Ragnwald skrev:Fyra 150 literslådor även smart, diskret placerade, kan nog vara smärtgränsen för åtminstone ett ordinärt vardagsrum med waf inblandat.
Gotland måste alltså vara beläget i ett parallellt universum precis som jag så länge misstänkt...

Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Fyra 150 literslådor även smart, diskret placerade, kan nog vara smärtgränsen för åtminstone ett ordinärt vardagsrum med waf inblandat.
Varför är det en fördel att låta användarna montera dem? Ser det snarare som ett nödvändigt ont som tillverkarna säkert helst sluppit.Ragnwald skrev:En stor fördel iom att elementen är delbara, korgen väger endast 5kg.
MagnusÖstberg skrev:Enda anledningen till det är ju magnetvikten som skulle kunna riskera ännu större antal reklamationer.
Kitchenmaster skrev:Jag är också glad för att Magnus försöker locka fram lite mätningar på Aura. En prick i himlen till dig.
En liten sak som stör mig angående LMS-5400 är ett par snubbar som påstår att det finns kvalitetsproblem för TC´s element på TC´s egna forum. Visst är jag medveten om att ett par personers yttrande inte skall tas för sanning, men jag tycker det är lite skumt att inte TC själva bemöter kritiken på deras eget forum.
För övrigt så anser trådskaparen att det är mindre intressant om ett system i simuleringar spelar 130 dB vid 10 Hz och ett annat 135 dB. Om t.ex. det "klenare" systemet ger 5 % dist vid 120 dB och 10 Hz men det "större" ger 15 % dist, så tycker jag fortfarande att det med lägst dist är klart mest intressant, trots att det teoretiskt inte klarar lika starka ljudtryck vid x-max.
Det är därför jag snöat in så på att hitta element som klarar låg dist upp till reletivt starka ljudtryck och LMS-5400 är fortfarande kungen på tronen, enligt den info jag hittills kunnat hitta.
MagnusÖstberg skrev:Vi väntar på simuleringar
Komorok skrev:Jag skulle gärna se en simulering där LMS5400 Ultra i 120-literslåda jämförs
mot Aura ns18 i en 300-literslåda vid 2,83 volt spänning. Gärna i ett fönster
där grafen bara visar 5-200 Hz och kurvan får så stor utdragenhet det går i
Y-led, så att skillnaderna syns ordentligt.
Orkar du fixa det skulle jag bli jätteglad
single_malt skrev:Komorok skrev:Jag skulle gärna se en simulering där LMS5400 Ultra i 120-literslåda jämförs
Blir inte jämförelsen ointressant om man inte håller någon förutsättning som tex kostnad eller lådvolym lika mellan objekten?
Komorok skrev:Jag skulle gärna se en simulering där LMS5400 Ultra i 120-literslåda jämförs
DanNorman skrev:Gjorde ett filter:
Komorok skrev:Tack ska du ha Steveo. Nu ser jag vad det är som skiljer i våra simuleringar.
Jag matar in spänning i systemet, du matar in effekt. Eftersom Re skiljer med ca
20 % så kommer jag självklart se Aura som känsligare än LMS 5400
steveo1234 skrev:Komorok skrev:Tack ska du ha Steveo. Nu ser jag vad det är som skiljer i våra simuleringar.
Jag matar in spänning i systemet, du matar in effekt. Eftersom Re skiljer med ca
20 % så kommer jag självklart se Aura som känsligare än LMS 5400
Men se på fan, du FICK ut någonting ur simuleringen. Så bra
Övriga bör nog ta det lugnt med att dra slutsatser av kurvorna,.
MagnusÖstberg skrev:Tack steve1234!
Det ser bra ut!
Skulle du kunna lägga in en simulering med två parallellkopplade Aura också? Det är egentligen den jämförelsen som är intressant för mig mot en LMS.
Placeringen av dem kan dessutom göras så att man får dubbelt så mycket väggstöd, golv- respektive takplacering av elementet (hörn).
subjektivisten skrev:Borde inte ett av kriterierna, för "end of all bassystem", vara att man aldrig matar den med massiv effekt vilket kan skapa problem? Hellre några till lådor än mer effekt in i varje element, var min helt amatörmässiga tanke.
Det och en schysst hög impedans bör ju göra det lättare att driva systemet med kanske 5-kanals förstärkare istället för massa PA steg med massiv effekt.
Eller är jag ute och cyklar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster