Moderator: Redaktörer
n3mmr skrev:Jag undrar vad du menar att du hör som låter lika och som leder dig till tanken att LTS tagit bort dist vid överföringen??? Huh? Was sagen sie???
P.S. Kan MasVis-grafer användas som "eeeetzninggar?""
Flint skrev:Min version: attackerna i instrumentens anslag har ökats till den grad att de låter distade.
Flint skrev:Det där om bortagen dist kommer från ett annat inlägg där någon påstod att den nya överföringen var gjord med lägre dist.
Flint skrev:Det säger min egen erfarenhet av ljudredigering. Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat. Det är min klara uppfattning.
jonasp skrev:Flint skrev:Det säger min egen erfarenhet av ljudredigering. Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat. Det är min klara uppfattning.
Flint du säger att du inte påstår att Pekka, Dagge, Almen m fl ljuger. Men du skriver att din klara uppfattning är att LTS-versionen är manipulerad och/eller remastrad.
Det betyder att din klara uppfattning är att de far med osanning. Eller står du inte för ditt eget uttalande? Du får nog bestämma dig för vilket ben du står på.
Flint skrev:jonasp skrev:Flint skrev:Det säger min egen erfarenhet av ljudredigering. Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat. Det är min klara uppfattning.
Flint du säger att du inte påstår att Pekka, Dagge, Almen m fl ljuger. Men du skriver att din klara uppfattning är att LTS-versionen är manipulerad och/eller remastrad.
Det betyder att din klara uppfattning är att de far med osanning. Eller står du inte för ditt eget uttalande? Du får nog bestämma dig för vilket ben du står på.
Det kan ha skett av misstag.
jonasp skrev:Flint skrev:jonasp skrev:Flint skrev:Det säger min egen erfarenhet av ljudredigering. Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat. Det är min klara uppfattning.
Det kan ha skett av misstag.Det är bra, kör på. Jag ska som sagt beställa plattan och lyssna själv.
n3mmr skrev:UrSv skrev:n3mmr, vilken version avser du i dina kommentarer?
Den enda jag har, dvs LTS-utgåvan.
Jag anser att den låter ljudtekniskt OK, kanske bra, men musikaliskt hade den kunnat glömmas bort helt.
Däremot är mastringen av rösterna I ORIGINAL inte trevlig. På t ex första spåret låter det "telefonlur" om rösterna. Så kanske det ska vara: Beatles har nåt spår där sången tas genom en verklig telefon som fanns i studion. Så man kanske gjorde nåt åt det hållet medvetet.
Jag ska inte skaffa den andra utgåvan av A&F. Jag är så totalt ointresserad av musiken, att jag inte gitter.
MichaelG skrev:Med tanke på de olika uppfattningarna blir jag ju väldigt nyfiken på att själv lyssna. Finns skivan fortfarande för beställning?
//Michael
MichaelG skrev:Med tanke på de olika uppfattningarna blir jag ju väldigt nyfiken på att själv lyssna. Finns skivan fortfarande för beställning?
//Michael
Flint skrev:MichaelG skrev:Med tanke på de olika uppfattningarna blir jag ju väldigt nyfiken på att själv lyssna. Finns skivan fortfarande för beställning?
//Michael
All reklam är bra reklam. Jag vill ha en bonusersättning på 4.27% på varje såld skiva från och med 6/6 2011 10:38. Jag vill bli rik.
Flint skrev:MichaelG skrev:Med tanke på de olika uppfattningarna blir jag ju väldigt nyfiken på att själv lyssna. Finns skivan fortfarande för beställning?
//Michael
All reklam är bra reklam. Jag vill ha en bonusersättning på 4.27% på varje såld skiva från och med 6/6 2011 10:38. Jag vill bli rik.
sportbilsentusiasten skrev:Att LTS-utgåvan inte låter bra i vissas öron KAN ha att göra med att masterbandet och/eller uppspelaren är sämre NU än när dessa användes för 20år sedan.
jonasp skrev:Flint skrev:MichaelG skrev:Med tanke på de olika uppfattningarna blir jag ju väldigt nyfiken på att själv lyssna. Finns skivan fortfarande för beställning?
//Michael
Det är 5,3375 kr per skiva. Med en tryckning om 300 skivor finns det då en potential om 1601 riksdaler och 25 öre. Varav hälften redan är sålda.
Min bäste herre har en högst modest uppfattning av vad rikedom innebär.![]()
Flint skrev:Inte då. Vänta tills fusionen Sony-LTS är klar. Då kan du söka jobb hos mig om du vill och slippa starkströmmen till förmån för Exklusiv HighEnd och re-re-mastrade återutgifningar i World Class med 80dB crest...
sportbilsentusiasten skrev:Att LTS-utgåvan inte låter bra i vissas öron KAN ha att göra med att masterbandet och/eller uppspelaren är sämre NU än när dessa användes för 20år sedan.
jonasp skrev:Flint skrev:Inte då. Vänta tills fusionen Sony-LTS är klar. Då kan du söka jobb hos mig om du vill och slippa starkströmmen till förmån för Exklusiv HighEnd och re-re-mastrade återutgifningar i World Class med 80dB crest...
Slippa starkströmmen till förmån för Exklusiv HighEnd. Vilken tanke,
Bill50x skrev:Att spela upp 30 år gamla analoga bandinspelningar är en konst i sig!
Almen skrev:Bill50x skrev:Att spela upp 30 år gamla analoga bandinspelningar är en konst i sig!
Inga problem enligt Dagge Lundquist.
Men vill man misstro hans ord så får man naturligtvis.
Bill50x skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:Att spela upp 30 år gamla analoga bandinspelningar är en konst i sig!
Inga problem enligt Dagge Lundquist.
Men vill man misstro hans ord så får man naturligtvis.
Handlar inte om att misstro någon. Men det finns dokumenterade problem med att spela upp gamla band. Det finns de som klibbat ihop och där provar man att baka banden i ugn ett tag och sedan gäller det att göra en fräsch kopia vid första försöket, sedan är det kört. Det gäller givetvis inte alla band, det är tydligen en stor skillnad mellan olika fabrikat.
När det gäller uppspelning av analoga band finns det massor med variabler, EQ till exempel, som kan spela in. Att en duktig tekniker kan hantera detta är givet, men det är fortfarande en möjlighet till ljudskillnader.
Att koda av en digital signal är jämförelsevis enkelt. Det finns ju checksummor som kollar av att bit-strömmen är OK. Motsvarande finns inte inom analogtekniken. Man kan ju iofs spela in testtoner i början av en inspelning och i senare led kalibrera mot dessa men om detta gjordes vet jag inte.
/ B
RogerGustavsson skrev:
Ja, det finns ett antal variabler som kan göra rätt stor skillnad och som inte bör bortses från. Även det faktum att ljudidealet kan ha förskjutits under de år som gått.
philip skrev:Att LTS inte lägger ut klipp från de olika utgivningarna är anmärkningsvärt. Det enda det leder till är felaktiga slutsatser, spekulation och misstro.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster