4- eller 8-ohmstappen på en röris med Larsen 6?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

4- eller 8-ohmstappen på en röris med Larsen 6?

Inläggav Rickard » 2011-05-30 16:01

Tjabba!

Har handlat en rörförstärkare (Primaluna prologue 2 med KT88or) och försöker nu förstå vilka av utgångstapparna jag borde använda. Har ett par Larsen 6or som högtalare. Det står på Larsens hemsida att de är 8ohms-högtalare men jag har ingen aning om hur impedanskurvan ser ut. Någon som vet hur det ligger till med dem; skall jag köra 4- eller 8ohms-tappen?

Hur påverkar det ljudet i allmänhet att använda, säg 8ohmstappen med en högis med lägre impedans, kontra använda 4ohmstappen med en högis som har högre imp än 4 ohm?

Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: 4- eller 8-ohmstappen på en röris med Larsen 6?

Inläggav Flint » 2011-05-30 16:21

Rickard skrev:Tjabba!

Har handlat en rörförstärkare (Primaluna prologue 2 med KT88or) och försöker nu förstå vilka av utgångstapparna jag borde använda. Har ett par Larsen 6or som högtalare. Det står på Larsens hemsida att de är 8ohms-högtalare men jag har ingen aning om hur impedanskurvan ser ut. Någon som vet hur det ligger till med dem; skall jag köra 4- eller 8ohms-tappen?

Hur påverkar det ljudet i allmänhet att använda, säg 8ohmstappen med en högis med lägre impedans, kontra använda 4ohmstappen med en högis som har högre imp än 4 ohm?

Rickard

Jag skulle köra 4 ohmslindningen om jag var osäker på högtalarimpedansen. Fel som direkt märks kommer först vid max effekt/klippning och däromkring.

Med 8-ohmshögtalare på 4-ohmslindningen klipper klippningen till mer direkt när den väl kommer liknande en transistorstärkare.

Med 4-ohmshögtalare på 8-ohmslindningen smetas överstyrningen ut över ett större område och låter mer gröt än "krasch".

Testa vilket som ger högsta användbara lyssningsnivå. Lite svårt att säga exakt så här eftersom det också beror på stegets utg.imp. Inget går sönder. Lite felanpassning gör inte slutrören något.

Användarvisningsbild
Rickard

Re: 4- eller 8-ohmstappen på en röris med Larsen 6?

Inläggav Rickard » 2011-05-30 16:27

Flint skrev:Jag skulle köra 4 ohmslindningen om jag var osäker på högtalarimpedansen. Fel som direkt märks kommer först vid max effekt/klippning och däromkring.

Med 8-ohmshögtalare på 4-ohmslindningen klipper klippningen till mer direkt när den väl kommer liknande en transistorstärkare.

Med 4-ohmshögtalare på 8-ohmslindningen smetas överstyrningen ut över ett större område och låter mer gröt än "krasch".

Testa vilket som ger högsta användbara lyssningsnivå. Lite svårt att säga exakt så här eftersom det också beror på stegets utg.imp. Inget går sönder. Lite felanpassning gör inte slutrören något.

tack hörrö, precis vad jag behövde veta! :D
Då blire till att gå hem och labba och pröva lite. Känns kul att ha en rörförstärkare i huset igen :)
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-30 16:27

Det bör gå bra med 8 ohmstappen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2011-05-30 16:34

Naqref skrev:Det bör gå bra med 8 ohmstappen.

Ok! Skall pröva lite med båda men bra att veta. Tack! :)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-30 18:07

Fan att jag sålde min Audion......

Ha det gutt med rören!

Hälsningar från en avudsjuk j*vel :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2011-05-31 10:09

DS skrev:Fan att jag sålde min Audion......

Ha det gutt med rören!

Hälsningar från en avudsjuk j*vel :D

Tackar - det glöder väldigt fint hemma :)
Är i flyttartagen men skall lägga upp lite bilder framöver när jag kommit i ordning.

Återgå till Generellt om hifi