högtalarna som Hifi & Musik länge hade som referenshögtalare

Moderator: Redaktörer
Larsho skrev:Någon som kommer ihåg modellbetecknigen på de Mission
högtalarna som Hifi & Musik länge hade som referenshögtalare
photeu skrev:Jag hade ett par i drygt 15 år. Hur de låter beror på vilket musik de matas med, men generellt skulle jag säga att de låter lite inställsamt "gosiga". De är byggda för att stå (mycket) nära bakväggen. Dessutom upplevde jag att de föll av i diskanten.
Det ska dock tilläggas att jag bytte mina basar efter ca 10 år och de jag har nu ser inte ut som de gamla och jag kommer inte ihåg om jag upplevde någon ljudmässig förändring efter bytet. Efter 15 år gav även en diskant upp, vilket kan vara en anledning till att jag dessförinnan tyckte att de lät lite avrullade i toppen. Dessutom verkar de mycket knepiga att driva (för en 80W Onkyo Integra).
En sak som du bör kolla in är hur basreflexen ser ut. Mina portar var indelade i små hexagoner, alltså inte ett helt ihåligt rör, vilket ibland gav tydliga väs-effekter. Tror att detta åtgärdades på senare årsmodeller.
Min morbror har däremot ett par (minst) lika gamla 780 Argonaut drivna av Cyrus som har fungerat klockrent och låter bättre på alla punkter.
Så: 780 är klart att föredra framför 737, men letar du efter något att använda i yrket bör du nog kolla på annat.