boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad menar du med ditt inlägg boom?
Menar du att det krävs mer än 100V vid 20hz för att nå Xmax, och tycker du isåfall att det är bra?
Bor ni 2 tillsammans man kan nästan tro det ??

Moderator: Redaktörer
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad menar du med ditt inlägg boom?
Menar du att det krävs mer än 100V vid 20hz för att nå Xmax, och tycker du isåfall att det är bra?
Bor ni 2 tillsammans man kan nästan tro det ??
boom skrev:Men om du slår in watt i drivers så blir det det samma 2000 watt in och slår du in 100 volt så är det 2500 watt och elementet klarar 8000 watt kortvarigt.
sen är det lättare att se om du läger upp en kurva så man kan se ordentligt vad du menar .
MagnusÖstberg skrev:boom - ledsen att säga det, men det här är en gång till när du inte alls förstod vad som menades. Kort sagt - du är ute och cyklar.
Komorok pratar om ineffekt för att nå mekanisk slaglängd och det har ingenting med elektriska effekttåligheten att göra. Att elementet kortvarigt klarar 8KW är något du tycker är häftigt, men det är ju en termisk hantering och har inget med slaglängdshantering att göra.
jonasp skrev:boom skrev:Men om du slår in watt i drivers så blir det det samma 2000 watt in och slår du in 100 volt så är det 2500 watt och elementet klarar 8000 watt kortvarigt.
sen är det lättare att se om du läger upp en kurva så man kan se ordentligt vad du menar .
Så enkelt är det inte.
Min tidigare fråga var en kuggfråga. Vilken impedans elementet har vid 20 Hz beror på vad det placeras i för låda. Generellt gäller att vid högre frekvenser begränsas ljudtryckförmågan av effekttåligheten, och vid lägre frekvenser kommer antingen slaglängden eller basreflexporten (om en sådan finns) att begränsa.
Att räkna ut vilket effekt som går in i elementet är lite mer komplicerat än att bara slå (Urms^2)/Re. Dessvärre.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:boom - ledsen att säga det, men det här är en gång till när du inte alls förstod vad som menades. Kort sagt - du är ute och cyklar.
Komorok pratar om ineffekt för att nå mekanisk slaglängd och det har ingenting med elektriska effekttåligheten att göra. Att elementet kortvarigt klarar 8KW är något du tycker är häftigt, men det är ju en termisk hantering och har inget med slaglängdshantering att göra.
istället för att mummla i skgget vilket du inte har så tal aistället om var i basta man ställer in den effekten jag hittar den inte och det jag får fram vid 2000 watt i in matad effekt är 22.94mm vid 20hz sen vet jag inte om han har simulerat med en lådvolym stor som en sko kartong och då har jag tryck i cone exscurion at mol .
Komorok skrev:Istället för att mata in 2,83 volt matar jag in det jag känner för i fliken
"Source/active filter". På så sätt kan jag se hur mycket spänning som
behövs för att få "system respons"-kurvan att närma sig "max output"-
kurvan. Vilken effekt det blir får man ju räkna ut själv, då den varierar
med impedansen... ju. Eller är jag ute och cyklar? Har jag fundamentalt
missförstått det här? Och Boom, du behöver inte bekymra dig att svara
på den sista frågan, för det är tydligt att du och jag har lärt oss olika.
Personligen tycker jag att du är alldeles fördjävla snabb att idiotförklara
andra, när det har visat sig tidigare att du själv är ute och cyklar. Själv-
insikt och ödmjukhet är dygder som vi båda behöver reflektera över.
Självklart inte, det är "Cone excursion" som ändrar sig, inte "Cone excursion at MOL".boom skrev:Det här tror jag att Svante kan svara på vilket som är rätt eller fel men jag får inte cone excursion at moll att andra sig när jag matar in 100 volt vid 2.83 volts parametern.
LasseA skrev:Självklart inte, det är "Cone excursion" som ändrar sig, inte "Cone excursion at MOL".boom skrev:Det här tror jag att Svante kan svara på vilket som är rätt eller fel men jag får inte cone excursion at moll att andra sig när jag matar in 100 volt vid 2.83 volts parametern.
80-talet skrev:Jag förstår inte varför folk blir upprörda och lägger ner. Kitchenmaster vill ha alternativ och det enda jag ser är teoretiska utopier (typ) men få föreslagna element som finns att köpa och som uppmätt klarar vad som efterfrågas (dist, volym, ljudtryck, kostnad osv). Om nu LMS elementet inte är bästa vägen att gå (teoretiskt eller kostnadsmässigt) vilket/vilka element klarar detta då?
Jag tyckte tråden var väldigt bra med en intressant diskussion även för mig inte ens vill ha ett liknande system eller har den tekniska förmågan. Men den spårade ur någonstans på förra/förrförra sidan..
Berätta gärna mer om dina tankar Komorok!
MagnusÖstberg skrev:Njae, det finns fler frågor tex vilket q-värde som är vettigt i en låda kontra lådtryck.
Men du har rätt, det finns inget mer att dryfta och man måste inte vara överrens. Det är bara för var och en att välja den väg de anser lämpligast.
Det är ju därför det inte bara säljs typ ett subbaselement per storleksordning
- Jag vill ha flera (läs gärna många) punkkällor
- Element med låg grunddist
- Parametrar som ger mig ett q-värde i en låda som inte drabbas av dist pga tillkommande faktorer
- Inte behöva pumpa in humungus mycket effekt i varje enskilld talspole
Det sammantaget gör att LMS för mig inte är ett alternativ.
Svårare än så är det inte för mig.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Som sagt valet är fritt och jag väljer en annan väg.
Inget av det som skrivit ger mig anledning att tänka om.
Du valde den snåla vägen Fynda.
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Som sagt valet är fritt och jag väljer en annan väg.
Du valde den snåla vägen Fynda.![]()
Okej, vad blir din totalkost för LMS så skall jag ge ett förslag.
Jag kommer ha fyndabasar i en fastighet och nått annat i huvudsystemet.
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Som sagt valet är fritt och jag väljer en annan väg.
-Martin- skrev:steveo1234 skrev:... och en miniDSP...
Varför inte en DCX2496?
Harryup skrev:Vad finns det för skäl att tro att det är skilland på annan elektronik men inte mellan olika peq?
mvh/Harryup
Vilken storlek på lådorna har du?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Som sagt valet är fritt och jag väljer en annan väg.
16 k men då skall du kunna fram föra sådan mätningar på det systemet så att LMS bleknar??
Men skall man se vad mina fyndor ligger i st pris med låda dämp rör så ligger dom på 600st *4=2400kr och då får man en massa dist på köpet.
MagnusÖstberg skrev:Vilken storlek på lådorna har du?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Som sagt valet är fritt och jag väljer en annan väg.
16 k men då skall du kunna fram föra sådan mätningar på det systemet så att LMS bleknar??
Men skall man se vad mina fyndor ligger i st pris med låda dämp rör så ligger dom på 600st *4=2400kr och då får man en massa dist på köpet.
Kan någon annan köpa LMS elementen för 4000 SEK/styck levererat hem till dörr?
Användare som besöker denna kategori: Ctrl+Z och 11 gäster