om baspucklar så man kan i alla fall ha en anläggning som går jättedjupt.

Jag förstår inte hur du menar. Jag sitter i ett ganska (=men inte extremt) väl dämpat rum och har inte direkt några tidiga reflexer. Rummet bidrar inte heller med något direkt sound. Och det är ett underbart trevligt rum att vistas i rent akustiskt (och annars också :) ) och jag har inga som helst problem att höra - och njuta av - akustiken i allt från torra små studios, till stora kyrkor. Detta hade jag inte kunnat gjort lika bra i ett mer efterklangsrikt rum.

Om jag förstår dig rätt, håller du inte med om detta. Men jag kan inte förstå varför.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-19 19:38

MichaelG skrev:

Jag förstår inte hur du menar. Jag sitter i ett ganska (=men inte extremt) väl dämpat rum och har inte direkt några tidiga reflexer. Rummet bidrar inte heller med något direkt sound. Och det är ett underbart trevligt rum att vistas i rent akustiskt (och annars också :) ) och jag har inga som helst problem att höra - och njuta av - akustiken i allt från torra små studios, till stora kyrkor. Detta hade jag inte kunnat gjort lika bra i ett mer efterklangsrikt rum.

Om jag förstår dig rätt, håller du inte med om detta. Men jag kan inte förstå varför.

Hälsn. Michael

Nej, du har inte förstått mig rätt, jag är ingen "bas-Taliban" ;)

Självklart är ett halvbra, eller rentav bra, lyssningsrum bättre än ett dåligt(typ kalt betongrum) men det innebär inte att det är perfekt - annat än om man själv tycker det, men då är det ju en subjektiv åsikt.

Jag kan också höra skillnad på rumsliga respektive torra inspelningar även under mindre perfekta förhållanden.

Men åter till basen: som vissa sagt blir det bekymmersamt med baspucklar etc i rummet om man har helt linjär återgivning nedåt, det är sant och antingen får man leva med det eller dämpa rummet för de aktuella frekvenserna alternativt använda en equalizer.

Men det var inte frågan, frågan var om det låter bättre med högtalare som inte ens återger sådana frekvenser eller sådana som gör det trots mindre bra eller bara halvbra rum. Min ståndpunkt är att jag föredrar att ha frekvenserna där, även i ett sämre rum, fast kanske inte helt linjärt utan möjligen med en viss dämpning om rummet är för otäckt. Men helt utan blir fattigt. Det är min åsikt!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-19 19:40

MichaelG skrev:
Jag förstår inte hur du menar. Jag sitter i ett ganska (=men inte extremt) väl dämpat rum och har inte direkt några tidiga reflexer. Rummet bidrar inte heller med något direkt sound. Och det är ett underbart trevligt rum att vistas i rent akustiskt (och annars också :) )

Hälsn. Michael

Låter som vardagsrummet hos mina föräldrar, de har väggarna fulla med böcker och mattor täckande säkert 80% av golvet, det är väldigt trevligt att ställa upp större golvare där, låter väldigt okonstlat, lagom dämpat och diffuserat gissar jag på.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-19 20:55

Panelguy skrev:Du har väl ordentligt med kräm till skärmarna :wink: . Hade ett par 240MD på 80-talet och de var rejält trögdrivna. Vad är skillnaden mot "P" ?

Jag har 2x500W @8 Ohm. Torde räcka.

Fördelarna mot P, är att jag kan spela mycket starkare med panelerna.
(Så finns det folk som påstaår att man inte kan spela starkt med elektrostater). ???

Basarna räcker mer än väl oxå. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi