mvh/Harryup
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det blev en helt avgörande skillnad när Blixten fick upp sin diffusor!
Ett besök rekommenderas.
DS skrev:Du Magnus kanske kan sitta o skrammla med leksaker medans jag lyssnar eller nått
MagnusÖstberg skrev:DS skrev:Du Magnus kanske kan sitta o skrammla med leksaker medans jag lyssnar eller nått
Överdämpad är inte kul alls - och inte alls Ino![]()
Kan skrammla med besticken till det vi grillat, eller whiskyglaset om det blivit tomt
linoleum skrev:Jag kommer själv testa dämpning bakom soffan denna vecka. Har kal betongvägg precis bakom nu. Många säger att detta "dödar ljudet", att det kommer låta konstigt, som att rummet är mindre, etc.
Är det verkligen alltid så att dämpning bakom öronen alltid är sämre? Sämre än.. diffusion, eller även sämre än "kal betongvägg"?
Grejen är att jag vill få ner efterklangstiden och utrymmet bakom soffan lämpar sig väl estetiskt att sätta absorbent på.
linoleum skrev:Jag kommer själv testa dämpning bakom soffan denna vecka. Har kal betongvägg precis bakom nu. Många säger att detta "dödar ljudet", att det kommer låta konstigt, som att rummet är mindre, etc.
Är det verkligen alltid så att dämpning bakom öronen alltid är sämre? Sämre än.. diffusion, eller även sämre än "kal betongvägg"?
Grejen är att jag vill få ner efterklangstiden och utrymmet bakom soffan lämpar sig väl estetiskt att sätta absorbent på.

IngOehman skrev:linoleum skrev:Jag kommer själv testa dämpning bakom soffan denna vecka. Har kal betongvägg precis bakom nu. Många säger att detta "dödar ljudet", att det kommer låta konstigt, som att rummet är mindre, etc.
Okej, då kanske det är en bra plats för dämpningen - men en dålig plats
för soffan!![]()
Om rummet i övrigt är rätt så kalt (är det det?) är dock vanliga absorbenter
som regel ingen vidare lösning alls för efterklangsbekämpning. Snarare är det
tvärtom. Absorbenter av, i jämförelse med hela rummets alla ytor, försumbar
yta, kan i förekommande fall (rätt placerade) vara lämpliga för bekämpning av
specifika reflektioner, men inte allmänna.
Vh, iö
linoleum skrev:IngOehman skrev:linoleum skrev:Jag kommer själv testa dämpning bakom soffan denna vecka. Har kal betongvägg precis bakom nu. Många säger att detta "dödar ljudet", att det kommer låta konstigt, som att rummet är mindre, etc.
Okej, då kanske det är en bra plats för dämpningen - men en dålig plats
för soffan!![]()
Om rummet i övrigt är rätt så kalt (är det det?) är dock vanliga absorbenter
Vh, iö
Det är säkert en icke optimal placering av soffan. Men många lär dela mitt problem: Litet v-rum/lyssningsrum, soffa placerad med vägg precis bakom. Får helt enkelt inte plats med t.ex. en bokhylla bakom. Rummet är rätt kalt, hittills (nyinflyttad).
När du skriver specifika reflektioner kontra allmänna, menar du frekvensområde? Eller riktning?
paa skrev:Nattlorden skrev:Diffusor verkar vara en lösning för många som sitter nära bakvägg, ja.
En bruttotanke som dyker upp är om man kan finna något material som har lite högre ytreflektion för HF som du skulle kunna hänga framför din dämpning... Vet dock inte på rakt öra vad det skulle vara för något....
Byggplastfolie eller liknande framför absorbenten ger reflektion i övre registret men påverkar inte det lägre speciellt mycket.
Så bygger Ethan Winer sina absorbenter.
http://www.youtube.com/user/EthanWiner# ... ZlDcpHwUP4
-Martin- skrev:Den här tycker jag också var sevärd:
http://www.youtube.com/watch?v=lbLVjHfHahg
RogerGustavsson skrev:-Martin- skrev:Den här tycker jag också var sevärd:
Fast en del av det han säger verkar inte vara superkorrekt. Kanske lite väl mycket marknadsföring. Bilden av hur ett 5.1 system ska ställas upp avviker en del från vad vi sett på detta forum. Har inte tittat på de andra videosnuttarna med Winer.
RogerGustavsson skrev:-Martin- skrev:Den här tycker jag också var sevärd:
Fast en del av det han säger verkar inte vara superkorrekt. Kanske lite väl mycket marknadsföring. Bilden av hur ett 5.1 system ska ställas upp avviker en del från vad vi sett på detta forum. Har inte tittat på de andra videosnuttarna med Winer.
Nattlorden skrev:Tycker du (och alla andra) skall kolla den jag hittade.... den borde i princip nålas fast.... mycket renare från marknadföring.
-Martin- skrev:Jo jag vet. Dock verkar rumskorrigeringen vara så bra att själva ljudsystemet kommer i andra hand. Typ.
Nattlorden skrev:Tycker du (och alla andra) skall kolla den jag hittade.... den borde i princip nålas fast.... mycket renare från marknadföring.
Komorok skrev:Jag har ritat denna åt honom. Den är inte symmetrisk, även om Blixten inte
limmade dit ribborna riktigt där jag ville ha dem.
IngOehman (till linoleum) skrev:Om rummet i övrigt är rätt så kalt (är det det?) är dock vanliga absorbenter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster