Moderator: Redaktörer
Lust skrev:Lyssna på musiken och inte på felen!
Det är det den är till för...
Flint skrev:Hifi är som att lära sig att cykla. Den första gången man rullar för egen maskin på två hjul utan att damma i backen ser man inte så mycket av den vackra omgivningen man far förbi. När man har lärt sig och kan koppla av osv...
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Vad har realism med bild att göra?
Det är för att du skall uppleva det realistiskt som om du är på gatan i New Y... nej i en Hiss i New Yo.. nej ute på gatan i New Yor... nej i en taxi i Pari....
Realismen är att återge filmen såsom regissören ville återge den.
Hur gör man med filmer där regissören förutsatt att tittaren kommer att se filmen på en dålig 28" CRT och därför inte bryr sig om de där felen i specialeffekterna som ingen ändå kommer att se?
Ja, dvs, tills Bluray-skivan kom och folk började titta på 120" dukar i mörklagda rum och helt plötsligt ser ALLT som kameramannen fått med..? Inklusive den där detaljen som regissören utgick från skulle vara osynlig...
Man avfärdar naturligtvis regissören som en jäkla slarvputte.
I vissa fall finns det ju exempel på när en felkalibrerad bildvisare plockar fram detaljer som säkert inte ens syntes när filmen redigerades. Jag tror det är i Speices som det finns en mörkerscen som har en massa kablar och skit liggande på golvet som syns om man brassar på med ljusreglagen..
Strmbrg skrev:Flint skrev:Hifi är som att lära sig att cykla. Den första gången man rullar för egen maskin på två hjul utan att damma i backen ser man inte så mycket av den vackra omgivningen man far förbi. När man har lärt sig och kan koppla av osv...
Då, minsann.
Då kan man cykla omkring och störa sig på fel i trafiken, fel på däcken, fel på cykeltröjan i nåtslax banlon, fel på naturen och kanske till och med fel på friktionskoefficienten i asfalten.
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Vad har realism med bild att göra?
Det är för att du skall uppleva det realistiskt som om du är på gatan i New Y... nej i en Hiss i New Yo.. nej ute på gatan i New Yor... nej i en taxi i Pari....
Realismen är att återge filmen såsom regissören ville återge den.
Hur gör man med filmer där regissören förutsatt att tittaren kommer att se filmen på en dålig 28" CRT och därför inte bryr sig om de där felen i specialeffekterna som ingen ändå kommer att se?
Ja, dvs, tills Bluray-skivan kom och folk började titta på 120" dukar i mörklagda rum och helt plötsligt ser ALLT som kameramannen fått med..? Inklusive den där detaljen som regissören utgick från skulle vara osynlig...
Man avfärdar naturligtvis regissören som en jäkla slarvputte.
I vissa fall finns det ju exempel på när en felkalibrerad bildvisare plockar fram detaljer som säkert inte ens syntes när filmen redigerades. Jag tror det är i Speices som det finns en mörkerscen som har en massa kablar och skit liggande på golvet som syns om man brassar på med ljusreglagen..
MichaelG skrev:En hel del diskussion blev det!(Och som väntat litet tjafs också - men det är ju oundvikligt här på Faktiskt. Det verkar i alla fall inte varit några som slått ihjäl varann. Och då får man vara glad för det.)
Därför sammanfattar jag några teser som vi alla borde vara överens om (varför känns det som att jag inte tror att vi blir det...):
- En bra inspelning kan låta bra även genom en sämre anläggning
- En bra inspelning kan låta fantastiskt genom en bra anläggning
- En dålig inspelning kan låta OK genom en bra anläggning
- En dålig inspelning kan låta mer uthärdlig genom en sämre anläggning än genom en bättre
- En dålig inspelning låter ofta sämre ju sämre den återges
- En med avseende på frekvensomfånget bra anläggning kan ge större problem i vissa rum än en med avseende på frekvensomfånget sämre anläggning
- En bättre anläggning kan låta riktigt dåligt i fel rum
- En bättre anläggning kan låta fantastiskt i rätt rum
- En sämre anläggning kan låta riktigt dåligt i fel rum
- En sämre anläggning kan låta (ganska) fantastiskt i rätt rum
- En sämre anläggning kan låta bättre än en bättre anläggning i vissa rum
- Det egna stämningsläget och situationen kan spela större roll för hur man njuter av musiken än anläggningens kvaliteter
- Man kan njuta av musik oavsett anläggningens kvaliteter
Vad skönt att vi äntligen är helt överens!![]()
Hälsn. Michael
phloam skrev:Lust skrev:Lyssna på musiken och inte på felen!
Det är det den är till för...
+1
Hur bra tekniken egentligen understödjer den inställningen hos lyssnaren är och förblir en intressant fråga...
sportbilsentusiasten skrev:MichaelG, du brukar skriva bra och läsvärda inlägg men det senaste var ingen höjdare och öppnar upp för en massa tjafs, vilket man tyvärr kan se på inlägg postade efteråt...
Du kan bättre!
Skrivet i all välmening
petersteindl skrev:Ja vad regisören vill? Det är inte alltid så enkelt. Det påminner lite om den här sketchen http://video.mail.ru/bk/iris56/3144/3146.html
MvH
Peter
Flint skrev:sportbilsentusiasten skrev:MichaelG, du brukar skriva bra och läsvärda inlägg men det senaste var ingen höjdare och öppnar upp för en massa tjafs, vilket man tyvärr kan se på inlägg postade efteråt...
Du kan bättre!
Skrivet i all välmening
Det kan ju vara så också att han har insett att det istället är försöken till likriktning som är tramsiga. Att han så att säga har nått ett steg längre i sin utveckling än de flesta andra här.
MichaelG skrev:- En dålig inspelning låter ofta sämre ju sämre den återges
conny_a skrev:Känns som ett cirkelresonemang ... om något återges sämre så är det ju så.
Annars måste jag få en definition på "låter" och "återges". Ett försök skulle vara "låter" inkluderar hjärnan medan "återges" inte inkluderar hjärnan ... men jag har inte funderat igenom det närmare.
sportbilsentusiasten skrev:MichaelG, du brukar skriva bra och läsvärda inlägg men det senaste var ingen höjdare och öppnar upp för en massa tjafs, vilket man tyvärr kan se på inlägg postade efteråt...
Du kan bättre!
Skrivet i all välmening
MichaelG skrev:conny_a skrev:Känns som ett cirkelresonemang ... om något återges sämre så är det ju så.
Annars måste jag få en definition på "låter" och "återges". Ett försök skulle vara "låter" inkluderar hjärnan medan "återges" inte inkluderar hjärnan ... men jag har inte funderat igenom det närmare.
Nämen Conny! Har du inte hängt med i alla 482 trådar om vad återgivning är för något? (Skojar bara.)
Jag tänker så här: Återgivning handlar om anläggningens förmåga att mer eller mindre felfritt återge vad som finns på skivan. Ju bättre återgivning, desto mindre dist, brus, jämnare frekvensgång, större frekvensomfång, etc, etc. En sämre återgivning har alltså brister vad gäller någon, eller några av dessa parametrar. Hur något låter handlar däremot om hur man uppfattar ljudet.
Hälsn. Michael
Flint skrev:Jag tycker att det är ok att diskutera hifi från olika anfallsvinklar bara inte alla blir ense om en och samma uppfattning.
DS skrev:Hur ska frekvensgången se ut i ett lyssningrum för att vara transparant eller så felfri som möjligt då?
sportbilsentusiasten skrev:Och likriktning? Upprepa detta ofta "jag FÅR tycka olika och det ÄR inte farligt"
Laila skrev:Flint skrev:Jag tycker att det är ok att diskutera hifi från olika anfallsvinklar bara inte alla blir ense om en och samma uppfattning.
Kan ingen avregga mig från forumet när/om man skall behöfva läsa
sådan tumregelsmässig dynga. . . .. . .
sportbilsentusiasten skrev:Och likriktning? Upprepa detta ofta "jag FÅR tycka olika och det ÄR inte farligt"