Om annonsen är seriöst menad och apparaten presterar ljudkvalitet och inte bara uteffekt, så är den ju inte så dum kanske, men hur imponerande är den, egentligen?
Alla reagerar på hur häpnadsväckande billig den är, men inte många reagerar på att hemmabioförstärkares priser är ännu mera imponerande.
Den Denon 2105 jag har hemma har en angiven uteffekt om 90 W per kanal, men varklig klippeffekt är faktiskt hela 126 W per kanal, och kanalantalet är:
7!
Jag har inte gjort några noggranna mätningar av "uteffekt under svåra lastförhållanden", men när jag driver alla alla sju kanaler med musik- och/eller filmsignaler, så sjunker klippspänningen som värst (vid de tillfällen och med det programmaterial jag använt) från knappa 45 volt till 36 volt, det vill säga återstår gör sisådär 80 W per kanal.
7 * 80 = 560 W, alltså svarande till ett tvåkanalssteg på 280 W per kanal (100 W mer än 180 W alltså...).
Därutöver kännetecknas Denon-apparaten av att utöver 7 slutsteg och den sjukanaliga förstegsdelen:
1. Ha en massa digitala dekodrar för olika ljudformat,
2. Ha en massa analoga matrisdekodrar,
3. Ha en förfärlig massa fina ingångar för ens olika apparater,
4. Ha möjlighet att switcha även bild,
5. Ha en bildgenerator för on-screen visning av alla inställningar,
6. Ha ett RIAA-steg (Ja faktiskt!) och dessutom,
7. Ha en fullfjädrad (häpnadsväckande god) radiodel!
Ja, allt sammantaget är en Denon 2105 en mycket mera imponerande apparat är den där tvåkanalaren i annonsen, som vi ju faktiskt inte (inte jag i varje fall) ens vet om den är bra alls. Det kan mycket väl vara en helt oanvändbart dålig apparat.
Trots det ovanstående reagerar ändå inte många på hemmbioförstärkarnas häpnadsväckande låga pris. Det visar väl om något att de flesta, i varje fall undermedvetet, är helt varse att hemmabioförstärkarna levererar oerhört mycket prestanda för pengarna, så varse att vi inte ens reagerar på det, utan till och med förutsätter att de gör det..
Alternativt försöker vi övertyga oss om att de har allvarliga ljudkvalitetsbrister, men själv är jag övertygad om motsatsen (statistiskt alltså, i det enskilda fallet kan det ju vara på olika sätt).
För bara en vecka sedan F/E-lyssnade jag (och några andra LTS-medlemmar) ett slutsteg (bara slutsteg) för gott och väl över 10 000:- som uppskattningsvis färgade ljudet 10-faldigt mera än Denon 2105, och dessutom färgade så att alla var överens om att det skedde på ett fult sätt.
Under mätningarna på slutteget ifråga (gjorda idag) visade det sig dessutom att den kroknade dramatiskt långt för 100 W (trots nominella 140 W/kanal) i en rimlig last, lättare än flertalet högtalare.
Distorsionen minns jag inte i huvudet, men jag tror inte jag överdriver om jag säger att den är mångfaldigt högre än hos Denon-apparaten. I själva verket är den betydligt högre än hos högtalarna som användes vid F/E-lyssningen!
Tillika uppvisade den klart hörbara tonkurvefel (som ju ger klangförvrängning) i rimlig högtalarlast.
Klippbeteendet var så uselt att jag inte under några förutsättningar skulle tillåta någon att koppla in den i min anläggning.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).