Empiriskt har jag dock kommit fram till att man för vissa resonanspucklar fortfarande kan höra problemen även om de är betydligt mindre. Det mäter alltså bra men lite av problemen kan ibland finnas kvar. Så var det för mig där en kraftig puckel jag hade runt 59 Hz. Den hördes trots att kurvan såg bra ut.
Jag har tidigare nämnt en gratisapplikation som John Mulcahy (förra chefsingenjören på TAG McLaren Audio) utvecklat.
http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/
I denna applikation finns alla tänkbara typer av svep och verktyg för att designa filter. Det som jag vill tipsa om här är det manuella svepet - Mouse Tracking Mode. Man kan alltså genom att dra musen på skärmen över frekvenskurvan göra svepet själv. På detta sätt kan man köra fram och tilbaka över pucklarna och lyssna med öron.

BILD: Frekvenskurva av Profundus Y-2 efter korrigering och finjustering med hörseln.
Genom att "fila" fram och tillbaka och finjustera filtret med öronen har jag fått bort den hörbara resonansen helt och hela basen lyfte ytterligare ett stort snäpp. Korrigeringen skulle jag aldrig kunna få fram om jag bara gick efter mätningar. Basen är nu så bra att hela luftens densitet i rummet subjektivt ändras vid djupa bassignaler - utan att det trycker i öronen.
Lite överkurs kanske men för dig som har en parametrisk EQ är det ett bra tips.