phloam skrev:Men - kan det bli så att en anläggning är så bra på att förmedla ljud, att den även förmedlar ljud från inspelningen som inte har nåt egentligt syfte?
Nej det tror jag inte är ett generellt problem. Det är naturligtvis tänkbart att det finns inspelningar gjorda som innehåller "irriterande skräp" som bara kommer fram i en riktigt bra anläggning. Men det kan ju knappast vara en anledning till att välja en sämre anläggning. De allra flesta inspelningar vinner ju på en god avspelning.
Jag anser att tekniken idag är så pass bra att man väldigt väl kan återge allt som musikern syftar till att framföra. "Men det låter ju inte riktigt Live ju!!" säger Hifi-nöten, och nej, men det kanske inte heller är syftet. Och hur många live-framträdanden låter förresten exakt så som musikern vill?
Det här förstår jag inte. Om en bra inspelning låter onödigt dåligt för att den inte avspelas så korrekt som möjligt, är det för mig negativt. Det kan ju vara njutbart ändå, men inte så njutbart som möjligt. Och om inspelningen inte är så bra, så låter det inte så bra heller. Nej, det är vi ju överens om. Men vad har det med kvaliten på hifi-anläggningen att göra?
Musik är en ständig kompromiss, hifi vill vara kompromisslöst. Alltså finns det en skillnad som inte är motiverad.
Varför skulle denna skillnad inte vara motiverad? Musik och hifi är olika storheter i olika dimensioner. Jämför med mat och tallrik. Mat kan ju vara vällagad, eller inte. Den kan smaka på väldigt många olika sätt. Men i princip gör man sig en otjänst om man för säkerhets skull alltid äter maten på en förkryddad tallrik. Visst kan man stöta på enstaka maträtter som faktiskt vinner på detta, men generell (om maten är rimligt vällagad) blir det litet väl enahanda med förkryddningen. Det bästa är väl då om tallriken är så ren (=ofärgad) som möjligt, så att matens egna smaker kommer fram så bra som möjligt.
Hälsn. Michael