High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-08 23:35

philip skrev:Att LTS inte lägger ut klipp från de olika utgivningarna är anmärkningsvärt. Det enda det leder till är felaktiga slutsatser, spekulation och misstro.

Mja, är det så självklart?

Alltså, detta är mig veterligen det första skivsläppet som LTS har gjort och ingen av oss är särskilt pålästa när det gäller copyright. Vi bör förstås, om det ska ske, göra upp detta med A&F, något annat vore inte rimligt.

Det borde väl du som arbetar med många artister förstå, eller åtminstone förstå att vi i ett nyss påbörjat samarbete inte vill göra något som äventyrar den justa inställningen som A&F har haft mot projektet.

Nu säger jag inte att A&F är emot, eller försöker bolla över det på dem, det är helt enkelt bara oklart hur landet ligger.

Och att kräva att vi ska göra det efter några dagars forumdebatt tycker jag är lite väl.

Och skivorna finns ju att köpa. Detta inte menat som reklam, utan bara ett motargument mot att det skulle vara hemligt på något sätt hur de låter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-08 23:36

philip skrev:+ att placebo fungerar på båda håll. Det är inte orimligt att tänka sig att en del som upplever LTS utgåvan som bättre är färgade av diskussionen och debatten runt utgåvan. Tro är starkt.

Det håller jag däremot med om, man kan inte utesluta en sådan placeboeffekt heller.

Det kan man aldrig i öppna tester.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-08 23:41

philip skrev:Att LTS inte lägger ut klipp från de olika utgivningarna är anmärkningsvärt. Det enda det leder till är felaktiga slutsatser, spekulation och misstro.

Det är verkligen inte LTS sak att utan tillstånd från rättighetsinnehavarna lägga ut ljudfiler! 8O Du som är i branschen borde väl veta det, om någon.

Ingen inblandad har väl ens tänkt tanken att det skulle fantiseras ihop spekulationer som detta. Diskussionen är verkligen absurd! Ring och prata med Dagge Lundquist i stället.

Detta är vad han har att säga om saken:

Dagge Lundquist skrev:Vid ... [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.

[För] ... samlings-CD:n "81-87" ... och efterföljande CD-utgivning av "Med rymden i blodet", har man använt en bandkopia av 1982 års vinylmastering.

---

När vi nu ger ut LTS-upplagan av "Med rymden i blodet" är det för att det finns ett intresse för utgivning av originalmastrar i originaldynamik, som en motvikt till volymhetsen på CD-skivor. Det är värt att påpeka att volymjakt inte är något nytt. Redan på 50- och 60-talen försökte man göra de volymstarkaste singlarna för att höras mest i juke-boxarna.

Många tror att så här gamla inspelningar måste restaureras, det vill säga tvättas från brus, missljud eller andra störningar. Det är en missuppfattning. Man måste komma ihåg att det här gjordes under den analoga erans höjdpunkt. Tekniken var fullt utvecklad. Det enda vi behövt göra är att ugnsbaka ljudbanden eftersom limmet som fäster järnoxiden mot bandets rygg blivit kladdigt.

Jag har kopierat analogbanden från en rörbestyckad Studer C37 bandspelare via en Mytek A/D-omvandlare med 96 kHz samplingsfrekvens och 24 bitars bitdjup. Ljudfilerna har sedan konverterats till 44,1 kHz och 16 bitar för CD-tillverkning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-08 23:50

philip skrev:+ att placebo fungerar på båda håll. Det är inte orimligt att tänka sig att en del som upplever LTS utgåvan som bättre är färgade av diskussionen och debatten runt utgåvan. Tro är starkt.

Min utgångspunkt är ett strikt återgivningsperspektiv. Om LTS-utgåvan är "bättre" eller "sämre" är i sammanhanget ointressant - produktionen låter som den gör. Försöken att resonera kring förklaringar till olika subjektiva upplevelser har dessutom inte fallit i god jord.

philip skrev: Att LTS inte lägger ut klipp från de olika utgivningarna är anmärkningsvärt.

Jag aldrig ens drömma om att lägga ut filer utan att först överlägga med dem som äger rättigheterna till musiken, nämligen vår samarbetspartner Adolphson & Falk. Åter: syftet med utgivningen är att presentera en rak utgåva - inte i första hand att föra en subjektiv debatt om olika utgåvor.

philip skrev: LTS använder faktiskt.se som ett annonsforum för att promota sina produkter men tar inget ansvar i övrigt. LTS, med Pekka i fokus, får tyvärr med sitt agerande omvänd effekt mot vad som är tänkt. Jag tror och tycker att LTS ska ha en oändligt mycket mer generös och ödmjuk inställning i framtiden, det tjänar LTS på och det tjänar framtida välljud på.

LTS har gjort det möjligt inte bara för medlemmarna utan också för folk utanför föreningen, framför allt på Faktiskt, att köpa en specialprodukt i syfte att sprida en rak överföring av en popplatta från masterband till cd. Vi har berättat varför vi startade projektet, redovisat tillvägagångssättet för skivans tillblivelse, visat MasVis-filer, diskuterat och förklarat när enskilda personer har uttryckt åsikter om plattan och dessutom rapporterat från föreningsinterna möten. Vi har också försökt föra en diskussion om just förklaringar till olika subjektiva intryck.

Jag har fått många reaktioner på skivutgivningen från människor både inom och utom LTS. Till skillnad från philip har ingen sett projektet som uttryck för avsaknad av en generös och ödmjuk intällning. Det är tvärtom alla glada reaktioner som är min och LTS-kollegornas belöning för den tid vi har lagt ned.

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-08 23:56

Att lägga ut ett 30sek klipp av en låt från samtliga utgåvor, torde väl inte vara så svårt att få tillstånd till.
Ett väl valt parti som kan tänkas belysa skillnaderna, skulle ju vara riktigt intressant och upplysande, kanske. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-08 23:56

philip skrev:Nu har jag fått tag på filer ändå och lägger ut dem inom kort tillsammans med en kommentar om min subjektiva åsikt i frågan.

Sysslar du med piratkopiering?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-09 00:08

MagnusÖstberg skrev:
philip skrev:Nu har jag fått tag på filer ändå och lägger ut dem inom kort tillsammans med en kommentar om min subjektiva åsikt i frågan.

Skyller ni på copyright? Tror ni verkligen att 30 sekunder - 1 minuts klipp som läggs ut i utbildningssyfte på ett ideellt forum av en ideell förening räknas som piratkopiering eller intrång i upphovsmannarätten?

Om ni skriver en text citerar ni väl ingen annan text hoppas jag, för ni sysslar väl inte med piratkopiering? :roll:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 00:15

Det var en fråga, jag tror ingen givit dig delar av låtar i utbildningssyfte.

Jag är inte medlem i LTS och har inget med produktionen av den här skivan att göra, mer än att jag applåderar initiativet!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 00:26

philip skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Skyller ni på copyright? Tror ni verkligen att 30 sekunder - 1 minuts klipp som läggs ut i utbildningssyfte på ett ideellt forum av en ideell förening räknas som piratkopiering eller intrång i upphovsmannarätten?

Om ni skriver en text citerar ni väl ingen annan text hoppas jag, för ni sysslar väl inte med piratkopiering? :roll:

Jag tror inte att Magnus syftade på om LTS skulle lägga ut filer eller inte, utan om du skulle det.

Men visst, för egen del skyller jag på copyright. Det vore väldigt dumt av oss att lägga ut filer som tillhör vår samarbetspartner utan att ha både klartecken och välsignelse av dem.

Vi har mycket mer att förlora på att lägga ut filer, eller tom snuttar, än vad du har. Du är ju i sammanhanget bara en piratkopierare, om du ursäktar.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-09 00:30

Almen skrev:

Det är verkligen inte LTS sak att utan tillstånd från rättighetsinnehavarna lägga ut ljudfiler! 8O Du som är i branschen borde väl veta det, om någon.

Ingen inblandad har väl ens tänkt tanken att det skulle fantiseras ihop spekulationer som detta. Diskussionen är verkligen absurd! Ring och prata med Dagge Lundquist i stället.

Detta är vad han har att säga om saken:

Dagge Lundquist skrev:Vid ... [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.

[För] ... samlings-CD:n "81-87" ... och efterföljande CD-utgivning av "Med rymden i blodet", har man använt en bandkopia av 1982 års vinylmastering.

---

När vi nu ger ut LTS-upplagan av "Med rymden i blodet" är det för att det finns ett intresse för utgivning av originalmastrar i originaldynamik, som en motvikt till volymhetsen på CD-skivor. Det är värt att påpeka att volymjakt inte är något nytt. Redan på 50- och 60-talen försökte man göra de volymstarkaste singlarna för att höras mest i juke-boxarna.

Många tror att så här gamla inspelningar måste restaureras, det vill säga tvättas från brus, missljud eller andra störningar. Det är en missuppfattning. Man måste komma ihåg att det här gjordes under den analoga erans höjdpunkt. Tekniken var fullt utvecklad. Det enda vi behövt göra är att ugnsbaka ljudbanden eftersom limmet som fäster järnoxiden mot bandets rygg blivit kladdigt.

Jag har kopierat analogbanden från en rörbestyckad Studer C37 bandspelare via en Mytek A/D-omvandlare med 96 kHz samplingsfrekvens och 24 bitars bitdjup. Ljudfilerna har sedan konverterats till 44,1 kHz och 16 bitar för CD-tillverkning.

Jag vet inte riktigt vad du menar, jag är bara arg för att LTS inte kör med öppna kort och lägger ut klipp som belyser diskussionen så att den kan föras av alla under samma förutsättningar. Det är inte mycket begärt. Skapar man en sådan här tråd har man också ansvar för den. Skapar man den i LTS namn som har tydliga stadgar om hur man arbetar så har man ett stort ansvar.

Genom att inte publicera filerna, alltså indirekt mörka, så skapar man osäkerhet och spekulation istället för diskussion.

Det som är riktigt trist är att det drabbar just LTS trovärdighet och det finns inte mycket kvar att ta av där längre. Eftersom några medlemmar här skriver att LTS utgåvan låter sämre och eftersom gemene man inte har tillgång till båda utgåvor så kommer några att leva i villfarelsen att det är något fel på LTS utgåvan vilket ytterligare sänker förtroendet för föreningen.

Det lilla jag hörde, ca 30 sekunder av varje klipp men där icke LTS utgåvan var snålkodad så rådde det ingen tvekan om att LTS utgåvan var vida överlägsen i ljudkvalitet. Tyvärr kommer många här aldrig att få höra det och få möjlighet att själva få erfara en ren master mot en processad dito. Det är inte bara tråkigt för individerna det är också kontraproduktivt i anti-loudness-war syfte.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 00:35

+1
Bra rutet. :)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-09 00:42

Svante skrev:
Vi har mycket mer att förlora på att lägga ut filer, eller tom snuttar, än vad du har. Du är ju i sammanhanget bara en piratkopierare, om du ursäktar.

Ok, vi kör paragrafryttarleken istället.

Skicka mig filerna, det får du enligt svensk lag. Så lägger jag ut dem och tar smällen.

Eller vill du inte skicka ändå? Vill inte stöta dig med skivbolagen? Så du går hellre i deras ledband än bevisar det ni i flera år arbetat, argumenterat och brinner för?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 00:51

Ja om inget läggs ut, så kommer alla bli nödgade att köpa samtliga utgåvor, för att förvissa sig (efter den här diskussionen) och det tjänar ju artisten på, kanske.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-09 00:59

philip skrev:
Svante skrev:

Skicka mig filerna, det får du enligt svensk lag. Så lägger jag ut dem och tar smällen.

Eller vill du inte skicka ändå? Vill inte stöta dig med skivbolagen? Så du går hellre i deras ledband än bevisar det ni i flera år arbetat, argumenterat och brinner för?

Styggingen där . . . :D
(Går dä inte mä låck o påck så kör vi mä lätt vridastickaarmen
eller va den nu hette . . . :wink: ).

ps. Ragge, detta var nog tredje gången på raken som jag
skrivit en kommentar till ett ovanstående inlägg utan att citera . . ,
åsså kommer du emellan så att jag får "börja om" . . . .
Skärpning för böfelen . . . :evil: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 01:19

philip skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar, jag är bara arg för att LTS inte kör med öppna kort och lägger ut klipp som belyser diskussionen så att den kan föras av alla under samma förutsättningar.

öhh, det är ju precis vad LTS gör, kör med helt öppna kort hur man för över masterbandet.

philip skrev:Genom att inte publicera filerna, alltså indirekt mörka, så skapar man osäkerhet och spekulation istället för diskussion.

Hur kan dom mörka när flera hundra lyssnat på skivan? Driver du eller vet du inte vad du snackar om?

philip skrev:Det som är riktigt trist är att det drabbar just LTS trovärdighet och det finns inte mycket kvar att ta av där längre.

Kommer från en som påstår att hans skills att förstöra musik via mastering förbättrar den. Ja, mycket ska man höra innan öronen ramlar av. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 01:29

Här måste vi tänka större än så, rent av i världsliga termer.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-09 01:31

philip+subjektivisten= jorå en vacker sommarkväll . . .
kör hårt "dä ä ködd"(gammalt värmländskt ordspråk :oops: ).

Pippa upp er för tusingen . . . :P

ps. Ragge . . . nu var du där igen . . . :evil: :P :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 07:13

philip skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar, jag är bara arg för att LTS inte kör med öppna kort och lägger ut klipp som belyser diskussionen så att den kan föras av alla under samma förutsättningar. Det är inte mycket begärt. Skapar man en sådan här tråd har man också ansvar för den. Skapar man den i LTS namn som har tydliga stadgar om hur man arbetar så har man ett stort ansvar.

Men vad är "diskussionen"? Flint har hittat klipp på nätet och tycker att LTS utgåva låter mer mastrad än "originalet". Inget har en aning vad han snackar om, men det är hans "klara uppfattning". Han tror att "det kan ha skett av misstag". Inga ljudfiler läggs upp, utan bara MasVis-bilder.

Gott så, men när folk tar det på allvar blir det ju fånigt. Mästermanipulatören Flint myser.

Genom att inte publicera filerna, alltså indirekt mörka, så skapar man osäkerhet och spekulation istället för diskussion.

LTS (och Adolphson & Falk, och Dagge Lundquist) har kört med helt öppna kort. Man har ju till och med bjudit in till lyssning där man jämfört de olika utgåvorna!

Eftersom några medlemmar här skriver att LTS utgåvan låter sämre och eftersom gemene man inte har tillgång till båda utgåvor så kommer några att leva i villfarelsen att det är något fel på LTS utgåvan vilket ytterligare sänker förtroendet för föreningen.

För det första vet jag inte vilka LTS-medlemmar du tänker på som tycker att LTS-utgåvan låter sämre. För det andra: det får man tycka, men det är en annan diskussion.

Och i det här fallet är det inte LTS förtroende det handlar om utan Dagge Lundquists. Sätter man större tilltro till Flints spekulationer än hans uppgifter så får man ha rejält på fötterna.

Till exempel kan man ju ringa Dagge och reda ut saken, om man nu är intresserad av det på riktigt. Eller anordna ett nytt lyssningstest med korrekta utgåvor (och inte nätfiler av osäker kvalitet).

Du själv verkar övertygad om LTS-utgåvans "omastrade" karaktär, jag ser inte hur du kan tycka att detta är ett problem. Jag hoppas verkligen att LTS aktiva har annat att göra än att dansa efter en icke-medlems pipa.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 07:49

philip skrev:
Svante skrev:

Det handlar inte om paragrafrytteri, det handlar om hygglighet gentemot de man samarbetar med. Artisterna, alltså.

Och i det här fallet så har just de här artisterna ställt upp på det vi har tjatat om i alla år; att skippa masteringsprocessningsledet. Varför skulle vi äventyra ett sånt samarbete?

Situationen vore en annan om vi hemlighöll hur en utgåva lät före mastering, men här finns inget hemlighetsmakeri. Alls.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-06-09 07:59

Alltså, philip. jag tror inte ens att LTS hade tänkt tanken på att lägga ut jämförelsefiler. Jag hade inte heller tänkte tanken. Det vill säga, innan jag såg tanken lyftas i den här tråden.

Det är ingen dum idé. Kanske kan LTS be A&F om tillstånd för att få lägga ut korta snuttar som belyser skillnaderna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 08:04

Almen skrev:
philip skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar, jag är bara arg för att LTS inte kör med öppna kort och lägger ut klipp som belyser diskussionen så att den kan föras av alla under samma förutsättningar. Det är inte mycket begärt. Skapar man en sådan här tråd har man också ansvar för den. Skapar man den i LTS namn som har tydliga stadgar om hur man arbetar så har man ett stort ansvar.

Men vad är "diskussionen"? Flint har hittat klipp på nätet och tycker att LTS utgåva låter mer mastrad än "originalet". Inget har en aning vad han snackar om, men det är hans "klara uppfattning". Han tror att "det kan ha skett av misstag". Inga ljudfiler läggs upp, utan bara MasVis-bilder.

Gott så, men när folk tar det på allvar blir det ju fånigt. Mästermanipulatören Flint myser.

Nja, nu tycker jag du är taskig. Flint må uttrycka en ovanlig åsikt, och jag hade mina tvivel ett tag, men efter vad man kan se så är filerna han har hittat identiska med de som LTS har analyserat. Det syns på checksumman i MasVis.

Det enda som i sak har kommit fram där är att han inte gillar LTS-utgåvan. Han tror att den har "mastrats" av misstag. Vi vet att den är en rak överföring av det analogband som gruppen producerade 1981-1982. Det bandet har förstås behandlats som masterband gjorde då, före loudness race bröt ut fullt på CD.

Jag vore uppriktigt sagt förvånad om alla gillade utgåvan. Hittills är det en ganska liten procent som inte gör det, men de som inte gör det måste förstås få uttrycka det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 08:12

Svante skrev:Jag vore uppriktigt sagt förvånad om alla gillade utgåvan. Hittills är det en ganska liten procent som inte gör det, men de som inte gör det måste förstås få uttrycka det.

Ja, allt annat vore ju väldigt märkligt kan man tycka.

Vid det lyssningstest jag deltog på framfördes åsikter från producenthåll att lite extra tjong i basen inte hade varit fel, bara för att nämna en invändning.

För mig är det så mycket nostalgi att jag köpte 3 skivor för att ge till gamla synthpolare från den tiden och tycker det är skillnad till det bättre vid en jämföreslse, framförallt om man spelar starkt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 08:31

Det blev ju en riktigt bra diskussion det här. Konstruktiv och utan direkt pajkastning. Almens påstående att jag skulle ha fuskat väljer jag att bortse ifrån. Reaktionen är rimlig. Jag må vara en lallande patetisk pellejöns men oärlighet är inte mitt bord. Jag har dessutom fått medhåll från x antal håll vad gäller LTS-versionens ljudkvalitet av personer som av förklarliga skäl inte vill ståta med sina namn i det här fallet.
Senast redigerad av Flint 2011-06-09 08:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 08:34

Flint skrev:Det blev ju en riktigt bra diskussion det här. Konstruktiv och utan direkt pajkastning. Almens påstående att jag skulle ha fuskat väljer jag att bortse ifrån. Reaktionen är rimlig. Jag må vara en lallande patetisk pellejöns men oärlighet är inte mitt bord. Jag har dessutom fått medhåll från x antal håll av personer som av förklarliga skäl inte vill ståta med sina namn i det här fallet.

Ja, jag undrar bara en sak, hur gick det till när du gjorde den här bilden? Den måste nästan ha varit en vända genom ett bildredigeringsprogram.

Flint skrev:Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 08:38

Flints påstående att jag skulle påstått att han skulle ha fuskat kan jag inte bortse ifrån.

Det har jag på intet vis gjort; det är bara att läsa mina inlägg. Det var väl Svante som gjorde det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 08:41

Svante skrev:Ja, jag undrar bara en sak, hur gick det till när du gjorde den här bilden? Den måste nästan ha varit en vända genom ett bildredigeringsprogram.

Garanterat inte bildredigering. Jag ska göra om masvisen igen och se om det blir likadant. I värsta fall ska du få wav-filen och kolla själv. Eftersom jag är dålig på att tyda masvis ser jag inte själv det du tydligen ser i bilden. Dessutom är jag näst intill nolla på bildredigering. Ber att få återkomma.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 08:44

Flint skrev:
Svante skrev:Ja, jag undrar bara en sak, hur gick det till när du gjorde den här bilden? Den måste nästan ha varit en vända genom ett bildredigeringsprogram.

Garanterat inte bildredigering. Jag ska göra om masvisen igen och se om det blir likadant. I värsta fall ska du få wav-filen och kolla själv. Eftersom jag är dålig på att tyda masvis ser jag inte själv det du tydligen ser i bilden. Dessutom är jag näst intill nolla på bildredigering. Ber att få återkomma.

Men det var inte svar på frågan; hur gjorde du bilden?

Skärmdump av MasVis/Spara fil från menyn i MasVis/något annat sätt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 08:47

Almen skrev:Flints påstående att jag skulle påstått att han skulle ha fuskat kan jag inte bortse ifrån.

Det har jag på intet vis gjort; det är bara att läsa mina inlägg. Det var väl Svante som gjorde det?

Jag syftade till din rad "Mästermanipulatören Flint myser. "

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 08:47

Almen skrev:Flints påstående att jag skulle påstått att han skulle ha fuskat kan jag inte bortse ifrån.

Jo, jag spekulerade om det. Men jag tror detta är det som Flint menar:

Almen skrev:Mästermanipulatören Flint myser.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 08:49

Svante skrev:
Flint skrev:

Men det var inte svar på frågan; hur gjorde du bilden?

Skärmdump av MasVis/Spara fil från menyn i MasVis/något annat sätt?

Aha. Klippte den rätt av med programmet Snagit och sparade direkt som transparent gif.
Senast redigerad av Flint 2011-06-09 08:53, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi