Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:edit: spelar du lägre finns det ju utrymme för mer headroom, det omvända gäller ju om du spelar högre. Men 85dB medel är rätt så högt och inget som direkt rekommenderas (dock är det ju thx normen tex)
Suomela skrev:subjektivisten skrev:Nja, 85 dBA är ju norm för vad du får ha 8 timmar per arbetsdag.
Gäller inte detta under förutsättning att hörselskydd används?
/Suomela
Suomela skrev:subjektivisten skrev:Nja, 85 dBA är ju norm för vad du får ha 8 timmar per arbetsdag.
Gäller inte detta under förutsättning att hörselskydd används?
/Suomela
Svante skrev:
Normen är sänkt till 80 dBA ekvivalentnivå under en arbetsdag à 8 h.
80 dBA ekvivalentnivå under dagen kan betyda tex att man har:
80 dBA under 8 h eller
83 dBA under 4 h eller
86 dBA under 2 h eller
89 dBA under 1 h osv, om det är tyst under resten av de 8 timmarna.
subjektivisten skrev:Denna listan är rätt bra
130 dBA, Loud hand clapping at 1 m distance (maximum level)
115 dBA, Take-off sound of planes at 10 m distance
85 dBA, 2-stroke chain-saw at 10 m distance, loud WC flush at 1 m distance
Kraniet skrev:För mig personligen är 85dBA ganska högt och gå gränsen till behagligt. Med den mesta musiken verkar jag ligga mellan 70-80dB ungefär.
Tänkte på det subjektivisten säger om "hörbar dist". Det disskuteras ju rätt friskt här på forumet. Hur många vet hur hörbar dist låter? Jag vet inte om jag gör det egentligen. Visst det finns ju uppenbara missljud som kan komma från högtalare, men sen då? Personligen skulle jag nog vilja ha en "utbildning" i att höra dist så man kan identifiera dem. Känns som det mest blir en rätt akademisk disskussion om den "hörbara disten" annars. Kanske räcker det med att det "låter bra" på den ljudnivå man spelar för att det ska vara bra?
subjektivisten skrev:
85dBA låter bra om det är:
1. En ren återgivning (dvs anläggningen inte distar eller är överbetonad på vissa jobbiga frekvenser).
2. Om musiken är ren och välljudande.
Angående hörbar dist så är det väldigt intressant. Jag tror det helt enkelt är något man lär sig. Och för lära sig det behöver man lyssna ett längre tag på ett system som har väldigt låg dist.
Jag blir ofta förvånad hur försäljare och demopersonal på mässor och i affärer, kan visa upp ett system som för en annan distar extremt mycket, men dom tycker det låter kanon.
Kraniet skrev:
"Referensnivå" vid tex film tror jag det är få som kör heller.
Då jag besökte hassesolo och lyssnade på hans custom cinema (som väl får antas vara rätt så lågdistande) så körde vi nog referensnivå eller kanske lite högre, men inte ens där upplevde jag att det var något jag ville utsätta mig för under längre perioder. Jag misstänker att jag nog skulle ligga något lägre vid filmtittning även om jag hade tillgång till en sån installation.
RogerGustavsson skrev:subjektivisten skrev:Denna listan är rätt bra
Fast jag undrar om den verkligen stämmer?130 dBA, Loud hand clapping at 1 m distance (maximum level)115 dBA, Take-off sound of planes at 10 m distance85 dBA, 2-stroke chain-saw at 10 m distance, loud WC flush at 1 m distance
Visserligen i dBA men att toan skulle överösta motorsågen? Eller att Handklappningen skulle ligga över flygplanet? Det kanske är ett litet propellerplan?
Kraniet skrev:men själva frågan "hur mycket headroom behövs?" är väl relativt enkel att svara på. Ser man till de skivor som finns så verkar de allra bästa(vilket är väldigt få) ligger på cirka 20dB crestfaktor. "Bra" skivor ligger från 10 til 15dB och är inte så överväldigande många heller. Det mesta utav den moderna musiken ligger väl nånstans mellan 5-10dB med en del rötägg som har mindre än så.
markusA skrev:Jag har hört många dimensionera för 90dB avg spl med 120dB peak spl?
Min spontana reaktion är att det borde vara ordentligt höga ljudnivåer med dessa siffror? Men jag saknar egna referenser när det gäller just sifferbiten?
Om man räknar ut effektbehovet för 120dB och sedan halverar det för dimensionering av förstärkaren (kontinuerlig effektförbrukning) så landar man fortfarande på rätt saftiga slutsteg.
petersteindl skrev:Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor?
Svante skrev:petersteindl skrev:Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor?
Mer än 22 dBA.
Nattlorden skrev:Gissar det är en elmotor som drar i dem...
petersteindl skrev:Det fanns väl jättestora klockor innan elen var uppfunnen.
petersteindl skrev:Det fanns väl jättestora klockor innan elen var uppfunnen.
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor?
Mer än 22 dBA.
Ok, tanken är ju att de också skall ringa d v s klinga. Nån drar i snöret där nere. Pling Plong Pling Plong Jag tänkte på sådana där mastodontklockor som väger tiotal ton. Det borde bli mer än 120 dB.
MvH
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor?
Mer än 22 dBA.
Ok, tanken är ju att de också skall ringa d v s klinga. Nån drar i snöret där nere. Pling Plong Pling Plong Jag tänkte på sådana där mastodontklockor som väger tiotal ton. Det borde bli mer än 120 dB.
MvH
Peter
Vilket inte är oförenligt med det jag skrev.
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor?
Mer än 22 dBA.
MvH
Peter
Vilket inte är oförenligt med det jag skrev.
Har du ingen aning om vilka nivåer på ljudtryck det kan röra sig om?
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 32 gäster