Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Nog för att jag tror att väldigt få personen skulle kunna höra skillnad på en högkvalitativ mp3 låt mot en cd skiva i en butik, men jag håller nog med om att man ändå borde försöka ge så bra ljud som möjligt.
Fördelen med spotify är att kunderna kan få lyssna på deras egen fav musik och inte bara en massa mossig gammal jazz som det oftast blir mycket av i en hifi affär annars.
Mats skrev:Har svårt att tro att det skulle vara något större problem att träffa rätt i blindtest mellan Spotify premium och CD/16 bitars FLAC i en högpresterande, välinstallerad anläggning. Har själv svårt att finna nåt större nöje i Spotify.
mike34 skrev:Det är inte bara rummen som är sunkiga i hifibutikerna. Sist Sanny X och jag va på hifiklubben så hade dom i allafall förstånd nog och dela ut hörselskydd
Sanny_X skrev:mike34 skrev:Det är inte bara rummen som är sunkiga i hifibutikerna. Sist Sanny X och jag va på hifiklubben så hade dom i allafall förstånd nog och dela ut hörselskydd
De använde Spotify då också...
Strmbrg skrev:Har aldrig varit med om att de har speciellt mycket klassiskt när jag bett att få höra det i alla fall.
Jag kan inte bedöma överhuvudtaget om jag inte får höra storskalig klassisk musik.
Kan bara avgöra om det låter mer eller mindre "häftigt" med den musik de brukar ha gott om.
subjektivisten skrev:Att klaga över ev ultra små skillnader som spotify skulle kunna ge mot skivan och samtidigt svälja att man lyssnar i ett helt okänt rum och antagligen ett rum som är långt ifrån bra, är ganska lustigt, enligt mig.
Som svälja myror och svälja elefanter.
subjektivisten skrev:Att klaga över ev ultra små skillnader som spotify skulle kunna ge mot skivan och samtidigt svälja att man lyssnar i ett helt okänt rum och antagligen ett rum som är långt ifrån bra, är ganska lustigt, enligt mig.
Som svälja myror och svälja elefanter.
Kimpost skrev:subjektivisten skrev:Som svälja myror och svälja elefanter.
Eller sila mygg och svälja kameler?
penke62 skrev:Du menar alltså att spotify [/u]kan ge ultrasmå skillnader mot en skiva. Intressant uppfattning.
Sorry för understrykningen, skriver på mobilen.
Kimpost skrev:subjektivisten skrev:Som svälja myror och svälja elefanter.
Eller sila mygg och svälja kameler?
subjektivisten skrev:penke62 skrev:Du menar alltså att spotify [/u]kan ge ultrasmå skillnader mot en skiva. Intressant uppfattning.
Om det är samma master, ja! Jag är tämligen säker att dom flesta här skulle inte kunna skilja dom åt under ett blindtest.
penke62 skrev:subjektivisten skrev:penke62 skrev:Du menar alltså att spotify [/u]kan ge ultrasmå skillnader mot en skiva. Intressant uppfattning.
Om det är samma master, ja! Jag är tämligen säker att dom flesta här skulle inte kunna skilja dom åt under ett blindtest.
Eftersom jag inte har gjort nämnda jämförelse tänker jag inte insistera, du kan mycket väl ha rätt. Dock hävdar jag att en seriös butik bör använda sig av bästa tänkbara förutsättningar, både vad gäller källa och rum.
perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.
Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.
Finns det gott om klassiskt på det där Spotify?
Udda komponister och diverse inspelningar av populära verk etc.
steveo1234 skrev:penke62 skrev:subjektivisten skrev:penke62 skrev:Du menar alltså att spotify [/u]kan ge ultrasmå skillnader mot en skiva. Intressant uppfattning.
Eftersom jag inte har gjort nämnda jämförelse tänker jag inte insistera, du kan mycket väl ha rätt. Dock hävdar jag att en seriös butik bör använda sig av bästa tänkbara förutsättningar, både vad gäller källa och rum.
Då kan de börja med rummen. Jag har aldrig varit (ja det är sant..) hos en hifisäljare som hade ett rum som jag ens tyckte vad acceptabelt. Genomgående har de varit så usla att de inte spelar någon roll vilken utrustning som står i dem: Det låter skit ändå.
perstromgren skrev:Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.
Finns det gott om klassiskt på det där Spotify?
Udda komponister och diverse inspelningar av populära verk etc.
Jo, rätt hyggligt! Ge mig några tittlar eller kompositörer, så kan jag kolla åt dig.
Då har vi uppenbarligen helt olika upplevelse av detta. Beror väl antingen på skillnader i anläggning och dess installation och eller på hur (olika) vi är beskaffade som lyssnande och musikälskande människor.perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 37 gäster