Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:
Ett erbjudande kan jag komma med dock:
Om Rikard (eller om du stavar Rickard eller Richard, Rhenriks?) kan producera pi60s för 4000:- per par, så kommer du inom kort att vara en rik man!
Leverera dem till mig bara!
Du behöver inte hitta köpare själv heller, för jag har en lång, lång kö av köpare som jag inte klarar av att göra så glada som jag skulle önska. Jag har haft svårt att serva så väl som jag nog borde.
Varje par i tillfyllest kvalitet (25 par i varje fall i år) som du kan producera (jag ger dig info om vilket faner och lack varje par skall ha bara) köper jag med glädje av dig för 24 820:-, plus kostnad för ytbehandling.
I runda slängar kan du alltså tjäna din vinst (drygt 20 000:-) * 25 par = över 500 000:- redan innan året är slut. Det är väl är rätt ok på ett drygt halvår?![]()
Jag tror du får rätt svårt att svara upp till dina fantasisiffror dock. Det senaste paret pi60s-kabinett jag fick levererat kostade mig strax under 14 000:-, detta för bara kabinetten alltså, och oräknat frakt...
IngOehman skrev:
PPPS. Om "konkurrerande"* svenska (och europeiska) högtalartillverkare nu kan tillverka högtalare som är bättre (eller lika bra) och billigare (eller lika billiga) som pi60s, så kan man fråga sig varför ingenjörer och andra på deras produktions- och utvecklingsavdelningar väljer att köpa pi60s eller andra Ino Audio-modeller (nej ingen får några rabatter) av mig?
*Jag ser dem inte som konkurrenter, eftersom jag aldrig, som dom, kan producera i sådana antal att jag märks på marknaden. Min verksamhet är ju på hobbybasis och är dessutom tämligen esoterisk.
IngOehman skrev:
I själva verket försöker jag beräkna priserna så att jag skall gå 15% plus även på monteringssatserna, för det finns så många konstnader för bensin, transporter, nedlagda utvecklingsprojekt, hyra, mässbesök, kunskapsförkovring, forskningsprojekt (som ju för det mesta inte går att belasta specifika högtalamodeller med), datorer, mätinstrument, lagerkostnader mm som jag inte kan betala annars.
RogerGustavsson skrev:... I Inos fall handlar det förmodligen också om att ha full kontroll över produktens utformning utan inblandning av vare sig ekonomer eller marknadsförare. Bäst lämpad att svara är förstås IÖ själv....
planetaryice skrev:Nu talar jag inte om det. Självklart tror jag att man försämmrar ljudet om man börjar tänka lite mer estetiskt. Men det var ju inte det som mitt inlägg handla om. Jag anser bara att för den "vanliga kunden" eller "genomsnittskunden" så skulle man ur en kommersiell synvinkel tjäna på en ny design.
planetaryice skrev:Verkar att så fort man talar om piP och förändringar så möter man hårt motstånd. Jag hoppas att konstruktören inte blir irriterad av mina inlägg utan tvärtom blir glad att man "ifrågasätter"(skapar tankegångar hos mottagaren).
planetaryice skrev:Håller med totalt i alla fall med den fakta som jag har hört om piP. Verkar vara en fantastisk högtalare och jag ser fram emot att få lyssna på dessa framöver. Dock tror jag att ur en kommersiell synvinkel skulle man tjäna mycket på att ha en ny design på lådan.
Håller med totalt i alla fall med den fakta som jag har hört om piP. Verkar vara en fantastisk högtalare och jag ser fram emot att få lyssna på dessa framöver. Dock tror jag att ur en kommersiell synvinkel skulle man tjäna mycket på att ha en ny design på lådan.
rhenrics skrev:Jag vet ju inte hur filtren ser ut, hur du specar dina element etc, så det blir ju rätt svårt för mig att sätta igång och tillverka.
rhenriks skrev:Däremot kan jag gärna åta mig att leverera ett par fanérade mdf burkar i kylskåpsformat om du pröjsar 14 lök för dem. Såna kan jag få ihop för 2000 max, så det blir ju en rejäl vinst bara där: 12 x 25 = 300'000 för innevarande år.
rhenriks skrev:Notera gärna att jag skrev att en tillverkare som audio pro, som kan tillverka i volym, säkerligen skulle kunna få ner materialkostnaden på så sätt att de färdiga högtalarna skulle kunna säljas för runt 4-5 lök.
rhenriks skrev:Jag skrev aldrig att du med din nuvarande tillverkningsmetod skulle kunna få ner priset så lågt. Jag tror helt enkelt inte att din tillverkningsmetod är särskilt kostnadseffektiv.
IngOehman skrev:
PPPS. Om "konkurrerande"* svenska (och europeiska) högtalartillverkare nu kan tillverka högtalare som är bättre (eller lika bra) och billigare (eller lika billiga) som pi60s, så kan man fråga sig varför ingenjörer och andra på deras produktions- och utvecklingsavdelningar väljer att köpa pi60s eller andra Ino Audio-modeller (nej ingen får några rabatter) av mig?
*Jag ser dem inte som konkurrenter, eftersom jag aldrig, som dom, kan producera i sådana antal att jag märks på marknaden. Min verksamhet är ju på hobbybasis och är dessutom tämligen esoterisk.
rhenriks skrev:Återigen, om du utgår ifrån att du tillverkar högtalarna så billigt som det bara går, så är jag benägen att hålla med dig: de stora tillverkarna är inga konkurrenter. Om man däremot kan visa att de större aktörerna skulle kunna serietillverka samma högtalare betydligt billigare än du, ja då är det en annan femma, eller hur?
rhenriks skrev:För jag antar att du inte släppt t ex specarna för elementen öppet för allmän beskådan?
rhenriks skrev:Ska de stora tillverkarna köpa samma element så måste det ske genom dig, eller? Smart![]()
rhenriks skrev:IngOehman skrev:
I själva verket försöker jag beräkna priserna så att jag skall gå 15% plus även på monteringssatserna, för det finns så många konstnader för bensin, transporter, nedlagda utvecklingsprojekt, hyra, mässbesök, kunskapsförkovring, forskningsprojekt (som ju för det mesta inte går att belasta specifika högtalamodeller med), datorer, mätinstrument, lagerkostnader mm som jag inte kan betala annars.
Du får ursäkta men i mina ögon ser denna redgörelse mer ut som en affärsplan än som en hobbyverksamhet.
planetaryice skrev:Nu talar jag inte om det. Självklart tror jag att man försämmrar ljudet om man börjar tänka lite mer estetiskt. Men det var ju inte det som mitt inlägg handla om. Jag anser bara att för den "vanliga kunden" eller "genomsnittskunden" så skulle man ur en kommersiell synvinkel tjäna på en ny design.
Verkar att så fort man talar om piP och förändringar så möter man hårt motstånd. Jag hoppas att konstruktören inte blir irriterad av mina inlägg utan tvärtom blir glad att man "ifrågasätter"(skapar tankegångar hos mottagaren).
planetaryice skrev:Med en nyare lite mer utmanande design (en som skiljer sig från mängden) skulle förmodligen fler vara intresserad och tilltalas av att investera i dessa talare. Viktigt är att den ska utstråla lyx och kvalité. Men detta är ju bara mina teorier:)
planetaryice skrev:Verkar [som] att så fort man talar om piP och förändringar så möter man hårt motstånd.
Citat IÖ: "Man kan säga att ett sådant experiment vore en parodi på den företagsverklighet som dödat så mycket fina saker, bara för att ekonomer och marknadsmänniskor varit övertygade om att poängen med allt är att tjäna pengar, fast det i själva verket inte alls är så, utan det är att göra något värdefullt för dem man delar jorden med under sitt korta liv. Det är ju så kort att det är väldigt rimligt att tänka på vad man kommer att ha bidragit med när det är slut.
Missförstå mig inte, jag tycker det är jättekul att köpa saker som jag kanske kommer att ha kul med, för pengar, så jag skulle gärna vilja ha massor av pengar! Men inte hur som helst/till vilket pris som helst.
Jag tror det flesta förstår vad jag säger om jag yttrar hypotesen att det finns EN SAK i varje människas liv som har ett "större värde", som man inte kan kompromissa med, för då förstör man sin egen dröm, den där som växte fram när man var så liten att man ännu inte förstått att det finns korrumption och ondska.
"
IngOehman skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 720#116720
2. Det är sannerligen en komplicerad process att bygga dessa lådor. Jag trodde t ex fanéering mest var av estetiska orsaker, men enligt dig ska alltså alla ytor fanéras? Invändigt också? Men om nu denna process att bygga lådorna är så komplicerad, och gör att färdigbyggda pi60s blir väsentligt dyrare än byggsatsen, hur kommer det sig då att du anser att man når ett lika eller åtminstone nästan lika fullgott resultat om man köper högtalarna omonterade och med lådor i rå mdf och bygger allt själv. Med tanke på den komplicerade och dyra tillverkningen borde det väl rimligen vara tämligen lätt att misslyckas på egen hand, om man nu inte är utbildad snickare?
JonasNilsson skrev:2. Det är sannerligen en komplicerad process att bygga dessa lådor. Jag trodde t ex fanéering mest var av estetiska orsaker, men enligt dig ska alltså alla ytor fanéras? Invändigt också? Men om nu denna process att bygga lådorna är så komplicerad, och gör att färdigbyggda pi60s blir väsentligt dyrare än byggsatsen, hur kommer det sig då att du anser att man når ett lika eller åtminstone nästan lika fullgott resultat om man köper högtalarna omonterade och med lådor i rå mdf och bygger allt själv. Med tanke på den komplicerade och dyra tillverkningen borde det väl rimligen vara tämligen lätt att misslyckas på egen hand, om man nu inte är utbildad snickare?
pi60s kan inte köpas i byggsats ofanerade.
/Jonas
Hejsan,IngOehman skrev:Försöker man gera hörnen ökar fogarnas fjädringsolinjäritet dramatiskt vid extrema påkänningar (tänk på att högtalarna kan hantera över 10 000W över 250 Hz och upp till delningen, vilket utsätter materialet för ganska stora påfrestningar) så fogarna elasticitetsegenskaper i olika dimensioner är vitala. Vh, Ing. Öhman
Morello skrev:Vad avses i sammanhanget med "ekonom" - det är ju ett ganska vitt begrepp. Är det en person med en formell utbildning på akademisk nivå eller helt enkelt någon som på något sätt arbetar med ekonomiska spörsmål? Är före dette chefen för LM Ericsson, Teknologi Doktor Lars Ramstedt ekonom?En ekonom kan ju ha en simpel uppgift som att bara betala firmans räkningar samt bokföra och en sådan ekonom kan ju knappast beskyllas för att fatta beslut som påverkar prdouktutveckling och resultat.
Style skrev:Morello skrev:Vad avses i sammanhanget med "ekonom" - det är ju ett ganska vitt begrepp. Är det en person med en formell utbildning på akademisk nivå eller helt enkelt någon som på något sätt arbetar med ekonomiska spörsmål? Är före dette chefen för LM Ericsson, Teknologi Doktor Lars Ramstedt ekonom?En ekonom kan ju ha en simpel uppgift som att bara betala firmans räkningar samt bokföra och en sådan ekonom kan ju knappast beskyllas för att fatta beslut som påverkar prdouktutveckling och resultat.
Ramstedt var Filosofie Doktor (kemi)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster