Mission högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Larsho

Mission högtalare

Inläggav Larsho » 2005-03-10 16:42

Någon som kommer ihåg modellbetecknigen på de Mission
högtalarna som Hifi & Musik länge hade som referenshögtalare :?:

Användarvisningsbild
Fanatic

Re: Mission högtalare

Inläggav Fanatic » 2005-04-27 00:13

Larsho skrev:Någon som kommer ihåg modellbetecknigen på de Mission
högtalarna som Hifi & Musik länge hade som referenshögtalare :?:

Var det inte Mission 737 Renaissance ? :)

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-05-19 22:09

Hur låter dom? Ska nämligen köpa ett par i helgen? :)
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
photeu

Inläggav photeu » 2005-05-20 22:16

Jag hade ett par i drygt 15 år. Hur de låter beror på vilket musik de matas med 8O , men generellt skulle jag säga att de låter lite inställsamt "gosiga". De är byggda för att stå (mycket) nära bakväggen. Dessutom upplevde jag att de föll av i diskanten.
Det ska dock tilläggas att jag bytte mina basar efter ca 10 år och de jag har nu ser inte ut som de gamla och jag kommer inte ihåg om jag upplevde någon ljudmässig förändring efter bytet. Efter 15 år gav även en diskant upp, vilket kan vara en anledning till att jag dessförinnan tyckte att de lät lite avrullade i toppen. Dessutom verkar de mycket knepiga att driva (för en 80W Onkyo Integra).
En sak som du bör kolla in är hur basreflexen ser ut. Mina portar var indelade i små hexagoner, alltså inte ett helt ihåligt rör, vilket ibland gav tydliga väs-effekter. Tror att detta åtgärdades på senare årsmodeller.
Min morbror har däremot ett par (minst) lika gamla 780 Argonaut drivna av Cyrus som har fungerat klockrent och låter bättre på alla punkter.
Så: 780 är klart att föredra framför 737, men letar du efter något att använda i yrket bör du nog kolla på annat.

fred - ut.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-05-21 10:37

Jag tänkte köpa dom bara för att de var billiga! ...men jag tror jag ger upp det här med att handla från privatpersoner. Stod utanför dörren i 35 minuter, men herrn behagade inte dyka upp på avtalad tid... Fan vad sur man blir.
:evil:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-05-23 17:25

Aj då det var ju trist värre, sådant är aldrig kul :(

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-23 17:41

Vad bra, då slapp du dem! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-05-23 19:00

...Ja, ja... Hade inte tänkt ha dom i mitt huvudsystem
precis...

Men för 690 spänn tänkte jag att de kunde platsa till kontorsanläggningen :D

Bild

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-05-24 22:42

photeu skrev:Jag hade ett par i drygt 15 år. Hur de låter beror på vilket musik de matas med 8O , men generellt skulle jag säga att de låter lite inställsamt "gosiga". De är byggda för att stå (mycket) nära bakväggen. Dessutom upplevde jag att de föll av i diskanten.
Det ska dock tilläggas att jag bytte mina basar efter ca 10 år och de jag har nu ser inte ut som de gamla och jag kommer inte ihåg om jag upplevde någon ljudmässig förändring efter bytet. Efter 15 år gav även en diskant upp, vilket kan vara en anledning till att jag dessförinnan tyckte att de lät lite avrullade i toppen. Dessutom verkar de mycket knepiga att driva (för en 80W Onkyo Integra).
En sak som du bör kolla in är hur basreflexen ser ut. Mina portar var indelade i små hexagoner, alltså inte ett helt ihåligt rör, vilket ibland gav tydliga väs-effekter. Tror att detta åtgärdades på senare årsmodeller.
Min morbror har däremot ett par (minst) lika gamla 780 Argonaut drivna av Cyrus som har fungerat klockrent och låter bättre på alla punkter.
Så: 780 är klart att föredra framför 737, men letar du efter något att använda i yrket bör du nog kolla på annat.

fred - ut.

Argonaut 780 = de med dubbla 8" element ?
Ett par sådana kan jag nog få tag på för en billig peng ..

Användarvisningsbild
photeu

Inläggav photeu » 2005-05-30 00:51

Jo det är dem. Försökte hitta lite bilder men ingen av de bilder jag hittade ser ut som de jag sett. Dem jag hörde hade 8:orna på en framskjuten baffel (eller var det skjuten buffel? :roll: ) jämfört med diskanten och tre reflexrör på framsidan.

Återgå till Generellt om hifi