boom skrev:jonasp skrev:boom skrev:Vill du ha ett litet fredags gräl då ställer jag upp
Innan man påstår att det ena eller andra programmet räknar rätt eller fel kan man ju försöka undersöka sambanden på egen hand. Jag tycker nog det är ett förväntat resultat att avstämningen hos ett givet rör beror på den akustiska volymen och inte den mekaniska.
mvh
Jonas
PS. Det heter fredagsgräl, inte fredags gräl.

DS
Jag har nog både undersökt och funderat men för er så verkar det logiskt och för mig ologiskt .
För ändrar man viso så ändras vb och ändrar man vb så ändras port längden men då är det samma som att den isotermeringen som kommer in i lådan är jämställd med en träbit som är homogen.
Och tänker man så har så väger en isolering i regel runt 32kilo per kubik och då måste man räkna om det till liter volym och vad blir det ???
Och skall man ha en viss volym på lådan så kommer det inte att stämma i slut ändan för man vet inte hur mycket isolering som man måste stoppa i lådan för man har mät in det med tongenerator och multimeter .
Nu ska vi se.
Du beskriver två olika saker:
1. Det finns ett fysikaliskt fenomen som gör att den effektiva lådvolymen ändras när man stoppar dämpmaterial i lådan*.
2. Det är svårt att veta i förväg hur mycket dämpmaterial man behöver. Ändrar man på mängden dämpaterial måste man därmed även ändra på rörlängden**.
Att 2 finns hindrar inte att 1 är sant, och det hindrar heller inte att det är intressant att simulera den volymändringseffekt som en viss mängd dämpmaterial har. Man önskar förstås att en simulering är exakt, men när den inte är det eller om man inte riktigt vet hur man vill bygga så är det förstås bättre ju noggrannare simuleringen är.
Att Viso finns i Basta! är en fördel. Det ger användaren en möjlighet att simulera effekterna av dämpmaterialet. Vill man blunda för fysiken kan man sätta Viso till 0, men varför skulle man göra det?
*Denna ändring är INTE en minskning av volymen som motsvarar att dämpmaterialet tar plats, utan ändringen beror på att luften utbyter värme med dämpmaterialet. När luft komprimeras blir den ju varm (tänk på en cykelpump) och då kommer den att ge mer mottryck än om den hade hållits vid konstant temperatur. Dämpmaterialet gör just det; håller luften vid en (mer) konstant temperatur och därigenom blir mottrycket mindre och lådan verkar därmed STÖRRE. Eftersom lådan verkar större ska röret vara kortare.
**Skillnaderna i rörlängd, eller snarare avstämningsfrekvens är dock typiskt inte jättestor för rimliga ändringar av dämpmaterialsmängd. Det är lätt att haka upp sig på decimaler i siffror, men tittar man på hur stor (liten) skillnaden är på tonkurvan så inser man att hela den här debatten är av ganska marginellt värde.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.