De kontroller man främst arbetar med på en kompressor är "Ratio" (andel) och "Threshold" (tröskelvärde). Hur dessa kontroller påverkar kompressorns inverkans illustreras effektivt i en illustration i form av graf som återfinns i flertalet digitala plugins som används i digitala inspelningssequencers. Så här ser Waves C1 kompressor ut exempelvis:
X-axeln (horisontell) representerar ljudstyrkan på ingående ljudsignal och Y-axeln representerar ljudstyrka på utgående ljudsignal. Den gula pilen vid X-axeln representerar Threshold, som man kan se är inställd på -31,8 dB bland kontrollerna till vänster om grafen. Det innebär att alla ljud som är över -31,8 dB kommer att komprimeras. Hur mycket av ljudsignalen över -31,8 dB som kommer att komprimeras bestäms av Ratio kontrollen, som i det här fallet är inställd 13,58:1. Detta värde innebär i praktiken att för varje dB över -31,8 dB kommer att divideras med 13,58.
Hängde ni med nu?
Exemeplvis, om en insignal på, säg, -20 dB går in i kompressorn kommer de 11,8 dB med vilka dessa överskrider -31,8 divideras med 13,58 vilket ger cirka 0,9 dB. Så istället för en signal på -20 dB som hade varit fallet om inte kompressorn varit inkopplad kommer -31,8+0,9= -30,9 dB ur kompressorn.
Detta syns på den gula linjen i grafen som flackar av och upphör att öka i Y-led vid -31,8 i X-led. En kompressor gör således inte någonting med de svaga ljuden utan det är peakarna i ljudmaterialet som decimeras i nivå.
Andra vanliga användbara kontroller är Attack och Release. Attack kontrollerar hur lång tid det ska ta ifrån det att signalen når kompressorn tills den ska börja komprimera. Detta kan vara användbart för exempelvis slagverk, där man kan ställa in en viss attacktid, låt säga 15 millisekunder, för att få med den första attacken i trumslaget.
Hoppas detta inlägg kan vara av visst intresse för vissa forumiter. Är något oklart tycker jag att frågor ska ställas. Jag ska försöka svara så gott jag kan, och det finns säkert fler som har tankar och kunskaper att dela med sig av!