Moderator: Redaktörer

. Därför vill jag gärna ha med ett gäng 8"per sida, för att ta hand om lågt mellanregister.  Jag gissar att om de får sköta allt mellan 80 och 300 Hz, så är de kvar inom ett rimligt rundstrålande frekvensområde!?
 . Därför vill jag gärna ha med ett gäng 8"per sida, för att ta hand om lågt mellanregister.  Jag gissar att om de får sköta allt mellan 80 och 300 Hz, så är de kvar inom ett rimligt rundstrålande frekvensområde!?
 .
 .

MagnusÖstberg skrev:Jag röstar på 3,5"-are iallafall, delade mot diskanter vid 6-8Khz
Rekommenderar en tur till Ola också

MagnusÖstberg skrev:Var sitter diskanten i den?

MagnusÖstberg skrev:Bredbandare med fasplugg helt enkelt, ingen coax.

Pontus91 skrev:Här bygger Martin center med koax: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

nadifierad skrev:Hur är sambandet mellan frekvens, och hur litet centrumavståndet mellan elementen bör vara?
Jag har fått för mig att behovet av litet cc, sjunker med frekvensen?

Känsligheten ligger nog runtomkring 100db och hela systemet brilljerar i dynamisk förmåga och blir aldrig ansträngt hur hårt man än pressar det - det ändrar inte karaktär och det finns lugn i återgivningen - det blir bara starkare!
 Känsligheten ligger nog runtomkring 100db och hela systemet brilljerar i dynamisk förmåga och blir aldrig ansträngt hur hårt man än pressar det - det ändrar inte karaktär och det finns lugn i återgivningen - det blir bara starkare!
markusA skrev:Har för mig att egenskapen "linjekälla" håller så länge högtalarens höjd h>0.5*lambda, där lambda = våglängden.
Resultatet av detta är att man måste ha en linjekälla som sträcker sig från golv till tak om man vill ha linjekällans egenskaper hela vägen ner i basen.
Missar man på den punkten så börjar den falla av med 6dB/oktav istället för 3dB/oktav.
Detta taget fritt från minnet och jag kan ha rört ihop det?
 `
 `
 .
 .

Precis!celef skrev:det vore intressant att även se ett tätare avstånd mellan elementen i linjen samt en längre längd
Användare som besöker denna kategori: smile och 563 gäster