Har provat minskning av dämpningen men har inget att diffusera med så det resulterar bara i tråkiga resonanser och fladdereko i mitt rum.
Det som får mig att inse detta är när jag lyssnat på mina högtalare i en öppen planlösning, normalmöblerat och utan dämpning. Det finns så mycket mer luft i ljudet och alla instrument får en mer naturlig klang, röster återges på ett mycket mer realistiskt sätt. Ljudbilden blir större utan att tappa fokus o precision. Största skillnaden ligger i djupled!?
Skulle gärna få lite input gällande diffusering av er på forat som föredrar diffusion före dämpning. Finns det hyffsat lätt tillverkade diffusorer som man kan snickra ihop själv. Förstår att det är väldigt pilligt men jag är övertygad om att det är värt varenda minut. Anledningen till att jag vill bygga diffusorer är att jag inte vill släpa in mer möblemang i rummet.
Är inne på om jag ska gå tillbaks till orthoakustiska högtalare igen men gillar det mina direktstrålande högtalare kan prestera i rätt miljö.