Fila bort resonanspucklar med EQ och Profundus Y-2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Margaux

Fila bort resonanspucklar med EQ och Profundus Y-2

Inläggav Margaux » 2005-05-19 06:17

Har du en parametrsik EQ eller motsvarande? Då har jag kommit på en metod att ytterligare förbättra inställningarna. Normalt sett kör man ett svep eller brus, ser utfallet och sen sätter man filterna för att göra om proceduren iterativt. Slutresultatet är en graf som ser bra ut.

Empiriskt har jag dock kommit fram till att man för vissa resonanspucklar fortfarande kan höra problemen även om de är betydligt mindre. Det mäter alltså bra men lite av problemen kan ibland finnas kvar. Så var det för mig där en kraftig puckel jag hade runt 59 Hz. Den hördes trots att kurvan såg bra ut.

Jag har tidigare nämnt en gratisapplikation som John Mulcahy (förra chefsingenjören på TAG McLaren Audio) utvecklat.

http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/

I denna applikation finns alla tänkbara typer av svep och verktyg för att designa filter. Det som jag vill tipsa om här är det manuella svepet - Mouse Tracking Mode. Man kan alltså genom att dra musen på skärmen över frekvenskurvan göra svepet själv. På detta sätt kan man köra fram och tilbaka över pucklarna och lyssna med öron.

Bild

BILD: Frekvenskurva av Profundus Y-2 efter korrigering och finjustering med hörseln.

Genom att "fila" fram och tillbaka och finjustera filtret med öronen har jag fått bort den hörbara resonansen helt och hela basen lyfte ytterligare ett stort snäpp. Korrigeringen skulle jag aldrig kunna få fram om jag bara gick efter mätningar. Basen är nu så bra att hela luftens densitet i rummet subjektivt ändras vid djupa bassignaler - utan att det trycker i öronen.

Lite överkurs kanske men för dig som har en parametrisk EQ är det ett bra tips.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-19 07:48

Intressant!
Vad använder du för SPL mätare, är det mikrofon och ljudkort som gäller eller har du nåt annat?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-19 08:15

Råkade posta en start av en ny tråd som svar i denna tråd, ignorera :oops:

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-19 09:19

Jag använder Radioshack mätaren med RCA utgång. Jag köpte den på Best Sound. Enligt John skall denna vara tillräckligt bra.

Som ljudkort använder jag ett Creative USB kort som kan hantera signaler i duplex (in och ut samtidigt).

/Joachim

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-19 12:11

margaux:
Använder du kompenseringsfil för den? Vet att det finns någonstans på nätet men inte var.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-19 13:40

Kompenseringsdata för RS-mätaren finns på bl.a.:

www.rivesaudio.com/files/TestCDinst.pdf

Man kan också modifera mätaren för att mäta linjärt. Kurva A och C är det som erbjuds i standardskick. Genom byte (eller paralellkoppling) av ett halvdussin kondensatorer kan mätarens elektronik fås att mäta linjärt mellan ca 10-20000 Hz (Kurva A och C blir då tillintetgjorda!). Mikrofonkapseln bytes till en mera linjär typ och monteras helst externt. Där kapseln sitter i original monterar man en phono- eller F-kontakt. Mätaren kan då via kabel ta emot akustisk signal från mikrofon eller elektrisk signal på låg nivå. Har själv monterat mikrofonkapseln på en stycke vanlig antennkabel. För mätning kan man t.ex. generera sin egna mät-CD med gratisprogram från www.nt-instruments.com (NTI Wavefile Generator V1.0 finns under support/download).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-19 18:35

Använder du kompenseringsfil för den? Vet att det finns någonstans på nätet men inte var

Programmet har kompensring för C läget på Radioshack inbyggt.

/Joachim

Återgå till Generellt om hifi