MichaelG skrev:xeizo skrev:Ja, men om man bara skall lyssna på Fonogrammets "lokal" måste man sitta i ett totaldämpat rum med 0% reflexer, inte heller så praktiskt men då behöver man inte heller bekymra sig om baspucklar så man kan i alla fall ha en anläggning som går jättedjupt.
Allt annat, det väll säga vad vi använder, är rätt grova kompromisser.
Jag förstår inte hur du menar. Jag sitter i ett ganska (=men inte extremt) väl dämpat rum och har inte direkt några tidiga reflexer. Rummet bidrar inte heller med något direkt sound. Och det är ett underbart trevligt rum att vistas i rent akustiskt (och annars också

) och jag har inga som helst problem att höra - och njuta av - akustiken i allt från torra små studios, till stora kyrkor. Detta hade jag inte kunnat gjort lika bra i ett mer efterklangsrikt rum.
Om jag förstår dig rätt, håller du inte med om detta. Men jag kan inte förstå varför.
Hälsn. Michael
Nej, du har inte förstått mig rätt, jag är ingen "bas-Taliban"
Självklart är ett halvbra, eller rentav bra, lyssningsrum bättre än ett dåligt(typ kalt betongrum) men det innebär inte att det är perfekt - annat än om man själv tycker det, men då är det ju en subjektiv åsikt.
Jag kan också höra skillnad på rumsliga respektive torra inspelningar även under mindre perfekta förhållanden.
Men åter till basen: som vissa sagt blir det bekymmersamt med baspucklar etc i rummet om man har helt linjär återgivning nedåt, det är sant och antingen får man leva med det eller dämpa rummet för de aktuella frekvenserna alternativt använda en equalizer.
Men det var inte frågan, frågan var om det låter bättre med högtalare som inte ens återger sådana frekvenser eller sådana som gör det trots mindre bra eller bara halvbra rum. Min ståndpunkt är att jag föredrar att ha frekvenserna där, även i ett sämre rum, fast kanske inte helt linjärt utan möjligen med en viss dämpning om rummet är för otäckt. Men helt utan blir fattigt. Det är min åsikt!