Rickard skrev:Tjabba!
Har handlat en rörförstärkare (Primaluna prologue 2 med KT88or) och försöker nu förstå vilka av utgångstapparna jag borde använda. Har ett par Larsen 6or som högtalare. Det står på Larsens hemsida att de är 8ohms-högtalare men jag har ingen aning om hur impedanskurvan ser ut. Någon som vet hur det ligger till med dem; skall jag köra 4- eller 8ohms-tappen?
Hur påverkar det ljudet i allmänhet att använda, säg 8ohmstappen med en högis med lägre impedans, kontra använda 4ohmstappen med en högis som har högre imp än 4 ohm?
Rickard
Jag skulle köra 4 ohmslindningen om jag var osäker på högtalarimpedansen. Fel som direkt märks kommer först vid max effekt/klippning och däromkring.
Med 8-ohmshögtalare på 4-ohmslindningen klipper klippningen till mer direkt när den väl kommer liknande en transistorstärkare.
Med 4-ohmshögtalare på 8-ohmslindningen smetas överstyrningen ut över ett större område och låter mer gröt än "krasch".
Testa vilket som ger högsta användbara lyssningsnivå. Lite svårt att säga exakt så här eftersom det också beror på stegets utg.imp. Inget går sönder. Lite felanpassning gör inte slutrören något.