Jag tar mej friheten att kopiera in vad jag skrev i ett annan tråd då jag tror att det egentligen passar bättre i denna tråd.
Jag har funderat mycket på det där med line source men jag hittar inte riktigt den informationen jag behöver. Så det blev att sätta sej och hacka ihop ett simuleringsprogrem... (som jag har gjort i VB.NET).
Om jag nu verkligen har har gjort rätt så har jag nu kommit så här långt:
Bilden nedan visar en punktformig ljudkälla från sida och hur ljudet sprider sej i rummet. Obs att jag inte har tagit någon hänsyn till reflektioner i golv & tak.
Bilden är ingen överraskning, men är heller inte särskilt sann då ett högtalarelement inte är en perfekt punkt. Det är snarare en utbredd yta. Om jag simulerar en linje (eller spalt om man så vill) vid 2 kHz som är 10 cm lång (som jag modellerar med 40 punktformiga källor) så får jag detta:
Nu ser vi en viss riktverkan och det är ju också väntat. Nu gör jag istället linjen 1 m lång:
Nu har vi en line source! Den visar upp det typiska med att dämpning kontra avstånd avtar med 3 dB per dubblering av avtånd istället för 6 dB för en punktformig källa (vilket bara gäller direkt framför och i "närfält").
OK, vi går vidare... Om jag nu simulerar två punktformiga källor som är separerade 1 m så ser det ut så här:
Här har vi en D'appolito högtalare och dessa nackdel: den vertikala spridningen är mycket ojämn. Det hela är dock mycket frekvensberoende om jag sänker frekvsen till 500 Hz så får vi detta:
Låt oss gå tillbaka till 2 KHz men istället prova med 5 punktformiga källor fördelade på 1 m, dvs något som liknar en "budge line source":
Resultatet blir ett högtalare med "kamfilter". Spridningen liknar en "äkta" line source men spridningen blir mycket ojämn.
Här är samma sak men vid 8 kHz:
Bilden blir vacker(!) men som högtalare ser det inte så kul ut. Spridningen blir i stort som ett vanligt element men mycket ojämnare.
Min tanke just nu är att om man ska bygga en line source så måste man han MÅNGA element som sitter tätt för att det ska funka bra vid höga frakvenser. Om man nu inte vill detta (som i mitt fall) så är det ett bättre val att ha en bra diskant i mitten av en linje med elmenet som jobbar vid lägre frekvenser.
To be continued...