Hur mycket "dynamic headroom" behövs?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

Hur mycket "dynamic headroom" behövs?

Inläggav Bonkas » 2011-05-22 19:40

Har funderat på detta med dynamic headroom..

Min Myryad är inte extremt kraftig (specad till 2x80w i 8ohm, mätte 2x100w/45A i H&M:s test) och mina Spendor är rätt tröga att driva (specade till 87db/8ohm men mätte i Stereophile typiskt 82,5db/4ohm). När jag spelar på normal lyssningsvolym visar volymkontrollen oftast mellan -12,5db till -15db och när jag vill spela lite extra så ligger jag runt -10db på volymen.. I det läget borde jag alltså ha en max dynamisk reserv på 10db. Är det tillräckligt även för välinspelad, dynamisk musik?
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-22 19:53

nja den där db skalan på volymkontrollen är nog inte så mycket att gå efter..

Har högtalarna en känslighet på 83dB/2,83V(avrundat) på en meter så betyder det att du kanske får 73dB på 3 meters avstånd i rummet. Vill du spela 85dB medelvolym behövs det då 4 effektfördubblingar, dvs cirka 8W/8ohm från förstärkaren. Sen vill man ha kanske 15dB headroom iaf. Det blir 5 effektfördubblingar, dvs då är du uppe i 256W i 8 ohm. Så 15dB headroom kan du inte få då med den stärkaren. Men ungefär 10dB headroom kan du väl få iaf då vilket inte är helt dåligt det heller.

Jag kan ju ha räknat fel. Men någon annan korrigerar nog gärna.. :)

edit: spelar du lägre finns det ju utrymme för mer headroom, det omvända gäller ju om du spelar högre. Men 85dB medel är rätt så högt och inget som direkt rekommenderas (dock är det ju thx normen tex)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-22 20:19

Kraniet skrev:edit: spelar du lägre finns det ju utrymme för mer headroom, det omvända gäller ju om du spelar högre. Men 85dB medel är rätt så högt och inget som direkt rekommenderas (dock är det ju thx normen tex)

Nja, 85 dBA är ju norm för vad du får ha 8 timmar per arbetsdag. Sen så kan det vara 85 dBC och då kan det vara ännu lugnare.

Angående TS fråga så anser jag, personligen, att jag vill ha headroom så jag aldrig är i närheten av dist som stör. Helst ska det vara icke hörbar dist inom det SPL spann jag använder. Det är inte lätt att få till, vill jag medge.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2011-05-22 21:33

subjektivisten skrev:Nja, 85 dBA är ju norm för vad du får ha 8 timmar per arbetsdag.

Gäller inte detta under förutsättning att hörselskydd används?

/Suomela

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-22 22:18

Suomela skrev:
subjektivisten skrev:Nja, 85 dBA är ju norm för vad du får ha 8 timmar per arbetsdag.

/Suomela

Nej. Det brukar stå ungefär såhär i olika rek:
"Over a duration of 40 hours a week hearing damage is possible"

Så lyssna på musik någon timme med medelvärde 85 dBA lär inte ge några problem.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-22 22:29

Denna listan är rätt bra

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-22 23:20

Suomela skrev:

/Suomela

Normen är sänkt till 80 dBA ekvivalentnivå under en arbetsdag à 8 h.
80 dBA ekvivalentnivå under dagen kan betyda tex att man har:
80 dBA under 8 h eller
83 dBA under 4 h eller
86 dBA under 2 h eller
89 dBA under 1 h osv, om det är tyst under resten av de 8 timmarna.

Som det har sagts kan man inte räkna ut från volymkontrollens läge hur starkt ljudet blir i rummet. Högtalarnas känslighet, rummets efterklangsradie och tillverkarens ofta okända val påverkar det.

Hur mycket headroom som behövs beror på inspelningarnas toppfaktor. Om man spelar en låt med 20 dB toppfaktor så ligger momentana toppeffekten 20 dB över medeleffekten. Om förstärkaren lämnar 1W i snitt så behövs då 100W (20 dB mer) effekt momentant i topparna. Det klarar en förstärkare som är specad till 50 watt, eftersom det gäller sinusvågor, vars toppeffekt är dubbla RMS-effekten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-23 07:51

Svante skrev:
Normen är sänkt till 80 dBA ekvivalentnivå under en arbetsdag à 8 h.
80 dBA ekvivalentnivå under dagen kan betyda tex att man har:
80 dBA under 8 h eller
83 dBA under 4 h eller
86 dBA under 2 h eller
89 dBA under 1 h osv, om det är tyst under resten av de 8 timmarna.

Ja det är ju intressant det där att antalet timmar går ner rätt drastiskt så fort det är lite högre nivåer än 80dBA. Sen att det förutsätter relativt tyst resten av timmarna är också viktigt att påpeka. Så beroende på vad man blivit utsatt för under dan bör man nog inte ens spela högre än 80dBA hemma under några längre stunder.

För mig personligen är 85dBA ganska högt och gå gränsen till behagligt. Med den mesta musiken verkar jag ligga mellan 70-80dB ungefär.

Tänkte på det subjektivisten säger om "hörbar dist". Det disskuteras ju rätt friskt här på forumet. Hur många vet hur hörbar dist låter? Jag vet inte om jag gör det egentligen. Visst det finns ju uppenbara missljud som kan komma från högtalare, men sen då? Personligen skulle jag nog vilja ha en "utbildning" i att höra dist så man kan identifiera dem. Känns som det mest blir en rätt akademisk disskussion om den "hörbara disten" annars. Kanske räcker det med att det "låter bra" på den ljudnivå man spelar för att det ska vara bra?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-23 08:39

subjektivisten skrev:Denna listan är rätt bra

Fast jag undrar om den verkligen stämmer?

130 dBA, Loud hand clapping at 1 m distance (maximum level)

115 dBA, Take-off sound of planes at 10 m distance

85 dBA, 2-stroke chain-saw at 10 m distance, loud WC flush at 1 m distance

Visserligen i dBA men att toan skulle överösta motorsågen? Eller att Handklappningen skulle ligga över flygplanet? Det kanske är ett litet propellerplan?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-23 08:53

Kraniet skrev:För mig personligen är 85dBA ganska högt och gå gränsen till behagligt. Med den mesta musiken verkar jag ligga mellan 70-80dB ungefär.

Tänkte på det subjektivisten säger om "hörbar dist". Det disskuteras ju rätt friskt här på forumet. Hur många vet hur hörbar dist låter? Jag vet inte om jag gör det egentligen. Visst det finns ju uppenbara missljud som kan komma från högtalare, men sen då? Personligen skulle jag nog vilja ha en "utbildning" i att höra dist så man kan identifiera dem. Känns som det mest blir en rätt akademisk disskussion om den "hörbara disten" annars. Kanske räcker det med att det "låter bra" på den ljudnivå man spelar för att det ska vara bra?

85dBA låter bra om det är:
1. En ren återgivning (dvs anläggningen inte distar eller är överbetonad på vissa jobbiga frekvenser).
2. Om musiken är ren och välljudande.

Angående hörbar dist så är det väldigt intressant. Jag tror det helt enkelt är något man lär sig. Och för lära sig det behöver man lyssna ett längre tag på ett system som har väldigt låg dist.
Jag blir ofta förvånad hur försäljare och demopersonal på mässor och i affärer, kan visa upp ett system som för en annan distar extremt mycket, men dom tycker det låter kanon.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-23 09:53

subjektivisten skrev:

85dBA låter bra om det är:
1. En ren återgivning (dvs anläggningen inte distar eller är överbetonad på vissa jobbiga frekvenser).
2. Om musiken är ren och välljudande.

Angående hörbar dist så är det väldigt intressant. Jag tror det helt enkelt är något man lär sig. Och för lära sig det behöver man lyssna ett längre tag på ett system som har väldigt låg dist.
Jag blir ofta förvånad hur försäljare och demopersonal på mässor och i affärer, kan visa upp ett system som för en annan distar extremt mycket, men dom tycker det låter kanon.

OCh vilka system har låg dist och hur avgör du det? Det är ju där hela problemet uppstår. Vilka metoder har du använt för att utreda vad som är låg dist? Vart går gränsen för "acceptabel" dist?

OCh dist förresten dist under vilka förhållanden? Till vilket programmaterial? Under vilka förutsättningar?
Nu kanske det blir lite OT men samtidigt hör ju dist ihop med frågan headroom på så vis att man bör kunna prestera det headroom som behövs (som man vill ha) utan att det distar hörbart (störande). Något som väldigt mycket beror på storleken på rummet och den ljudnivå man vill (och bör) uppnå.
Jag vill inte påstå att man bör underskatta problemet men jag tror att många nog överskattar problemet då det handlar om återgivning i "normala" vardagsrum. Speciellt om man inte har "övat" sig på att identifiera de distproblem som finns och hur de relaterar till begreppet "ohörbart".
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-23 10:01

men själva frågan "hur mycket headroom behövs?" är väl relativt enkel att svara på. Ser man till de skivor som finns så verkar de allra bästa(vilket är väldigt få) ligger på cirka 20dB crestfaktor. "Bra" skivor ligger från 10 til 15dB och är inte så överväldigande många heller. Det mesta utav den moderna musiken ligger väl nånstans mellan 5-10dB med en del rötägg som har mindre än så.

Film har väl också cirka 20dB. Så vill man vara "säker" så är det ju en siffra att rikta in sig på. Sen hur svårt det är att uppnå beror ju på vilken medelnivå man använder sig av. Vilket man lätt kan avgöra genom att låna en dBmätare (eller köp under öppet köp som jag gjorde..) och se efter vilken nivå man faktiskt tycker om att spela musik och film på.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-05-23 10:04

Intressant tråd men jag skulle vilja ta frågan lite längre.
Trots den förfärliga masteringen man ofta finner på skivor så händer det ju att man hittar guldkorn med crestfactor på upp till 30dB. (Har hört rykten om att det ska finnas extrema exemplar med upp till 40dB crest factor)
Head room är avhängigt average listening spl.

Den högst subjektiva och jätteviktiga faktorn blir sålunda vid vilken nivå man vill lyssna på musiken.
Jag har för mig att jag läst någonstans att THX har 85dB som standard men jag kan missta mig på den punkten?
Jag har ingen spl meter själv så jag är lika nyfiken som många andra gällande vad som är "normal" lyssningsnivå?

Jag har hört många dimensionera för 90dB avg spl med 120dB peak spl?
Min spontana reaktion är att det borde vara ordentligt höga ljudnivåer med dessa siffror? Men jag saknar egna referenser när det gäller just sifferbiten?

Om man räknar ut effektbehovet för 120dB och sedan halverar det för dimensionering av förstärkaren (kontinuerlig effektförbrukning) så landar man fortfarande på rätt saftiga slutsteg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-23 10:15

mina egna mätningar här hemma visar på en "normal" medelnivå runt 70-80dB. 85 upplever jag som högt men fortfarande så jag kan lyssna på det under en längre stund (om jag måste) men tex 90 är för högt för min del.

Jag skulle tro att det med några få undantag nog är liknande siffror för de flesta HiFi lyssnare. Dessutom är det som sagt inte så bra för hörseln att ligga speciellt mycket högre än så.

"Referensnivå" vid tex film tror jag det är få som kör heller.
Då jag besökte hassesolo och lyssnade på hans custom cinema (som väl får antas vara rätt så lågdistande) så körde vi nog referensnivå eller kanske lite högre, men inte ens där upplevde jag att det var något jag ville utsätta mig för under längre perioder. Jag misstänker att jag nog skulle ligga något lägre vid filmtittning även om jag hade tillgång till en sån installation.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-23 10:18

Öronen sväljer rätt mycket dist om man inte har något att jämföra med dvs samma ljud fast utan dist.

Egentligen skulle man ha simultan mätning av alla delar i ljudkedjan presenterade på en multigraf medans man lyssnar, för att vara säker på att ingen del klipper någonstans.

Jag själv som kör mycket Linux irriterar mig stort på att Linux vanligaste ljudserver dvs Pulseaudio kan klippa brutalt internt i sin ljudmotor om man inte matchar nivån på serverns ljudkälla. Missar man att göra det har man fin dist ut, hur bra grejor man än har i övrigt.
(man kan köra Alsa direkt för att kringgå problemet, men då får man ett mycket större problem i Alsa bara kan använda en ljudkälla i taget vilket blir väldigt knöligt).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-23 10:21

Kraniet skrev:
"Referensnivå" vid tex film tror jag det är få som kör heller.
Då jag besökte hassesolo och lyssnade på hans custom cinema (som väl får antas vara rätt så lågdistande) så körde vi nog referensnivå eller kanske lite högre, men inte ens där upplevde jag att det var något jag ville utsätta mig för under längre perioder. Jag misstänker att jag nog skulle ligga något lägre vid filmtittning även om jag hade tillgång till en sån installation.

Refnivå är starkt, definitivt. De flesta verkar lyssna runt 10db under om de har ett bra rum och kompetent utrustning. Jag brukar ligga 3-5db under vanligtvis men det har hänt att jag går över 0´an också ibland, speciellt på bra koncerter men då bara tillfälligt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-23 10:30

RogerGustavsson skrev:
subjektivisten skrev:Denna listan är rätt bra

Fast jag undrar om den verkligen stämmer?

130 dBA, Loud hand clapping at 1 m distance (maximum level)

115 dBA, Take-off sound of planes at 10 m distance

85 dBA, 2-stroke chain-saw at 10 m distance, loud WC flush at 1 m distance

Visserligen i dBA men att toan skulle överösta motorsågen? Eller att Handklappningen skulle ligga över flygplanet? Det kanske är ett litet propellerplan?

Mja, frågeställningarna ovan bygger lite på att det inte finns någon spridning i hur starkt tex en toa låter. Det finns säkert någon toa, som i just det rum den står genererar 85dBA ljudtryck på 1m avstånd från toan. Säkert finns det också ett flygplan som inte ger mer än 115 dBA på 10 m avstånd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-23 11:01

Kraniet skrev:men själva frågan "hur mycket headroom behövs?" är väl relativt enkel att svara på. Ser man till de skivor som finns så verkar de allra bästa(vilket är väldigt få) ligger på cirka 20dB crestfaktor. "Bra" skivor ligger från 10 til 15dB och är inte så överväldigande många heller. Det mesta utav den moderna musiken ligger väl nånstans mellan 5-10dB med en del rötägg som har mindre än så.

Här får du nog definiera vad du menar med "crestfaktor" (sv. toppfaktor). Den gängse definitionen i signalteori är förhållandet mellan (momentant) toppvärde och RMS-värde uttryckt i dB. Så anger också MasVis toppfaktorn.

Detta omöjliggör toppfaktorer med mindre värde än 0 dB.

Jag vet dock att en del drar av 3 dB på den siffran. En fyrkantvåg får då toppfaktorn -3 dB (vilket är fullständigt ologiskt för mig).

Om jag läser din text som att 3dB är avdraget så håller jag (nästan)med dig. Det är sällsynt med välljudande fonogram med endast 13 dB toppfaktor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-23 11:41

Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-23 11:45

markusA skrev:Jag har hört många dimensionera för 90dB avg spl med 120dB peak spl?
Min spontana reaktion är att det borde vara ordentligt höga ljudnivåer med dessa siffror? Men jag saknar egna referenser när det gäller just sifferbiten?

Om man räknar ut effektbehovet för 120dB och sedan halverar det för dimensionering av förstärkaren (kontinuerlig effektförbrukning) så landar man fortfarande på rätt saftiga slutsteg.

Låtar som bra siffror.... och ja, det kräver lite av slutstegen....

Glöm inte att högtalarna skall tåla 120dB också!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-23 14:20

petersteindl skrev:Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor? 8)

Mer än 22 dBA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-23 15:11

Svante skrev:
petersteindl skrev:Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor? 8)

Mer än 22 dBA.

Ok, tanken är ju att de också skall ringa d v s klinga. Nån drar i snöret där nere. Pling Plong Pling Plong Jag tänkte på sådana där mastodontklockor som väger tiotal ton. Det borde bli mer än 120 dB.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-23 15:18

Gissar det är en elmotor som drar i dem... :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-23 15:27

Nattlorden skrev:Gissar det är en elmotor som drar i dem... :wink:

Det fanns väl jättestora klockor innan elen var uppfunnen. På gamla kloster i tjottahäjti kanske nån drar i snören där nere 8) :) Klockorna hörs ju runt om i hela bygden, så jag förmodar att det blir höga nivåer inuti stora klockor.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-23 15:30

petersteindl skrev:Det fanns väl jättestora klockor innan elen var uppfunnen.

Japp, men de hade inga decibel då, för det var inte uppfunnet ännu.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-23 15:52

Förr i världen hade man väl typ puckelryggar som drog i snöret. Det har jag sett på film. Dessutom har jag sett på film (Lord Peter Wimsey) att en kyrkklocka låter så högt att det kommer blod ur öronen om man står för nära.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-23 15:58

MichaelG skrev:

Förr i världen hade man väl typ puckelryggar som drog i snöret. Det har jag sett på film.Hälsn. Michael

:lol: :lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-23 18:39

petersteindl skrev:
Svante skrev:

Mer än 22 dBA.

Ok, tanken är ju att de också skall ringa d v s klinga. Nån drar i snöret där nere. Pling Plong Pling Plong Jag tänkte på sådana där mastodontklockor som väger tiotal ton. Det borde bli mer än 120 dB.

MvH
Peter

Vilket inte är oförenligt med det jag skrev ;) .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-23 20:50

Svante skrev:
petersteindl skrev:
Svante skrev:

Mer än 22 dBA.

MvH
Peter

Har du ingen aning om vilka nivåer på ljudtryck det kan röra sig om?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-23 22:06

petersteindl skrev:
Svante skrev:
petersteindl skrev:
Svante skrev:

Mer än 22 dBA.

MvH
Peter

Har du ingen aning om vilka nivåer på ljudtryck det kan röra sig om?

Jo, mer än 22 dBA... :D

Alltså, jag funderar på hur man skulle kunna räkna ut det. Kanske skulle man kunna få kläm på det med hjälp av avståndslagen. Den funkar inte nära en stor källa, men om man ändå tänker sig mitt i klockan så att avståndet till alla strålande delar är ungefär lika stort så borde det vara ekvivalent med att flytta alla strålande delar till en punkt. Och då skulle avståndslagen ändå gälla.

Om man har väldigt mycket tumme och pekfinger med.

Säg att det är en stor klocka och att avståndet till alla delar är 1 m.

Säg sedan att ljudtrycksnivån på 100 m avstånd är... pff... 70 dB? Avståndslagen ger då att nivån i klockan är 20*log(100/1)=40 dB högre, dvs 110 dB.

Fast det där är baserat på så många gissningar att jag inte skulle vilja satsa pengar på det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi