NNord skrev: Det är ganska roligt att läsa dina inlägg...
Kan tyvärr inte säga det samma om dig, men tack ändå

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:rhenrics skrev:Jag diskuterar mer mjuka frågor här; moral, etik, trovärdighet, affärsmässighet etc
Okej, då vänder vi på det... vilken annan högtalartillverkare menar du varit mer öppen angående samtliga de delarna då? *skrattar*
rhenrics skrev:Martin skrev: Nej, det gör jag inte. Jag tog en paus och missade några inlägg på slutet av förra sidan.
Exempel på nackdelar med T&P-elementen. Motorerna är olinjära vid ganska blygsamma konutslag. Konkava formen i kombination med avsaknaden av mittkalott och de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). Även de konkava diskanterna har det problemet. En annan nackdel är att det inte är särskillt svårt att spela sönder dem. Detta gör tillsammans att de låter bäst på lägre volym eller i flervägskonstruktioner.
Metallmembran (som är konformade, med centrumkalott) har fördelen att de har bättre och jämnare spridning inom passbandet (eller under konuppbrytningen) med bibehållen låg membranrelaterad dist.
1. Är flervägskonstruktioner något dåligt som bör undvikas![]()
2. T&P elementen är typiskt specade till mellan 60 och 100 W:s effektålighet. Vi talar inte om PA tillämpningar här, så denna effekt borde vara fullt tillräcklig för normalt hemmabruk. Lägre volymer får du nog definiera lite tydligare vad du menar med alltså.
3. " ...de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). " Förespråkar du membran som flexarDet är väl bra med stela membran så att man slipper få en massa energiförluster o dyl. Snarare borde ett membran som flexar ge dåligt stereoperspektiv. Eftersom jag lyssnat på dessa element känner jag inte alls igen beskrivningen.
4. " ...inte svårt att spela sönder dem. " Återigen, för hemmabruk är detta näppeligen ett problem.
5. Olinjära motorer vid blygsamma konutslag är väl något som borde synas på en frekvenssvarskurva? Tycker kurvorna på accuton.com :s hemsida ser helt ok ut.
Det spelar ingen roll, det är inte den dynamiska linjäriteten i motorn man mäter när man mäter frekvensrespons vid olika nivåer.1. Man kanske kan mäta frekvenssvaret vid olika nivåer då helt enkelt? Fortfarande statiskt, eftersom varje mätning blir en ögonblicksbild. Hur mätte du för att komma fram till detta? Menar du att Accuton inte kan mäta samma sak?
Det beror på vad du vill göra. Det går inte att säga att stela membran är bättre på allt i alla lägen, det handlar om kompromisser. Tyvärr. Jag använder för tillfället aluminiummembran i mina hembyggen men det kanske jag inte skulle gjort i en annan högtalare. Det går att göra mjuka membran utan att kompromissa med membranrelaterad dist även om det krävs rätt mycket av konstruktören. Därav det höga priset på IÖ membran. De är lika bra (på just membranrelaterad dist) som stela membran trots att de är mjuka.2. Du svarade inte på frågan, ska membranet vara stelt eller ska det flexa, enligt dig? Jag näppeligen läsa mig till det någonannanstans, eftersom det är din åsikt jag är ute efter här.
Mina tvåvägare går ner till 30Hz med ett 6.5" element. Vad är det för konstigt med det? Bara för att man använder en liten låda eller ett element med högt fs så vinner man inte en massa bandbredd uppåt, det funkar inte så. Det är snarare känslighet man kompromissar med i viss mån ifall man vill spela djup bas. Det går även att använda ett större membran som är mjukare och sprider bättre för att vinna känslighet och dynamisk förmåga och det måste inte innebära en kompromiss med ljudet på andra punkter om man har allt under kontroll.3. En nackdel med få element torde då vara problem att täcka hela registret, dvs ner till 20 Hz. Vilket i Pi60s fall uppenbarligen kompromissats bort. Eller?
rhenrics skrev:Ingemar är väl bara självtitulerad ingenjör? Rent formellt en kvacksalvare alltså.
norman skrev:Jax:eller skall man
..... inbland är det skrämmande hur lite teknisk kunskap man kan ha efter att gått klart en ingenjörsutbildning. Tycker det är allt för ofta kurserna inriktas på att bara lösa färdiga tentaproblem som redan är färdigformulerade och då får man ej förståelsen för att kunna ta sig an verkliga problem....
edit: Är jag nybliven mästare i OT nu?
rhenrics skrev:VilkenAlla
Finns det någon annan tillverkare som hymlar med att de är i branschen för att tjäna pengar
Nja, detta är märkligt men kan ha sin förklaring i bristande kvalite tidigt i produktionen. Du var ju (potentiellt) först i Sverige vilket i sin tur betyder i T&P'ers barndom...Johan_Lindroos skrev:2. Jag har själv haft dessa element (antagligen först i Sverige t.o.m.!) Mina erfarenheter är att de börjar dista en hel del vid mycket mindre ineffekter. I kombination med deras ganska låga verkningsgrad blir det inte direkt mer gynnsamt.
4. Jag har spelat sönder 2 st C^2.78, och en st C^2.12. Blir ungefär som att knägga ägg, och materialet känns mycket likt äggskal, fast det är mycket hårdare förstås. Jag hade föredragit att de vore mer mekansikt tåliga. Motorsystemen verkar dock tåla mer, för de har klarat sig för mig.
norman skrev:Jax:eller skall man
..... inbland är det skrämmande hur lite teknisk kunskap man kan ha efter att gått klart en ingenjörsutbildning. Tycker det är allt för ofta kurserna inriktas på att bara lösa färdiga tentaproblem som redan är färdigformulerade och då får man ej förståelsen för att kunna ta sig an verkliga problem....
edit: Är jag nybliven mästare i OT nu?
EngelholmAudio skrev:Nja, detta är märkligt men kan ha sin förklaring i bristande kvalite tidigt i produktionen. Du var ju (potentiellt) först i Sverige vilket i sin tur betyder i T&P'ers barndom...Johan_Lindroos skrev:2. Jag har själv haft dessa element (antagligen först i Sverige t.o.m.!) Mina erfarenheter är att de börjar dista en hel del vid mycket mindre ineffekter. I kombination med deras ganska låga verkningsgrad blir det inte direkt mer gynnsamt.
4. Jag har spelat sönder 2 st C^2.78, och en st C^2.12. Blir ungefär som att knägga ägg, och materialet känns mycket likt äggskal, fast det är mycket hårdare förstås. Jag hade föredragit att de vore mer mekansikt tåliga. Motorsystemen verkar dock tåla mer, för de har klarat sig för mig.
I mina Quadro har vi lastat in mer än 200 watt peak (med Grendel) och över 150 watt med ett Bryston. Musiksignal.Har inte gått sönder. Spridningen är med Quadro mycket god, men det är också en 4-vägare.
Just C78 ser jag själv väldigt få användningsområden för.
Hej,Rydberg skrev:EA> Vilka element har du i Quadro? Hur mycket kostar de och vad kostar ett par Quadro att köpa?
Nej det är ju faktiskt röd/vitt (Kalmar FF!!!).Martin skrev:EA: tack för ett seriöst motviktande i debatten. Det känns skönt att allt inte är svart eller vitt.
Jag använder ej 4.5 tummarna.Johan_Lindroos skrev:Bra att du kör med lite brantare grejor. Har du även infört åtgärder mot den lite lustiga bredbandiga puckeln som verkar finnas hos alla deras 4,5"(?) mellanregisterelement?
EngelholmAudio skrev:Jag använder ej 4.5 tummarna.Johan_Lindroos skrev:Bra att du kör med lite brantare grejor. Har du även infört åtgärder mot den lite lustiga bredbandiga puckeln som verkar finnas hos alla deras 4,5"(?) mellanregisterelement?
Och inte nog med att det är branta filter - det är branta filter långt från normala delningsfrekvenser!![]()
I Quadro suger jag bort peaken för 6.5'an. I Klero suger jag inget på 6.5'orna, men i det är olika 6.5'or i Klero och Quadro.
Ja, nödvändigt till och med.Johan_Lindroos skrev:EngelholmAudio skrev:Jag använder ej 4.5 tummarna.Johan_Lindroos skrev:Bra att du kör med lite brantare grejor. Har du även infört åtgärder mot den lite lustiga bredbandiga puckeln som verkar finnas hos alla deras 4,5"(?) mellanregisterelement?
Och inte nog med att det är branta filter - det är branta filter långt från normala delningsfrekvenser!![]()
Det var bra.
I Quadro suger jag bort peaken för 6.5'an. I Klero suger jag inget på 6.5'orna, men i det är olika 6.5'or i Klero och Quadro.
Jo, iom baffelkorrigering så blir den ett mindre problem. Tänker man på den vid design av baffeln kan man minimera den ytterligare.Johan_Lindroos skrev:Jag är dåligt uppdaterad på 6,5-tummarna. ....
Frekvensresonsen har tendens till denna bradbandiga puckel men bara lite grann. Det går säkert lätt att justera med baffelkompensation i filtret och baffelmåtten. Sedan har elementet uppbrytning i 5 kHz-regionen. Tar du hand om denna resonans separat förutom i vanliga lågpassfiltret?
rhenrics skrev:norman skrev:Är det inte lite som att kasta pärlor till svin när man försöker förklara saker för såna där troll? Det gör väl inget om ett å annat troll tycker INO är kasst, blir ju bara kortare väntetid för dem som verkligen vill ha högtalarna. (och det gör förhoppningsvis inget för INO heller då dom/han säljer så mycket som går iaf)
Ja det är sannerligen tur att de inte säljs med ekonomisk vinning för ögonen. Då hade de troligen sålt som smör för en kvarts mille. Det är ju en två-vägshögtalare vars element tillverkas för hand i en källare i Täby, samt fullregister, spikrakt ända ner till 30 Hz!!! Den åttatummaren pumpar luft må jag säga.
EngelholmAudio skrev:OK. Vem skruvar ihop, löder och testar då?Martin skrev:Är inte resterande pengar kostaden för, fanering, hopskruvning, lödning och test? Det verkar iaf vara en viss % pålagt på färdiga högtalarna jämfört med byggsats-priset på alla högtalarna.EngelholmAudio skrev:Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!dimitri skrev:EA:
filterkomponenter slängs in helt gratis (bonus)
Exempel pi60s i byggsats i rå MDF: 29 200:-
Färdig: från 43 800:-
Jax skrev:En gång för längesedan hade jag en kollega på jobbet som kom och frågade mig varför han inte kunde mäta 75 ohm i en koaxkabel som var specad till 75 ohms impedans.
Efter lite frågande kom det fram att han försökt mäta med en resistansmätare.
Jag lyckades inte förklara vad karakteristisk impedans var hur jag än försökte.
Kollegan i fråga var utexaminerad civilingenjör i elektroteknik på en välrenommerad högskola i landet. Så det läcker ut lite ur våra högskolor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster