Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 12:42

NNord skrev: Det är ganska roligt att läsa dina inlägg...

Kan tyvärr inte säga det samma om dig, men tack ändå :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 12:45

Nattlorden skrev:
rhenrics skrev:Jag diskuterar mer mjuka frågor här; moral, etik, trovärdighet, affärsmässighet etc

Okej, då vänder vi på det... vilken annan högtalartillverkare menar du varit mer öppen angående samtliga de delarna då? *skrattar*

Vilken :?: Alla :!: Finns det någon annan tillverkare som hymlar med att de är i branschen för att tjäna pengar :?:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-17 12:46

rhenrics skrev:
Martin skrev: Nej, det gör jag inte. Jag tog en paus och missade några inlägg på slutet av förra sidan.

Exempel på nackdelar med T&P-elementen. Motorerna är olinjära vid ganska blygsamma konutslag. Konkava formen i kombination med avsaknaden av mittkalott och de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). Även de konkava diskanterna har det problemet. En annan nackdel är att det inte är särskillt svårt att spela sönder dem. Detta gör tillsammans att de låter bäst på lägre volym eller i flervägskonstruktioner.

Metallmembran (som är konformade, med centrumkalott) har fördelen att de har bättre och jämnare spridning inom passbandet (eller under konuppbrytningen) med bibehållen låg membranrelaterad dist.

1. Är flervägskonstruktioner något dåligt som bör undvikas :?:

2. T&P elementen är typiskt specade till mellan 60 och 100 W:s effektålighet. Vi talar inte om PA tillämpningar här, så denna effekt borde vara fullt tillräcklig för normalt hemmabruk. Lägre volymer får du nog definiera lite tydligare vad du menar med alltså.

3. " ...de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). " Förespråkar du membran som flexar :?: Det är väl bra med stela membran så att man slipper få en massa energiförluster o dyl. Snarare borde ett membran som flexar ge dåligt stereoperspektiv. Eftersom jag lyssnat på dessa element känner jag inte alls igen beskrivningen.

4. " ...inte svårt att spela sönder dem. " Återigen, för hemmabruk är detta näppeligen ett problem.

5. Olinjära motorer vid blygsamma konutslag är väl något som borde synas på en frekvenssvarskurva? Tycker kurvorna på accuton.com :s hemsida ser helt ok ut.

1. Frågan ställd till Martin, men jag tycker din fråga är konstruerad från något som inte kommer av ett påstående.

2. Jag har själv haft dessa element (antagligen först i Sverige t.o.m.!) Mina erfarenheter är att de börjar dista en hel del vid mycket mindre ineffekter. I kombination med deras ganska låga verkningsgrad blir det inte direkt mer gynnsamt.

3. Detta är dina egna antaganden som du är Sveriges bästa expert på. Först frågar du med en motfråga, och sedan kommer ditt egna antagande. Hur ljudutstrålningen sker, är ganska komplext. Man kan exempelvis använda superpositionsprincipen och addera ljudbidrag från infinitesimala delar av membranet och få responsen på valfri punkt i rymden. Det går inte att i varje situation säga att membran som arbetar vid frekvenser under uppbrytnigsresonanser alltid är att föredra än membran som även arbetar vid frekvenser över uppbrytnigsresonanser, eller tvärtom. Det beror på vad man vill uppnå för totala egenskaper. Det är ofta olämpligt att stirra sig blind på enbart materialegenskaper. Bättre att se helheten.

4. Jag har spelat sönder 2 st C^2.78, och en st C^2.12. Blir ungefär som att knägga ägg, och materialet känns mycket likt äggskal, fast det är mycket hårdare förstås. Jag hade föredragit att de vore mer mekansikt tåliga. Motorsystemen verkar dock tåla mer, för de har klarat sig för mig.

5. Det syns mer på om man mäter ett distorsionsspektrum, sådant syns så gott som aldrig på en frekvensgångskurva.

6. Om du vill diskutera med mig, så ber jag dig om att inte hitta på en konstruerad fråga, som du sedan ger ett eget svar på som är baserat på dina egna antaganden. Jag tycker att sådana resonemang är meningslösa att resonera kring.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-05-17 12:46

Hä ä int´lönt å förklar för en som int´begrip!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-17 12:46

Jax: :) eller skall man :cry: ..... inbland är det skrämmande hur lite teknisk kunskap man kan ha efter att gått klart en ingenjörsutbildning. Tycker det är allt för ofta kurserna inriktas på att bara lösa färdiga tentaproblem som redan är färdigformulerade och då får man ej förståelsen för att kunna ta sig an verkliga problem....

edit: Är jag nybliven mästare i OT nu? :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 12:50

1. Man kanske kan mäta frekvenssvaret vid olika nivåer då helt enkelt? Fortfarande statiskt, eftersom varje mätning blir en ögonblicksbild. Hur mätte du för att komma fram till detta? Menar du att Accuton inte kan mäta samma sak?
Det spelar ingen roll, det är inte den dynamiska linjäriteten i motorn man mäter när man mäter frekvensrespons vid olika nivåer.

2. Du svarade inte på frågan, ska membranet vara stelt eller ska det flexa, enligt dig? Jag näppeligen läsa mig till det någonannanstans, eftersom det är din åsikt jag är ute efter här.
Det beror på vad du vill göra. Det går inte att säga att stela membran är bättre på allt i alla lägen, det handlar om kompromisser. Tyvärr. Jag använder för tillfället aluminiummembran i mina hembyggen men det kanske jag inte skulle gjort i en annan högtalare. Det går att göra mjuka membran utan att kompromissa med membranrelaterad dist även om det krävs rätt mycket av konstruktören. Därav det höga priset på IÖ membran. De är lika bra (på just membranrelaterad dist) som stela membran trots att de är mjuka.

3. En nackdel med få element torde då vara problem att täcka hela registret, dvs ner till 20 Hz. Vilket i Pi60s fall uppenbarligen kompromissats bort. Eller?
Mina tvåvägare går ner till 30Hz med ett 6.5" element. Vad är det för konstigt med det? Bara för att man använder en liten låda eller ett element med högt fs så vinner man inte en massa bandbredd uppåt, det funkar inte så. Det är snarare känslighet man kompromissar med i viss mån ifall man vill spela djup bas. Det går även att använda ett större membran som är mjukare och sprider bättre för att vinna känslighet och dynamisk förmåga och det måste inte innebära en kompromiss med ljudet på andra punkter om man har allt under kontroll.
Senast redigerad av Martin 2005-05-17 13:17, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
SuperB

Inläggav SuperB » 2005-05-17 12:52

rhenrics skrev:Ingemar är väl bara självtitulerad ingenjör? Rent formellt en kvacksalvare alltså.

Efter att ha arbetat tillsammans med Ingvar i över 10 år kan jag intyga att Ingvar är en mycket kompetent Ingenjör.
Då du inte har tagit reda på fakta och far med osanningar, kvalificerar du dig själv till titeln Kvacksalvare.

För övrigt tycker jag att alla Rhenrics inlägg och andras svar, inklusive detta inlägg, bör "deletas" för att hålla tråden ren...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-17 12:53

norman skrev:Jax: :) eller skall man :cry: ..... inbland är det skrämmande hur lite teknisk kunskap man kan ha efter att gått klart en ingenjörsutbildning. Tycker det är allt för ofta kurserna inriktas på att bara lösa färdiga tentaproblem som redan är färdigformulerade och då får man ej förståelsen för att kunna ta sig an verkliga problem....

Fyller på med lite mer OT. :oops: Jo jag blev lite skrämd av den händelsen men efter ett par dryga decennier på arbetsmarknaden så verkar dessa pappersingenjörer sortera bort sig själva så totalt sett är det inte så farligt.

Men jag håller med om att det finns lite för många kurser som bara går ut på att lösa gamla tentor. Vi är inte på högskolor för att lära oss en massa kunskap utantill. Vi är där för att lära oss ta reda på kunskaperna själva som jag ser det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 12:55

rhenrics skrev:Vilken :?: Alla :!: Finns det någon annan tillverkare som hymlar med att de är i branschen för att tjäna pengar :?:

*skratt* ah... det är där skogen klämmer... du kan inte för dit liv inse varför någon som har möjligheten till det inte gör det.

Nåja, det finns faktiskt.se de som fungerar annorlunda är du själv gör. Det är ganska uppenbart att han hade gjort fullt företag av det istället för att jobba i annan bransch om dagarna om det vore målsättningen. Det vore ju ingen större konst att få en ganska stor internationell firma utav det om man ville. Vore nog ganska många här som hade tagit chansen att gå in som aktieägare på studs...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-17 12:55

Johan_Lindroos skrev:2. Jag har själv haft dessa element (antagligen först i Sverige t.o.m.!) Mina erfarenheter är att de börjar dista en hel del vid mycket mindre ineffekter. I kombination med deras ganska låga verkningsgrad blir det inte direkt mer gynnsamt.
4. Jag har spelat sönder 2 st C^2.78, och en st C^2.12. Blir ungefär som att knägga ägg, och materialet känns mycket likt äggskal, fast det är mycket hårdare förstås. Jag hade föredragit att de vore mer mekansikt tåliga. Motorsystemen verkar dock tåla mer, för de har klarat sig för mig.
Nja, detta är märkligt men kan ha sin förklaring i bristande kvalite tidigt i produktionen. Du var ju (potentiellt) först i Sverige vilket i sin tur betyder i T&P'ers barndom...

I mina Quadro har vi lastat in mer än 200 watt peak (med Grendel) och över 150 watt med ett Bryston. Musiksignal.Har inte gått sönder. Spridningen är med Quadro mycket god, men det är också en 4-vägare.

Just C78 ser jag själv väldigt få användningsområden för.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 12:58

norman skrev:Jax: :) eller skall man :cry: ..... inbland är det skrämmande hur lite teknisk kunskap man kan ha efter att gått klart en ingenjörsutbildning. Tycker det är allt för ofta kurserna inriktas på att bara lösa färdiga tentaproblem som redan är färdigformulerade och då får man ej förståelsen för att kunna ta sig an verkliga problem....

Har ju aldrig påstått att jag skulle vara någon teknikexpert. Men jag hade vissa invändningar mot att bli kallad tekniknolla. Finns ju ett ganska stort utrymme däremellan liksom. Vis av tidigare erfarenhet ville jag därför inte starta dennna diskussion primärt ur en teknisk synvinkel. Jag vet att det finns många andra här som är mycket duktigare och kunnnigare än jag. De är aldrig sena med att få påpeka sina kunskaper och visa hur okunnig jag är. Min poäng i denna debatt var dock istället de mjukare frågorna som nämnts ovan. Gjorde sedan en liten avstickare ang T&P elementen eftersom jag var nyfiken på varför dessa allmänt hyllade element skulle vara dåliga som det påstods av vissa här, då det inte är min egen erfarenhet efter att ha lyssnat på högtalare med dessa element. Men jag ber så klart om ursäkt för att min okunnighet irriterat så många.

PS alla ni som måste skriva och tala om att det är ett troll i farten, hur korkat trollet är etc etc...vad känner ni att ni bidrar med själva? Intressant och tankeväckande läsning? Underhållning? Skarpa iakttagelser? :roll: Jag bara undrar...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-17 12:59

EA> Vilka element har du i Quadro? Hur mycket kostar de och vad kostar ett par Quadro att köpa?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 13:00

EA: tack för ett seriöst motviktande i debatten. Det känns skönt att allt inte är svart eller vitt. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-17 13:09

EngelholmAudio skrev:
Johan_Lindroos skrev:2. Jag har själv haft dessa element (antagligen först i Sverige t.o.m.!) Mina erfarenheter är att de börjar dista en hel del vid mycket mindre ineffekter. I kombination med deras ganska låga verkningsgrad blir det inte direkt mer gynnsamt.
Nja, detta är märkligt men kan ha sin förklaring i bristande kvalite tidigt i produktionen. Du var ju (potentiellt) först i Sverige vilket i sin tur betyder i T&P'ers barndom...

I mina Quadro har vi lastat in mer än 200 watt peak (med Grendel) och över 150 watt med ett Bryston. Musiksignal.Har inte gått sönder. Spridningen är med Quadro mycket god, men det är också en 4-vägare.

Just C78 ser jag själv väldigt få användningsområden för.

Dessa element som pajade för mig var inte så tidiga. Några år innan körde jag C^2.77 och C^2.11. Att de gick mekaniskt sönder berodde inte på att de är feltillverkade utan att de kortvarigt "råkade" få för mycket ineffekt tillsammans med olycklig frånvaro av kopplingskondensator (mellanregistrena) som gjorde att konutslaget blev för stort (det var en DC-puls som ödelade dem). Diskanterna hade bara ett flackt första ordningens filter vilket förmodligen var boven i dramat i kombination med en synt(!). Med normala passiva filter och dessutom ganska branta, så hade elementen troligtvis överlevt klart bättre. Det går säkert att göra kommersiellt säljbara högtalare som ingen normal hifi-entusiast får några som helst bekymmer med. För min användning så tyckte jag dock de var för "otåliga".

Att jag då använde C^2.78 berodde på att de var de som fanns att tillgå då. Då fanns inte de nyare modellerna av naturliga skäl.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-17 13:10

Rydberg skrev:EA> Vilka element har du i Quadro? Hur mycket kostar de och vad kostar ett par Quadro att köpa?
Hej,

Det står att finna i min prislista. Elementen som används står specade i Quadroartikeln. Du brukar ju vara duktig att läsa innantill - nu har du ännu mer att läsa ur! :lol:

Just nu finns förresten ett par Quadro för 55 lök. Förserieexemplaren som skall ut och ersättas med fullfjädrade serieexemplar. Sugen? :lol:

Jag skäms inte ett smack för att jag tjänar pengar på Quadro!
Jag har jobbat med dom länge, dom låter mycket bra, tål en massa effekt, har stort frekvensomfång, går att tune'a till lyssningsrummet, mm. Tillika kommer dom kunna levereras som passiva eller "semiaktiva". Leveranstid på <2.5 månader. Installation hemma hos kund i södra Sverige. Ingen fraktkostnad tillkommer.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-17 13:15

EngelholmAudio skrev:Just nu finns förresten ett par Quadro för 55 lök. Förserieexemplaren som skall ut och ersättas med fullfjädrade serieexemplar. Sugen? :lol:
Nej tack! :wink:
Class only looks like arrogance from below.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-17 13:15

Martin skrev:EA: tack för ett seriöst motviktande i debatten. Det känns skönt att allt inte är svart eller vitt. :)
Nej det är ju faktiskt röd/vitt (Kalmar FF!!!). :lol:

Skämt åsidor - tack själv! Den så stora gråskalan mellan svart/vitt är ibland den viktigaste.

Johan - ja näe T&P har en hel del historik som är tråkig att slåss mot. Alla dessa flacka filter är ju bara för mkt...
Hur som helst är inte T&P att anse som stryktåliga proffsprodukter liknanade JBL eller liknanade som konstrueras för att tåla stryk på ett helt annat sätt.

Men detta var nog en off topic som jag lite hakade på...My bad! :)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-17 13:21

Bra att du kör med lite brantare grejor. Har du även infört åtgärder mot den lite lustiga bredbandiga puckeln som verkar finnas hos alla deras 4,5"(?) mellanregisterelement?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-17 13:24

T&P´s kon är skör men det ska väl inte vara nått problem så
länge det uppför sig som det är byggt för, kolvfomig rörelse.
Om elementet "slår igenom" som det verkar ha gjort för
Lindroos så stjälps ju detta.. Lite extremfall kanske..

Jag har inte hört talas om andra T&P -element som gått sönder..
NN

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-17 13:25

Johan_Lindroos skrev:Bra att du kör med lite brantare grejor. Har du även infört åtgärder mot den lite lustiga bredbandiga puckeln som verkar finnas hos alla deras 4,5"(?) mellanregisterelement?
Jag använder ej 4.5 tummarna.
Och inte nog med att det är branta filter - det är branta filter långt från normala delningsfrekvenser! :wink:

I Quadro suger jag bort peaken för 6.5'an. I Klero suger jag inget på 6.5'orna, men i det är olika 6.5'or i Klero och Quadro.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-17 13:41

EngelholmAudio skrev:
Johan_Lindroos skrev:Bra att du kör med lite brantare grejor. Har du även infört åtgärder mot den lite lustiga bredbandiga puckeln som verkar finnas hos alla deras 4,5"(?) mellanregisterelement?
Och inte nog med att det är branta filter - det är branta filter långt från normala delningsfrekvenser! :wink:

Det var bra.
I Quadro suger jag bort peaken för 6.5'an. I Klero suger jag inget på 6.5'orna, men i det är olika 6.5'or i Klero och Quadro.

Jag är dåligt uppdaterad på 6,5-tummarna. Har de en liknande bredbandig puckelhistoria i passbandet som de mindre mellanregistren?

Äsch nu kollar jag en frekvenskurva istället...

Aha, nu ser jag.

Frekvensresonsen har tendens till denna bradbandiga puckel men bara lite grann. Det går säkert lätt att justera med baffelkompensation i filtret och baffelmåtten. Sedan har elementet uppbrytning i 5 kHz-regionen. Tar du hand om denna resonans separat förutom i vanliga lågpassfiltret?[/quote]

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-17 13:45

kul med lite teknisk diskussion, det tackar vi rhenics för... 8O :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-17 13:48

Jo det är kul, men det är kul när det bränner till lite också! Då blir det underhållning!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-17 14:08

Johan_Lindroos skrev:
EngelholmAudio skrev:

Det var bra.
Ja, nödvändigt till och med.

Johan_Lindroos skrev:Jag är dåligt uppdaterad på 6,5-tummarna. ....
Frekvensresonsen har tendens till denna bradbandiga puckel men bara lite grann. Det går säkert lätt att justera med baffelkompensation i filtret och baffelmåtten. Sedan har elementet uppbrytning i 5 kHz-regionen. Tar du hand om denna resonans separat förutom i vanliga lågpassfiltret?
Jo, iom baffelkorrigering så blir den ett mindre problem. Tänker man på den vid design av baffeln kan man minimera den ytterligare.
4.5kHz har jag för mig peaken är C92 och den är hanterad med sk sugkrets och självklart iom LP-filtret.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-17 14:12

Verkar mycket bra!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-17 14:13

I och för sig hade det varit skönt med ett element utan denna uppbrytning...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-17 14:43

rhenrics skrev:
norman skrev:Är det inte lite som att kasta pärlor till svin när man försöker förklara saker för såna där troll? Det gör väl inget om ett å annat troll tycker INO är kasst, blir ju bara kortare väntetid för dem som verkligen vill ha högtalarna. (och det gör förhoppningsvis inget för INO heller då dom/han säljer så mycket som går iaf)

Ja det är sannerligen tur att de inte säljs med ekonomisk vinning för ögonen. Då hade de troligen sålt som smör för en kvarts mille. Det är ju en två-vägshögtalare vars element tillverkas för hand i en källare i Täby, samt fullregister, spikrakt ända ner till 30 Hz!!! Den åttatummaren pumpar luft må jag säga.

BS från början till slut. Elementen tillverkas av bland andra Vifa, Seas och Peerless. Jag har själv mätt pi60s i mitt rum och den har fullgod nivå hela vägen ned till 20 Hz - i mitt rum.

Vidare har jag konstruerat högtalare som partiellt är bestyckade med element från Ino Audio och jag hade näppeligen fått samma prestanda med element från "hyllan". Det var inte utan anledning jag bytte mellanregistret från Scan Speak till Ino. :P

Du må tycka att TP-elementen är guds gåva, men tillåt mig att ha en annan och diametralt skild ståndpunkt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-17 15:32

EngelholmAudio skrev:
Martin skrev:
EngelholmAudio skrev:
dimitri skrev:EA:
filterkomponenter slängs in helt gratis (bonus)
Tja...12'000kr bör räcka till både filterkomponenter, terminaler, fluff och ekk-kabel!
Är inte resterande pengar kostaden för, fanering, hopskruvning, lödning och test? Det verkar iaf vara en viss % pålagt på färdiga högtalarna jämfört med byggsats-priset på alla högtalarna.
Exempel pi60s i byggsats i rå MDF: 29 200:-
Färdig: från 43 800:-
OK. Vem skruvar ihop, löder och testar då?

Det kan jag göra, helt gratis om rhenriks vill ha ett par.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-18 02:07

Jax skrev:En gång för längesedan hade jag en kollega på jobbet som kom och frågade mig varför han inte kunde mäta 75 ohm i en koaxkabel som var specad till 75 ohms impedans.

Efter lite frågande kom det fram att han försökt mäta med en resistansmätare.

Jag lyckades inte förklara vad karakteristisk impedans var hur jag än försökte.

Kollegan i fråga var utexaminerad civilingenjör i elektroteknik på en välrenommerad högskola i landet. Så det läcker ut lite ur våra högskolor.

Det ovanstående inlägget var nog det bästa hittills i denna tråd! :lol: :lol: :lol:

I övrigt tror jag nog inte att jag är så intresserad av att bevärdiga flertalet av beskyllningarna i denna tråd med några svar.

Ett erbjudande kan jag komma med dock:
Om Rikard (eller om du stavar Rickard eller Richard, Rhenriks?) kan producera pi60s för 4000:- per par, så kommer du inom kort att vara en rik man!

Leverera dem till mig bara!

Du behöver inte hitta köpare själv heller, för jag har en lång, lång kö av köpare som jag inte klarar av att göra så glada som jag skulle önska. Jag har haft svårt att serva så väl som jag nog borde.

Varje par i tillfyllest kvalitet (25 par i varje fall i år) som du kan producera (jag ger dig info om vilket faner och lack varje par skall ha bara) köper jag med glädje av dig för 24 820:-, plus kostnad för ytbehandling.

I runda slängar kan du alltså tjäna din vinst (drygt 20 000:-) * 25 par = över 500 000:- redan innan året är slut. Det är väl är rätt ok på ett drygt halvår? :P

Jag tror du får rätt svårt att svara upp till dina fantasisiffror dock. Det senaste paret pi60s-kabinett jag fick levererat kostade mig strax under 14 000:-, detta för bara kabinetten alltså, och oräknat frakt...

Så pass dyra får de förvisso inte vara varje gång om det skall gå ihop (det är i själva verket många tusen mer än budgeten klarar), men det visar väl i varje fall att vissa (gissa vem :roll: ) inte har någon vidare pejl på vad det kostar att bygga högtalare i allmänhet, och ett par pi60s i synnerhet...

(Erbjudande gäller förstås även om du inte klarar att nå ditt "4000 kronorsmål". Jag betalar dig lika mycket, oavsett vad du kan tillverka dem för. Kan du tillverka dem för 20 000:- går du drygt 4000:- plus. Kan du tillverka dem för 30 000:- går du knappt 6 000:- minus per par, landar du på 40 000:- så förlorar du strax under 16 000:- per par.)

Vh, Ing. Öhman

PS. Vissa inlägg i denna tråd har varit så dumma att man undrar om inläggaren använder tärning för att välja vilka lögner som skall fabuleras ihop, men låt mig göra en sak klar:

Jag har ALDRIG påstått att ett par pi60s för dryga 40 000:- är en förlustaffär för mig. Tvärtom så tjänar jag pengar de gånger folk köper högtalarna färdiga, så det tycker jag förstås är trevligt när så sker. Dock rekommenderar jag ALLTID att man som köpare hellre sparar in dom pengarna, om man tror sig klara av monteringen själv (och det gör de flesta!).

I själva verket försöker jag beräkna priserna så att jag skall gå 15% plus även på monteringssatserna, för det finns så många konstnader för bensin, transporter, nedlagda utvecklingsprojekt, hyra, mässbesök, kunskapsförkovring, forskningsprojekt (som ju för det mesta inte går att belasta specifika högtalamodeller med), datorer, mätinstrument, lagerkostnader mm som jag inte kan betala annars.

Jag tror nog att om du Rickard hade vägarna förbi och tittade in en stund skulle du nog förstå mina incitament lite bättre.

PPS. Jag har i några sammanhang sagt saker i stil med "jag är i princip helt outbildad", beroende på att jag lärt mig det mesta jag kan inom de tekniska ämnena i en ganska tidig ålder, och utanför skolssystemet, men jag är faktiskt ingenjör även "på riktigt". Även om jag gled igenom utan att just göra några ansträngningar (har faktiskt inte ens ägt några läroböker sedan 14 års ålder).

PPPS. Om "konkurrerande"* svenska (och europeiska) högtalartillverkare nu kan tillverka högtalare som är bättre (eller lika bra) och billigare (eller lika billiga) som pi60s, så kan man fråga sig varför ingenjörer och andra på deras produktions- och utvecklingsavdelningar väljer att köpa pi60s eller andra Ino Audio-modeller (nej ingen får några rabatter) av mig?

*Jag ser dem inte som konkurrenter, eftersom jag aldrig, som dom, kan producera i sådana antal att jag märks på marknaden. Min verksamhet är ju på hobbybasis och är dessutom tämligen esoterisk.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-18 06:05

Snyggt inlägg IÖ! Tråden hade blivit trist tycker jag med alltför mkt osakligheter och spekulationer, men härligt att se att du inte 'spelar med i det spelet', utan svarar sakligt.

Ditt PPPS kommer säkert några att vara nyfikna på. Jag väntar med att fråga och låter någon annan göra det :roll: :roll: 8) :lol:, även om jag misstänker att svar ej gives.
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi