High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-08 09:52

Sätt medelnivån i lyssningposition till 90dB+ så lovar jag att det inte låter lika.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 10:00

n3mmr skrev:Jag undrar vad du menar att du hör som låter lika och som leder dig till tanken att LTS tagit bort dist vid överföringen??? Huh? Was sagen sie???

P.S. Kan MasVis-grafer användas som "eeeetzninggar?""

Det där missuppfattade du nog. Min version: attackerna i instrumentens anslag har ökats till den grad att de låter distade.

Det där om bortagen dist kommer från ett annat inlägg där någon påstod att den nya överföringen var gjord med lägre dist.

Och ja, masvisgrafer kan i viss mån ersätta etsningar av realivt högt statusvärde.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-08 10:03

Flint skrev:Min version: attackerna i instrumentens anslag har ökats till den grad att de låter distade.

Det har inte ökats några attacker på LTS pressningen. Det är originalattack. Om de inte är lika agressiva på övriga pressningar så är det dessa som blivit mildrade. Syntljud kan vara väldigt agressiva i attacker, det är en av tjusningarna med dem ju. Skruva ned A-tiden i ADSR-envelopen så kort det går.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-08 10:08

Flint skrev:Det där om bortagen dist kommer från ett annat inlägg där någon påstod att den nya överföringen var gjord med lägre dist.

Överföring = från mastertape till pressad skiva. Det säger inget om originaltapen. ( Övriga överföringar har EQats och komprimerats i olika grader -> pålagd dist. )

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-08 10:19

Flint skrev:Det säger min egen erfarenhet av ljudredigering. Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat. Det är min klara uppfattning.

Flint du säger att du inte påstår att Pekka, Dagge, Almen m fl ljuger. Men du skriver att din klara uppfattning är att LTS-versionen är manipulerad och/eller remastrad.

Det betyder att din klara uppfattning är att de far med osanning. Eller står du inte för ditt eget uttalande? Du får nog bestämma dig för vilket ben du står på.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 10:24

jonasp skrev:
Flint skrev:Det säger min egen erfarenhet av ljudredigering. Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat. Det är min klara uppfattning.

Flint du säger att du inte påstår att Pekka, Dagge, Almen m fl ljuger. Men du skriver att din klara uppfattning är att LTS-versionen är manipulerad och/eller remastrad.

Det betyder att din klara uppfattning är att de far med osanning. Eller står du inte för ditt eget uttalande? Du får nog bestämma dig för vilket ben du står på.

Det kan ha skett av misstag.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-08 10:25

Flint skrev:
jonasp skrev:

:) Det är bra, kör på. Jag ska som sagt beställa plattan och lyssna själv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 10:32

jonasp skrev:
Flint skrev:
jonasp skrev:

:) Det är bra, kör på. Jag ska som sagt beställa plattan och lyssna själv.

Gör det. Den ger ett lysande tilfälle att diskutera subjektivt upplevd ljudkvaliet och vad som påverkar av både traditioner och trender eftersom vi får ett gemensamt ljudexempel att avhandla. Synd bara att jag inte har mer än en låt men jag tippar att den är representativ även för de andra. Jag har dock inga planer på att köpa skivan.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-06-08 10:39

n3mmr skrev:
UrSv skrev:n3mmr, vilken version avser du i dina kommentarer?

Den enda jag har, dvs LTS-utgåvan.
Jag anser att den låter ljudtekniskt OK, kanske bra, men musikaliskt hade den kunnat glömmas bort helt.
Däremot är mastringen av rösterna I ORIGINAL inte trevlig. På t ex första spåret låter det "telefonlur" om rösterna. Så kanske det ska vara: Beatles har nåt spår där sången tas genom en verklig telefon som fanns i studion. Så man kanske gjorde nåt åt det hållet medvetet.

Jag ska inte skaffa den andra utgåvan av A&F. Jag är så totalt ointresserad av musiken, att jag inte gitter.

Tack, då vet jag. Det är i mitt tycke relevant intryck och de är precis som de skall vara då det låter just så även i mitt tycke. Jag tycker dock inte det lået otrevligt. Och det var tänkt att låta som det gör skulle tro.

Dock håller jag inte alls med dig om att den skulle kunna glömmas bort ur ett musikaliskt perspektiv. Inte nog med att jag tycker det är högst njutbar musik jag tycker även den är intressant rent tekniskt och historiskt då den var smått banbrytande och låg väldigt långt framme rent tekniskt. YMMV...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-08 11:06

Att ni går på detta varje gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-08 11:10

Med tanke på de olika uppfattningarna blir jag ju väldigt nyfiken på att själv lyssna. Finns skivan fortfarande för beställning?

//Michael

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-08 11:12

MichaelG skrev:Med tanke på de olika uppfattningarna blir jag ju väldigt nyfiken på att själv lyssna. Finns skivan fortfarande för beställning?

//Michael

Absolut! De senaste sidorna i tråden har för övrigt varit utmärkt reklam för skivan!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 11:16

MichaelG skrev:Med tanke på de olika uppfattningarna blir jag ju väldigt nyfiken på att själv lyssna. Finns skivan fortfarande för beställning?

//Michael

All reklam är bra reklam. Jag vill ha en bonusersättning på 4.27% på varje såld skiva från och med 6/6 2011 10:38. Jag vill bli rik.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-08 12:11

Flint skrev:

//Michael

All reklam är bra reklam. Jag vill ha en bonusersättning på 4.27% på varje såld skiva från och med 6/6 2011 10:38. Jag vill bli rik.

Haha! Då får du nog satsa på något annat :-)

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-06-08 12:16

Intressant tråd!

Att LTS-utgåvan inte låter bra i vissas öron KAN ha att göra med att masterbandet och/eller uppspelaren är sämre NU än när dessa användes för 20år sedan.
Så oavsett att det inte ändrats på något blir ändå slutresultatet sämre än orginalCDn.
Bara en tanke...

Jag har jämfört CDutgåvor av olika ålder/slag från en del artister och oftast är orginalCD'n bäst.
Även 96k/24b utgåvor har ibland fått pisk av orginalCD'n...även de som inte ska vara "mekade med" utan tagna direkt från orginaltejpen.

De som ÄR mekade med (kompressade o remastering) är oftast givetvis sämre.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-08 12:27

Flint skrev:

//Michael

Det är 5,3375 kr per skiva. Med en tryckning om 300 skivor finns det då en potential om 1601 riksdaler och 25 öre. Varav hälften redan är sålda.

Min bäste herre har en högst modest uppfattning av vad rikedom innebär. 8) :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-08 12:40

sportbilsentusiasten skrev:Att LTS-utgåvan inte låter bra i vissas öron KAN ha att göra med att masterbandet och/eller uppspelaren är sämre NU än när dessa användes för 20år sedan.

Att LTS-utgåvan inte låter bra i vissas öron KAN ha att göra med vissas öron.
Senast redigerad av Nattlorden 2011-06-08 12:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 12:40

jonasp skrev:
Flint skrev:

//Michael

Det är 5,3375 kr per skiva. Med en tryckning om 300 skivor finns det då en potential om 1601 riksdaler och 25 öre. Varav hälften redan är sålda.

Min bäste herre har en högst modest uppfattning av vad rikedom innebär. 8) :)

Inte då. Vänta tills fusionen Sony-LTS är klar. Då kan du söka jobb hos mig om du vill och slippa starkströmmen till förmån för Exklusiv HighEnd och re-re-mastrade återutgifningar i World Class med 80dB crest...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-08 12:54

Flint skrev:Inte då. Vänta tills fusionen Sony-LTS är klar. Då kan du söka jobb hos mig om du vill och slippa starkströmmen till förmån för Exklusiv HighEnd och re-re-mastrade återutgifningar i World Class med 80dB crest...

Slippa starkströmmen till förmån för Exklusiv HighEnd. Vilken tanke, 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-08 13:04

sportbilsentusiasten skrev:Att LTS-utgåvan inte låter bra i vissas öron KAN ha att göra med att masterbandet och/eller uppspelaren är sämre NU än när dessa användes för 20år sedan.

Analoga band försämras över tiden, ja. Vissa tejper är notoriskt dåliga, andra mindre så. Det som kan hända är tex att diskanten droppar, bruset ökar och det blir ett allmänt "matt" ljud. Ett annat problem är sk print through vilket innebär att om tejpen legat länge så smittar tejpen (inspelningen) av sig på intilligande varv. Dvs man får en sorts eko från föregående och efterföljande varv på bandspolen. Detta hörs tydligt på vissa skivor ( i inledningsspåret) där musiken först hörs svagt i början och kort därefter kommer musiken som den ska med full kraft.

Att spela upp 30 år gamla analoga bandinspelningar är en konst i sig!

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 13:27

jonasp skrev:
Flint skrev:Inte då. Vänta tills fusionen Sony-LTS är klar. Då kan du söka jobb hos mig om du vill och slippa starkströmmen till förmån för Exklusiv HighEnd och re-re-mastrade återutgifningar i World Class med 80dB crest...

Slippa starkströmmen till förmån för Exklusiv HighEnd. Vilken tanke, 8)

Öh... Jag tvivlar på att jag fixar det Japanska språket. Du får bli VD. Jag släpper den biten. :roll:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-08 13:53

Flint skrev:[...]Jag vill bli rik.

Det tycker jag verkligen du har gjort dig förtjänt av! Heja, heja!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-08 13:53

Inga problem enligt Dagge Lundquist.

Bill50x skrev:Att spela upp 30 år gamla analoga bandinspelningar är en konst i sig!

Men vill man misstro hans ord så får man naturligtvis.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-08 14:29

Hade varit intressant att veta vad Dagge ville tweaka på LTS-utgåvan?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-08 15:00

Almen skrev:
Bill50x skrev:Att spela upp 30 år gamla analoga bandinspelningar är en konst i sig!

Handlar inte om att misstro någon. Men det finns dokumenterade problem med att spela upp gamla band. Det finns de som klibbat ihop och där provar man att baka banden i ugn ett tag och sedan gäller det att göra en fräsch kopia vid första försöket, sedan är det kört. Det gäller givetvis inte alla band, det är tydligen en stor skillnad mellan olika fabrikat.

När det gäller uppspelning av analoga band finns det massor med variabler, EQ till exempel, som kan spela in. Att en duktig tekniker kan hantera detta är givet, men det är fortfarande en möjlighet till ljudskillnader.

Att koda av en digital signal är jämförelsevis enkelt. Det finns ju checksummor som kollar av att bit-strömmen är OK. Motsvarande finns inte inom analogtekniken. Man kan ju iofs spela in testtoner i början av en inspelning och i senare led kalibrera mot dessa men om detta gjordes vet jag inte.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-08 15:20

Ja, jag vet allt det där. Och jag tror att Dagge Lundquist vet det också. Om inte annat så kan man läsa i MoLt eller på skivfodralet hur han gjorde.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-08 19:31

Alltså, det finns ju flera vinklar på detta:
*Låter bra mot något helt annan musik?
*Låter bra mot tidigare utgåva av samma inspelning?
*Vissa gillar att skapa småbråk.

För egen del är svaret
*Låter sämre än dom bästa inspelningarna.
*Klart bättre återgivning av mastern än tidigare utgåvor (renare ljud, bättre bas, klangligt trevligare)
*Ja
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-08 19:49

Bill50x skrev:
Almen skrev:

Handlar inte om att misstro någon. Men det finns dokumenterade problem med att spela upp gamla band. Det finns de som klibbat ihop och där provar man att baka banden i ugn ett tag och sedan gäller det att göra en fräsch kopia vid första försöket, sedan är det kört. Det gäller givetvis inte alla band, det är tydligen en stor skillnad mellan olika fabrikat.

När det gäller uppspelning av analoga band finns det massor med variabler, EQ till exempel, som kan spela in. Att en duktig tekniker kan hantera detta är givet, men det är fortfarande en möjlighet till ljudskillnader.

Att koda av en digital signal är jämförelsevis enkelt. Det finns ju checksummor som kollar av att bit-strömmen är OK. Motsvarande finns inte inom analogtekniken. Man kan ju iofs spela in testtoner i början av en inspelning och i senare led kalibrera mot dessa men om detta gjordes vet jag inte.

/ B

Ja, det finns ett antal variabler som kan göra rätt stor skillnad och som inte bör bortses från. Även det faktum att ljudidealet kan ha förskjutits under de år som gått.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-08 22:07

RogerGustavsson skrev:
Ja, det finns ett antal variabler som kan göra rätt stor skillnad och som inte bör bortses från. Även det faktum att ljudidealet kan ha förskjutits under de år som gått.

+ att placebo fungerar på båda håll. Det är inte orimligt att tänka sig att en del som upplever LTS utgåvan som bättre är färgade av diskussionen och debatten runt utgåvan. Tro är starkt.

Att LTS inte lägger ut klipp från de olika utgivningarna är anmärkningsvärt. Det enda det leder till är felaktiga slutsatser, spekulation och misstro.

Efter att ha läst LTS stadgar är det om möjligt ännu mer anmärkningsvärt. detta är ett forum där vi delar erfarenheter och kunskap. Det är lågt i tak men det gör inget så länge det blir rätt. Nu blir det fel. LTS använder faktiskt.se som ett annonsforum för att promota sina produkter men tar inget ansvar i övrigt. LTS, med Pekka i fokus, får tyvärr med sitt agerande omvänd effekt mot vad som är tänkt. Hur jag vet som vad är tänkt? Det står i klartext på LTS hemsida. Läs och begrunda.

§ 2 Ljudtekniska Sällskapets syfte

Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik på olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen utge en medlemstidskrift sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.

Nu har jag fått tag på filer ändå och lägger ut dem inom kort tillsammans med en kommentar om min subjektiva åsikt i frågan.

Jag tror och tycker att LTS ska ha en oändligt mycket mer generös och ödmjuk inställning i framtiden, det tjänar LTS på och det tjänar framtida välljud på.

EDIT: jag kan tyvärr inte lägga ut filerna eftersom det är för många oklarheter runt dem. (en var korrupt och och en var misstänkt liten trots sin flac ändelse) Det hade såklart varit bäst om någon med både LTS utgåvan och de övriga utgåvorna postade verifierade filer så den här diskussionen kan föras utifrån samma utgångspunkt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-08 23:35

philip skrev:Att LTS inte lägger ut klipp från de olika utgivningarna är anmärkningsvärt. Det enda det leder till är felaktiga slutsatser, spekulation och misstro.

Varför skulle dom göra det? 8O
Köp ett eget ex istället om du är intresserad.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi