subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Det är okej om du inte tycker som jag.
Tycker du precis visar varför jag inte håller med dig alls.
Jamen så bra då. Då förstår vi ju varandra.

Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:
Jag skall duscha och puttra ner till Systemet nu.
subjektivisten skrev:Jag kör loge tänkandet, vilket är väl rätt likt LEDE.
berma skrev:Jag kollade på en dokumentärfilm om John Lennon härom kvällen. Där fanns ett avsnitt där de skulle spela in en skiva tillsammans ett band som jag tror hette Elephant's Memory. Bandet, som var ett uppskattat liveband, tappade lite av sina kvalitéer i studion. Ljudet blev för rent!
Man blev liksom tvungen att försämra ljudkvalitén för att det skulle bli … eh ... ”bra” !?
Lite samma tänk har väl Tom Waits i sina LoFi produktioner.
Det kan ju vara värt att fundera på vad som gör att vissa artister inte efterstävar yttersta ljudkvalité.
bara en tanke, .... tänk!![]()
////
berma skrev:Jag kollade på en dokumentärfilm om John Lennon härom kvällen. Där fanns ett avsnitt där de skulle spela in en skiva tillsammans ett band som jag tror hette Elephant's Memory. Bandet, som var ett uppskattat liveband, tappade lite av sina kvalitéer i studion. Ljudet blev för rent!
Man blev liksom tvungen att försämra ljudkvalitén för att det skulle bli … eh ... ”bra” !?
Det kan ju vara värt att fundera på vad som gör att vissa artister inte efterstävar yttersta ljudkvalité.
////
////
phon skrev:berma skrev:Jag kollade på en dokumentärfilm om John Lennon härom kvällen. Där fanns ett avsnitt där de skulle spela in en skiva tillsammans ett band som jag tror hette Elephant's Memory. Bandet, som var ett uppskattat liveband, tappade lite av sina kvalitéer i studion. Ljudet blev för rent!
////
Jag såg den också. Sorgligt livsöde, men han har lämnat mycket godis efter sig.
KarlXII skrev:berma skrev:Jag kollade på en dokumentärfilm om John Lennon härom kvällen. Där fanns ett avsnitt där de skulle spela in en skiva tillsammans ett band som jag tror hette Elephant's Memory. Bandet, som var ett uppskattat liveband, tappade lite av sina kvalitéer i studion. Ljudet blev för rent!
////
Intressant. Ska tänka på det. Hur tänker du själv?
Flint skrev:Strmbrg skrev:
Jag skall duscha och puttra ner till Systemet nu.
Du kan glömma systemet. Jag gick förbi nyss och det var stängt. Stod "Stänkt på grund av konnkurs" på en handskriven skylt på dörren. Men det gjorde inte mig nåt för jag skulle inte in å ha nåt i alla fall. Det var värre för de andra som stod och ylade och krafsade på skjutdörrarna.
KarlXII skrev:Det är kanske lika bra att försöka förlika sig med tanken att vi alla är olika.
Vi tänker olika, vi tycker olika och vi agerar olika.
Vi menar dessutom olika.
Jag ska försöka exemplifiera hur jag menar när jag säger att anläggningen kan bli för bra:
Jag lyssnar på musik genom huvudanläggningen. Det låter som vanligt [s]onödigt*[/s] bra. Det allra mesta passerar med stor belåtenhet.
Sen kommer den där låten, som kanske i sig är bra rent musikaliskt, men där inspelningen är så satans dålig att felen på den totalt tar över fokus. Eftersom anläggningen är för bra för låten - som kanske är mixad/mastrad på en harlemblaster eller i en Ford från 1989 - så hörs felen oerhört tydligt.
Jag ruttnar då. Totalruttnar.
Senare kanske jag ger låten, som jag ju tyckte hade potential för att vara bra, en chans till i bilen eller i transistorradio. Där låter det redan lagom dåligt för att felen ska drunkna i allt annat, vilket gör att min förväntans- och kritikmotor får en total kortslutning och upphör att fungera. Då får jag tillgång till det musikaliska budskapet i själva låten.
Det är okej om inte just du fungerar likadant.
* Förlåt, kunde inte låta bli
berma skrev:Det kan ju vara värt att fundera på vad som gör att vissa artister inte efterstävar yttersta ljudkvalité.
////
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:KarlXII skrev:subjektivisten skrev:
Då bör man eftersträva låg efterklang i rummet.
Varför då?
Om man vill höra rummet på inspelningen så bör man inte lägga till sitt eget rum på varje inspelning som döljer alla detaljer. Det märks enormt mycket när man jämför rum med låg efterklang och vanliga vardagsrum.
Med det resonemanget så borde det låta bäst i ekofritt rum. Det gör det inte. Varför då?
phon skrev:När väl Elephant-skivan var inspelad så gäller det väl att ha en "bra" anläggning att spela upp den på, så man hör allt skit exakt som det är inspelat och tänkt att låta, annars har dom ju jobbat förgäves med sitt skitiga ljud.
Man vill väl knappast spela upp den på en dålig anläggning som lägger till mer skit eller annorlunda skit till ljudet?
Då stämmer ju ingenting längre.![]()
berma skrev:Det kan ju vara värt att fundera på vad som gör att vissa artister inte efterstävar yttersta ljudkvalité.
////
MichaelG skrev:berma skrev:Det kan ju vara värt att fundera på vad som gör att vissa artister inte efterstävar yttersta ljudkvalité.
////
För många år sedan läste jag en artikel i en hifi-tidskrift där skribenten menade att återgivning med låg distorsion inte var nödvändigt för rockmusik. Rockmusik spelades ju med gitarrer som gick genom fuzz-apparater med massor av dist! Den skribenten hade verkligen tänkt...![]()
Hälsn. Michael
phon skrev:Ja, sådär är det ju hela tiden. Du beskriver att det mesta låter [s]onödigt [/s]bra på din bra anläggning, men att det finns inspelningar som låter skit.
Och?
Då får man som lyssnare gör någon form av val. Antingen strunta i den skivan, eller fippla på tonkontroller eller EQ, eller lyssna på den i någon skitdålig anläggning som förstör ljudet så mycket att skivan inte längre spelar någon roll.
Det sista valde tydligen du för just den skivan.
Det kanske finns andra sätt också? Leta upp mastern och göra en bättre skiva (A&F-LTS), Försöka mastra om den själv, det gör jag ibland. Försöka hitta en annan inspelning med samma artist, eller med en annan artist. Kanske finns ännu fler varianter ... ?
.
phon skrev:
Det här lilla problemet med var tionde (?) skiva gör väl inte att man borde önska sig en sämre anläggning för alla skivor?
.
phloam skrev: Den som lyssnar med grundtanken att en anläggning alltid måste vara så transparent som möjligt för att musiken ska må så bra som möjligt får ju rätt mycket musik sabbad för sig, fast ur motsatt synvinkel s.a.s.
phon skrev:phloam skrev: Den som lyssnar med grundtanken att en anläggning alltid måste vara så transparent som möjligt för att musiken ska må så bra som möjligt får ju rätt mycket musik sabbad för sig, fast ur motsatt synvinkel s.a.s.
Då har du underkänt hur skivan låter, och därmed underkänt artistens val av sound.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Vid en väggreflex anländer ju ljudet likafullt till respektive öra i en annan vinkel än direktditot, och därmed med en viss diskrepans i löptid jämfört med om ljudet komme direkt från högisarna.
Detta ämne återkommer jag till.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Låt oss titta på lite generella siffror vad gäller T60summa d v s efterklangstiders adderanden.subjektivisten skrev:KarlXII skrev:subjektivisten skrev:
Då bör man eftersträva låg efterklang i rummet.
Varför då?
Om man vill höra rummet på inspelningen så bör man inte lägga till sitt eget rum på varje inspelning som döljer alla detaljer. Det märks enormt mycket när man jämför rum med låg efterklang och vanliga vardagsrum.
Om man gör en inspelning av t.ex. ett pistolskott eller musik i ett ekofritt rum d v s med efterklangstiden T60ekofritt = noll sekund (man kan iof se efterklangstiden som oändlig också eftersom det inte kommer någon reflex tillbaka och således är det oändligt långt till väggar, tak och golv) men i det här fallet ser vi T60 som noll och spelar upp detta i ett lyssningsrum med t.ex. efterklangstiden T60lyssningsrum = 0,5 sekund, vilken sammanlagd efterklangstid mellan inspelning och uppspelning T60sammanlagd anser du man får då?
Blir då den sammanlagda efterklangstiden T60sammanlagd 0 sekund (ekofria rummet) + 0,5 sekund (lyssningsrummet) = 0,5 sekund? Det låter väl rimligt, eller hur?![]()
Då tar vi nästa frågeställning.
Vi spelar in samma sak i konserthuset med 2,0 sekunders efterklangstid d v s T60konserthus = 2,0 sekunder.
Nu spelar vi upp detta i ett ekofritt rum, hur lång blir den sammanlagda efterklangstiden T60sammanlagd då? Blir T60sammanlagd = 2,0 sekunder + 0 sekund = 2,0 sekunder? Det låter väl rimligt, eller hur? Det ekofria rummet adderar ju inte till någon ytterligare efterklangstid![]()
Ok, vi spelar in samma sak i konserthuset med 2,0 sekunders efterklangstid d v s T60konserthus = 2,0 sekunder, men vi spelar upp det i samma lyssningsrum som tidigare med efterklangstiden T60lyssningsrum = 0,5 sekund (Nu är efterklangstiden T60 inte riktigt applicerbart i små rum, men det pratas efterklangstid som adderas, så låt oss addera dessa i ett tankeexperiment).
Ok, då har vi den inspelade efterklangen i konserthuset på T60konserthus = 2,0 sekunder samt efterklangen i lyssningsrummet på T60lyssningsrum = 0,5 sekund. Hur lång blir den sammanlagda efterklangstiden T60sammanlagd?![]()
D v s T60konserthus på 2,0 sekunder + T60lyssningsrum på 0,5 sek = ? Ja, vad blir T60sammanlagd?![]()
Ja, det är väl bara att summera efterklangstiderna och få T60sammanlagd = 2,0 + 0,5 = 2,5 sekunderDet låter väl rimligt, eller?
![]()
Är det något feltänk i additionen? Det kan vara klokt att fundera på det. Nåväl, jag skall ge dig ytterligare tre alternativ:
1.) Blir den sammanlagda efterklangstiden T60 sammanlagd = 0,5 sekund? D v s den inspelade efterklangen hörs inte alls. det är bara lyssningsrummets efterklangstid som hörs.
eller
2.) Blir den sammanlagda efterklangstiden T60 sammanlagd = 2,0 sekund, d v s exakt samma som på inspelningen i konserthuset? D v s lyssningsrummet har inte adderat något överhuvudtaget till inspelningens efterklangstid.
eller
3.) Blir den sammanlagda efterklangstiden T60sammanlagd = lite mer än konserhuset, låt säga ungefär 2,1 sekund?D v s lyssningsrummet har adderat 0,1 sekund till efterklangstiden på inspelningen i konserthuset.
eller
Har du något annat alternativ på den sammanlagda efterklangstiden T60sammanlagd.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster