boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Större blir den då inte, snarare rätt lagom då element och stag tar upp lite yta. Bra utgångspunkt för en testlåda!
Här har du ett projekt med elementet:
http://metku.net/index.html?path=mods/subwoofer/index_eng2Det finns en bild i början som visar en 25 liter sluten låda.
Synd att det inte finns mätningar på den men han kanse pluggade porten som glebster med en strumpa.
Hold your horses, stoppa pressarna och lugn o fin!
1. Min baslösning har två basreflexrör i respektive kavitet.
2. Till en början körde jag med båda rören (eller alla fyra rör, om man så vill) opluggade, funkade sådär.
3. Därefter pluggade jag båda rören för en sluten lösning (med Q kring 0,5 enligt basta) och medels PEQ justerade upp baskurvan. Lät bra men jag kände att denna lösning inte riktigt räckte till för min öppna planlösning...
4. Jag kör idag med ena röret pluggat (i endera baslåda) vilket enligt Basta! ger en avstämning strax under 20Hz (med ett ca 70cm långt (diameter 70mm)). Denna lösning fungerar tillsammans med lite PEQ-justering klart bäst under mina rumsförhållanden. Delar (och PEQar) gör jag med en miniDSP vid 80Hz och 30/18 dB/okt.
(5. Lösningen som det länkas till ovan är jag mycket skeptiskt till. Jag anser den vara på tok för högt avstämd. Han är dock duktig på att snickra!)
(6. Jag har aldrig fattat det där med "f3db", var avläser man det värdet i en simulering, kan någon vänlig själ förklara?

)
För övrigt använder jag numer hifi-riktiga finpluggar och inte några sura håsor!