Vad är det som driver er? har ni någon gång reflekterat ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-26 06:47

Kronkan skrev:

Denna sweetspot byggde jag förra sommaren.

Bild

Mysigt ! :)
Det e en riktigt fin sweetspot det, Till räckligt stor för va 3 personer så förhållandevis bred också ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-26 06:50

DVD-ai skrev:Men e det bara jag som tycker det är direkt jobbigt att tänka på uppgraderingar och förändring, Som tycker att det är en pina att fundera på uppgraderingar ?

Nej, det tror jag nog du är ganska ensam om. Tror många snarare ser brist på uppgradering som stagnation.

Är ni nöjda med den tid och den energi som ni lägger på HiFi nördande, Alltså inte musiklyssning utan enbart allt runt ikring som har med utrustningen att göra. Skulle ni vilja lägga mindre eller mer tid och energi, eller är det ganska precis "lagomt" känner ni ?

Känns som jag är "periodare" och så nördar jag med annat däremellan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-05-26 07:26

DVD-ai skrev:
Kronkan skrev:

Denna sweetspot byggde jag förra sommaren.

Bild

Mysigt ! :)
Det e en riktigt fin sweetspot det, Till räckligt stor för va 3 personer så förhållandevis bred också ;)

Tack DVD-ai. Hanterar nedgrävandet i mina/våra intressen så att de byter skepnad då och då. Alltså vinter är det stereo och musik speciellt vinyl som gäller. Sommarhalvåret är det mera uteliv. Sedan kan jag notera att engagemanget växlar någotövertid också. Men gamla intressen kan blossa upp något oväntat.

Tack fören intresssant tråd att följa.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-05-26 08:28

Bill50x skrev:
KarlXII skrev:
Bill50x skrev:
mapem skrev:Jag har insett att jag aldrig kommer att bli nöjd så nu jagar jag inte längre. Bara om något går sönder byter jag ut det.

Ja, den nivån når alla gamla gubbar förr eller senare :D
Takes one to know one Bild

Yepp!

/ B

Visst är jag gammal gubbe. Men jag är glad ändå! Numera ägnar jag mig åt att byta ut kameraprylar i stället för hifi-prylar. På det området har jag visserligen insett att jag aldrig blir nöjd heller, men jag tror fortfarande att jag kan bli lite nöjdare i alla fall. Å så ska jag bygga hus. Så jag är kanske inte helt körd i botten ändå! :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-26 08:30

Jag skyller på musikintresse, teknikintresse och begär.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-26 08:58

DVD-ai skrev:Är ni nöjda med den tid och den energi som ni lägger på HiFi nördande, Alltså inte musiklyssning utan enbart allt runt ikring som har med utrustningen att göra. Skulle ni vilja lägga mindre eller mer tid och energi, eller är det ganska precis "lagomt" känner ni ?

Jag lägger extremt lite energi på hifi nördande. Jag åker inte runt en massa och lyssnar eller pular med anläggningen. Jag sitter mest och lyssnar istället.
Det hifi nördande jag håller på med är forum, vilket är mer en paus från jobbet och pluggandet än hifi sökande.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-26 11:59

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Men e det bara jag som tycker det är direkt jobbigt att tänka på uppgraderingar och förändring, Som tycker att det är en pina att fundera på uppgraderingar ?

Nej, det tror jag nog du är ganska ensam om. Tror många snarare ser brist på uppgradering som stagnation.

Det är nog en hel del som våndas över den ekonomiska biten iaf.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-26 12:37

Goldfinger skrev:Det är nog en hel del som våndas över den ekonomiska biten iaf.

Finns fina uppgraderingar där man får pengar över i bytet också... :wink:

Goldfinger

Re: Vad är det som driver er? har ni någon gång reflekterat

Inläggav Goldfinger » 2011-05-26 13:05

Ragnwald skrev:
Goldfinger skrev:Precis, det där lilla sista som ofta kostar mycket men som ger ganska lite, är just för njutningens skull inte särskilt viktigt.

Men det beror ju på hur långt du redan gått i ditt sökande.
Det lite dyrare paketet som du valde bort trots den trvlige försäljarens rekommendation, kanske hade gjort susen. :)

Jo det är riktigt, på en lägre nivå är ofta utdelningen per krona bättre om man vill uppåt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-26 13:08

Är jag verkligen så ensam om det... :lol:

bara jag som e skadad not att tycka det är hemskt att behöva göra någon försändring just nu...
Även om jag fick något gratis i stereoväg så skulle jag se det som eb örda att behöva bry mig om det.

Så illa är det...

Även om det va 4st ProfundusY moduler som jag ju så gärna vill ha, och om jag hade ett eget boende att ha dom i. Så skulle jag, som det e just nu, tycka att det va sjukt jobbigt...
Jag har helt enkelt nått någon slags gränns tror jag, jag misstänker att jag har brytt mig så vansinnigt hårt och verkligen varit så otroligt insnöad och inbiten i någon konstig målsättning...
Och när det bara blev pankaka av allt ihopp och det inte fungerade i mitt rum och jag gav inte upp utan försökte i över ett halvår med att få till det utan resultat.
Då blev det nog... Jag har helt enkelt brytt mig nog för Lååång tid framöver verkar det som. Jag behöver låta det vara och inte bry mig så att jag senare förhoppningsvis får tillbaka lusten att bry mig.

Nyfikenheten och glädjen med hobbyn kommer nog tillbaka i samma veva, som just nu är helt icke existerande... nu är det rent fungtionsmässigt enbart och jag vill bara kunna ha ljud !

Undrar hur länge detta ska hålla i sig, det får tiden avgöra, men det lär dröja ett tag... och det är ju bara bra om det tar precis så lång tid som det krävs :)

ny frågeställning:

Många av er som har, eller känner någon som har "gått in i HiFi väggen" och tagit en paus, helt enkelt inte brytt sig under en längre period ?

För i sådant fall så är jag ju kanske inte ensam om detta ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-26 13:11

Jag tog en liten paus mellan 1986 till 2006 nånting.
Kändes fint. Testa det du med. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-26 13:12

10år ! 8O

Coolers !

vad fick dig att göra det, hur såg omständigheterna ut om man får fråga ? :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-26 13:16

Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:Det är nog en hel del som våndas över den ekonomiska biten iaf.

Finns fina uppgraderingar där man får pengar över i bytet också... :wink:

Jag skulle säkert kunna trivas med ett par i14/i16 som toppar, men de kostar också.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-26 13:18

DVD-ai skrev:
Många av er som har, eller känner någon som har "gått in i HiFi väggen" och tagit en paus, helt enkelt inte brytt sig under en längre period ?

För i sådant fall så är jag ju kanske inte ensam om detta ;)

Prova DIY, då får man bryta ihop och komma igen många gånger.. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-26 13:20

Har gjort, läääänge men tröttnade på det till förmån för att köpa beprövat i stället...

Och det är inget allternativ nu direkt, det är raka motsatsen till vad jag vill utsätta mig själv för... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-26 13:20

Goldfinger skrev:Jag skulle säkert kunna trivas med ett par i14/i16 som toppar, men de kostar också.

Visst. Men ponera om du hade haft ett par Focal Grande Utopia att byta in t.ex.? :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-26 14:01

DVD-ai skrev:10år ! 8O

Coolers !

Hur många år sa du? 8O
Räkna igen...:)

I princip gick det till så här:

Jag flyttade ihop med en tjej som märkligt nog inte ville ha in min gigantiska Nikkoreceiver och mina 600 liters bashorn med dubbla femtontummare. Jag fick bjuda dem adieu.

Sen flyttade jag utomlands några år, och när jag kom tillbaka skaffade jag en liten stereo men den lät så illa att det inte var kul att lyssna. musik kändes ointressant. På den vägen var det.
Vete sjutton vad det var som väckte det hela men jag tror det var hembiogrejerna. Skaffade en av de första bioreceivrarna i Sverige, en Pioneer, och sen påbörjades uppstigningen..:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-26 14:05

Efter ha precis kört Depeche mode - Enjoy the silence, Personal jesus, Leave in silence och My secret garden med peakar på över 100 dB vid lyssningsplatsen och det låter extremt rent och bra, så vet iaf jag vad som driver mig. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-26 14:06

subjektivisten skrev:Efter ha precis kört Depeche mode - Enjoy the silence, Personal jesus, Leave in silence och My secret garden med peakar på över 100 dB vid lyssningsplatsen och det låter extremt rent och bra, så vet iaf jag vad som driver mig. :D

:D :D :D Tyvärr lite för mycket folk här på jobb för att kunna göra dig sällskap just nu.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-05-26 14:26

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Efter ha precis kört Depeche mode - Enjoy the silence, Personal jesus, Leave in silence och My secret garden med peakar på över 100 dB vid lyssningsplatsen och det låter extremt rent och bra, så vet iaf jag vad som driver mig. :D

:D :D :D Tyvärr lite för mycket folk här på jobb för att kunna göra dig sällskap just nu.

Jag brukar smyga in här från jobbdatorn också :oops:

Subben: jag är glad för dig, vet själv hur det känns när man fått en dos bra musik :D

Edit: mellanslag.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-26 15:21

KarlXII skrev:
DVD-ai skrev:10år ! 8O

Coolers !

Hur många år sa du? 8O
Räkna igen...:)

I princip gick det till så här:

Jag flyttade ihop med en tjej som märkligt nog inte ville ha in min gigantiska Nikkoreceiver och mina 600 liters bashorn med dubbla femtontummare. Jag fick bjuda dem adieu.

Sen flyttade jag utomlands några år, och när jag kom tillbaka skaffade jag en liten stereo men den lät så illa att det inte var kul att lyssna. musik kändes ointressant. På den vägen var det.
Vete sjutton vad det var som väckte det hela men jag tror det var hembiogrejerna. Skaffade en av de första bioreceivrarna i Sverige, en Pioneer, och sen påbörjades uppstigningen..:D

Jaha, oj... läste lite fel det va ju 20år så det va inget märkvärdigt... :wink:

Aja, jo men det låter trevligt, allt handlar om att priorytera och göra det rätt för en själv, jag har inte gjort det... :(

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-26 15:43

Nattlorden skrev: :D :D :D Tyvärr lite för mycket folk här på jobb för att kunna göra dig sällskap just nu.

Jag mötte nyss grannen (den närmast systemet mitt) ute och jag fråga om jag störde dom nyligen. Hon sa att hon inte hört något. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-26 16:12

subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev: :D :D :D Tyvärr lite för mycket folk här på jobb för att kunna göra dig sällskap just nu.

Jag mötte nyss grannen (den närmast systemet mitt) ute och jag fråga om jag störde dom nyligen. Hon sa att hon inte hört något. :D

Tappat hörseln kanske? :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-26 17:04

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:

Tappat hörseln kanske? :-)

mvh/Harryup

Du menar att Subben inte hörde och tolkade hennes läppar? :wink:

Kul för dig Subben att du kan poppa fritt, önskar att jag oxå kunnde göra det :(
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-05-26 17:43

Måste nog bero på hur pass lyhört och vilket matreal huset är byggt i.

Själv bor jag i en enplans radhuslänga (Lägenheterna sitter ihop)

Byggd av trä/gips..

Fick en påringning för ett tag sen av grannen som undrade om jag kunde sänka lite, för deras vägg rörde sig fram och tillbaka i takt med basdunket..

Skulle subben med sina grejer bott som mig så hade nog grannen sagt att väggen flyttar sig fram och tillbaka :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-27 06:38

Haha, ja det va det värsta... :lol:
Hon måste vara döv, och helt untan kännsel så hon inte kände att hela lägenheten vibrerar...

Grattis Mattias !
Till den perfekta grannen ;)

.…..........................................................................

Det där med att jag helt enkelt bara inte ska bry mig och låta i16 stå där dom gör och ha kvar XPA-2 an tills jag flyttat.
Undrar om det kommer gå... Jag misstänker att jag inte kommer att få sinnesro för en något har gjorts.
Typ sålt i16 eller hittat någon användning för dom, Men jag ska ge det en chans!
Bli dock inte förvånade om jag gör på något helt annat sätt, man e ju helt tossig... :roll: :D

Jag vill göra det som käns bäst för mig själv, och jag ska testa, fungerar inte detta så blir det till att sälja !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-05-27 07:15

DVD-ai skrev:Haha, ja det va det värsta... :lol:
Hon måste vara döv, och helt untan kännsel så hon inte kände att hela lägenheten vibrerar...

Grattis Mattias !
Till den perfekta grannen ;)

.…..........................................................................

Det där med att jag helt enkelt bara inte ska bry mig och låta i16 stå där dom gör och ha kvar XPA-2 an tills jag flyttat.
Undrar om det kommer gå... Jag misstänker att jag inte kommer att få sinnesro för en något har gjorts.
Typ sålt i16 eller hittat någon användning för dom, Men jag ska ge det en chans!
Bli dock inte förvånade om jag gör på något helt annat sätt, man e ju helt tossig... :roll: :D

Jag vill göra det som käns bäst för mig själv, och jag ska testa, fungerar inte detta så blir det till att sälja !

Du får köpa ett par qrs500 igen så länge,funkade inte såna bra i ditt nuvarande rum? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-27 08:35

KarlXII skrev:Jag tog en liten paus mellan 1986 till 2006 nånting.

Hade också en lååång paus :) I tonåren hade jag ett stort apparatintresse och kollade mycket på all den fina 80talshifi som fanns då eftersom det fanns planer på att skaffa en anläggning. Men sen tog skivköpande och konserter oxh datorspel överhanden och annat prioriterades.

Först på senare år insåg jag att vi hade lite fin (vintage)hifi och sen reggade man sig på faktiskt.... :D En stor del av det som driver idag är nostalgi och möjligheten att kunna skaffa det man en gång dreglade över :)

Hade det inte varit för det så hade nog hifi varit synonymt med datorer/multimedia. Portabel hifi har iofs alltid lockat, av praktiska skäl inte minst. Är nog bara där som det levt kvar ambitioner om bra ljud (dock aldrig "det perfekta" ljudet).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-05-27 10:00

phloam skrev:
KarlXII skrev:Jag tog en liten paus mellan 1986 till 2006 nånting.

Hade också en lååång paus :) I tonåren hade jag ett stort apparatintresse och kollade mycket på all den fina 80talshifi som fanns då eftersom det fanns planer på att skaffa en anläggning. Men sen tog skivköpande och konserter oxh datorspel överhanden och annat prioriterades.

Först på senare år insåg jag att vi hade lite fin (vintage)hifi och sen reggade man sig på faktiskt.... :D En stor del av det som driver idag är nostalgi och möjligheten att kunna skaffa det man en gång dreglade över :)

Hade det inte varit för det så hade nog hifi varit synonymt med datorer/multimedia. Portabel hifi har iofs alltid lockat, av praktiska skäl inte minst. Är nog bara där som det levt kvar ambitioner om bra ljud (dock aldrig "det perfekta" ljudet).

Så var det för mig också. En lång paus där man födde upp två barn. Vår flytt till nytt boende 2008 blev en vändpunkt. Då pratade vi igenom vad vi ville. Och det blev efter en lång process elektrostater och rör för oss. Så paus kan behövas eller blir en nödvändighet för att klara tillvaron. Allt får inte ständigt plats.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-27 12:10

DVD-ai skrev:Haha, ja det va det värsta... :lol:

Nja, inte med jag tror att mitt rum ligger så bra till att det stör mindre än vad man kan tro. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi