Moderator: Redaktörer
norman skrev:Är det inte lite som att kasta pärlor till svin när man försöker förklara saker för såna där troll? Det gör väl inget om ett å annat troll tycker INO är kasst, blir ju bara kortare väntetid för dem som verkligen vill ha högtalarna. (och det gör förhoppningsvis inget för INO heller då dom/han säljer så mycket som går iaf)
Det är skillnad på att inte lita blint och att blunda. Du vill ju inte ens läsa vad han skriver och värdera det. Om du slutate att döma så kategoriskt och försöka läsa vad som står i stället med sund skepsis så kanske vi kan ha en vettig dialog med dig här på forumet (tex genom att tänka på ifall någon konstruerar och säljer högtalare, vad får man ut av den informationen tex, har alla som säljer något bara som syfte att tjäna pengar? Kan det finnas andra syften eller är det uteslutet? I så fall varför?). Man får se saker för precis vad det är och nöja sig med det så länge. Vill man ta reda på mer så läser man.rhenrics skrev:Nattlorden skrev:
Nix, bara att det är extremt sällsynt att det görs.
Finns en tidigare tråd där IÖ berättade om några stycken standardelement som var bra nog om du är intresserad.
Nej, vad den mannen säger intresserar mig inte ett dyft, eftersom han enbart och alltid talar i eget syfte. Hur kommer det sig att du litar blint på vad han säger?
Dom tillverkas inte för hand. Läser du vad någon skriver här? Om inte så börja med det om vi ska kunna ha en vettig dialog.rhenrics skrev:norman skrev:Är det inte lite som att kasta pärlor till svin när man försöker förklara saker för såna där troll? Det gör väl inget om ett å annat troll tycker INO är kasst, blir ju bara kortare väntetid för dem som verkligen vill ha högtalarna. (och det gör förhoppningsvis inget för INO heller då dom/han säljer så mycket som går iaf)
Ja det är sannerligen tur att de inte säljs med ekonomisk vinning för ögonen. Då hade de troligen sålt som smör för en kvarts mille. Det är ju en två-vägshögtalare vars element tillverkas för hand i en källare i Täby, samt fullregister, spikrakt ända ner till 30 Hz!!! Den åttatummaren pumpar luft må jag säga.
iffe skrev:Det kan väl inte bli mer uppenbart att rhenrics är ett troll? Han vill inte föra dialog med någon, han vill bara provocera. Ignorera honom så försvinner han. Mata honom genom att svara hans provokationer så lyckas han förstöra en tråd till.
dimitri skrev:Det är knappast ngn idé att diskutera teknik med en tekniknolla.
Jag vet det för jag själv är en super tekniknolla.
Däremot (eller kanske därför) nosar jag mig till an annan tekniknolla, ty jag själv, en gång i tiden, har uppträtt som om jag fattade något.
Nej, det gör jag inte. Jag tog en paus och missade några inlägg på slutet av förra sidan.rhenrics skrev:Martin skrev: Läser du vad någon skriver här? Om inte så börja med det om vi ska kunna ha en vettig dialog.
Undviker du frågan om T&P elementens tillkortakommanden med vilje?
Nattlorden skrev:... ej heller försöka skada kollegors anseende genom obefogade beskyllningar.
rhenrics skrev:Nattlorden skrev:... ej heller försöka skada kollegors anseende genom obefogade beskyllningar.
Ingemar är väl bara självtitulerad ingenjör? Rent formellt en kvacksalvare alltså. Således ej att betrakta som kollega. Dessutom anser jag att mina beskyllningar är högst befogade. Märk väl att dessa inte primärt rör ljudkvalité eller prisvärdhet, utan främst trovärdigheten i uttalade syften med försäljningen och branschtillhörighet.
Jax skrev:Jag får väl citera mig själv.Jax skrev:Grabbar, ignorera rhenrics, han är inte värd er tid.
Martin skrev: Nej, det gör jag inte. Jag tog en paus och missade några inlägg på slutet av förra sidan.
Exempel på nackdelar med T&P-elementen. Motorerna är olinjära vid ganska blygsamma konutslag. Konkava formen i kombination med avsaknaden av mittkalott och de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). Även de konkava diskanterna har det problemet. En annan nackdel är att det inte är särskillt svårt att spela sönder dem. Detta gör tillsammans att de låter bäst på lägre volym eller i flervägskonstruktioner.
Metallmembran (som är konformade, med centrumkalott) har fördelen att de har bättre och jämnare spridning inom passbandet (eller under konuppbrytningen) med bibehållen låg membranrelaterad dist.
Nattlorden skrev:
Det har jag ingen aning om.
Men du kanske skall fundera över hur många utbildade ingenjörer som ställer upp på led för att intyga kvalitén på hans kunskaper, du skadar i alla fall samtliga dessas anseenden.
Olinjära motorer syns inte på statiskt uppmätta frekenskurvor. Man måste mäta distorsion vid olika nivåer för att ta reda på elementens linjäritet. Det är dynamiska egenskaper det handlar om. Elementen ändrar karaktär med ökad nivå/konutslag. Till slut så spräcks de, med kraftiga transienter. Om det är ett problem beror på vilka krav man har men kraven får sättas lägre med dessa element.5. Olinjära motorer vid blygsamma konutslag är väl något som borde synas på en frekvenssvarskurva? Tycker kurvorna på accuton.com :s hemsida ser helt ok ut.
Om du verkligen är intresserad av att förstå vad jag menar så rekommenderar jag dig att läsa om ämnet. Det som styr hur spridningen från ett element ser ut är många saker, bland annat ljudhastigheten i konmaterialet och formen på membranet mm.3. " ...de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). " Förespråkar du membran som flexar Det är väl bra med stela membran så att man slipper få en massa energiförluster o dyl. Snarare borde ett membran som flexar ge dåligt stereoperspektiv. Eftersom jag lyssnat på dessa element känner jag inte alls igen beskrivningen.
En nackdel med element med snäv spridning är att möjlighetena begränsas att använda få element om man skulle vilja det av någon anledning. Fler element innebär andra nackdelar och kompromisser. Det beror helt på vad man vill göra. Jag förespråkar varken det ena eller det andra, jag säger bara att kompromisserna blir större om man använder element med smalare spridning i en 2-eller 3-vägare tex.1. Är flervägskonstruktioner något dåligt som bör undvikas
rhenrics skrev:Jag diskuterar mer mjuka frågor här; moral, etik, trovärdighet, affärsmässighet etc
Martin skrev: Olinjära motorer syns inte på statiskt uppmätta frekenskurvor. Man måste mäta distorsion vid olika nivåer för att ta reda på elementens linjäritet. Det är dynamiska egenskaper det handlar om. Elementen ändrar karaktär med ökad nivå/konutslag. Till slut så spräcks de, med kraftiga transienter. Om det är ett problem beror på vilka krav man har men kraven får sättas lägre med dessa element.
Om du verkligen är intresserad av att förstå vad jag menar så rekommenderar jag dig att läsa om ämnet. Det som styr hur spridningen från ett element ser ut är många saker, bland annat ljudhastigheten i konmaterialet och formen på membranet mm.
En nackdel med element med snäv spridning är att möjlighetena begränsas att använda få element om man skulle vilja det av någon anledning. Fler element innebär andra nackdelar och kompromisser. Det beror helt på vad man vill göra. Jag förespråkar varken det ena eller det andra, jag säger bara att kompromisserna blir större om man använder element med smalare spridning i en 2-eller 3-vägare tex.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster