Ska det vara så svårt, eller bökigt för den delen!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DS

Ska det vara så svårt, eller bökigt för den delen!?

Inläggav DS » 2011-06-21 13:50

Har suttit o lyssnat till Ryan Adams album Heartbreaker och bara älskar inspelningstekniken eller vad de nu heter.

Tex: http://open.spotify.com/track/6hVPrqihrHI4a260GtuYtV

Låter så okomplicerat o enkelt. Hela albumet låter kanon tycker jag. Visst fattas det lite rummsinfo o efterklang med det är ju inte en sådan inspelning där rummet är en del av inspelningen sas!?...eller :oops:

Vad tycker ni?

Är det svårt och krävande att producera denna typ av inspelning?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-21 13:56

Jag tycker det finns en hel del fin rumsinfo på det albumet, mer än vad
som är brukligt. Duetten med Emmylou är ju ett bra exempel.
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-21 14:05

Oj, nu blir jag ju nyfiken! Skivan ligger olyssnad hemma.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-21 14:11

shifts skrev:Jag tycker det finns en hel del fin rumsinfo på det albumet, mer än vad
som är brukligt. Duetten med Emmylou är ju ett bra exempel.

Jo, men rumsinfon är inte enhetlig tycker jag, vilket borde tyda på att de olika musikerna sitter i nån form av bås eller olika rum och blir inspelade. Detta tycker jag inte stör då det låter riktigt bra rakt igenom. Frågan återstår dock, är det så bökigt att lyckas med en sån här inspelning.

Ingen annan som tycker det låter riktigt bra?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-21 14:19

Jag upptäckte det albumet via ett inlägg på Faktiskt faktiskt. Nämligen detta:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 938#298938

Morgan skrev:Ryan Adams: Heartbreaker - spår 5: Oh My Sweet Carolina (duett med Emmylou Harris) Underbart stillsamt nummer, där två sköra röster blandas till perfektion. Ställer krav på upplösning, låg kompression och en vettig tonkurva och goda akustiska villkor för att komma till sin rätt. När allt sitter på plats uppstår ren magi, då de båda står framför en och låter sina röster flyta samman i vad som verkar vara ren kärlek. Mycket fin bas på detta spår gör inte rysningsfaktor lägre!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-21 14:24

shifts skrev:Jag upptäckte det albumet via ett inlägg på Faktiskt faktiskt. Nämligen detta:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 938#298938

Morgan skrev:Ryan Adams: Heartbreaker - spår 5: Oh My Sweet Carolina (duett med Emmylou Harris) Underbart stillsamt nummer, där två sköra röster blandas till perfektion. Ställer krav på upplösning, låg kompression och en vettig tonkurva och goda akustiska villkor för att komma till sin rätt. När allt sitter på plats uppstår ren magi, då de båda står framför en och låter sina röster flyta samman i vad som verkar vara ren kärlek. Mycket fin bas på detta spår gör inte rysningsfaktor lägre!

Låter fantastiskt bra men flyter samman gör de då inte för mig, vackert separerade med den sköna Emmylou till höger därimot :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-21 14:39

Ryan är väl placerad fast i mitten vad jag minns, och Emmylou lite skumt
bakom till höger, som intryckt i ett hörn. Men vad det beror på vette sjutton.

Ska lyssna på albumet igen vid tillfälle och tänka på det du säger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-21 14:47

Emmylou`s röst tycker jag verkar svår att återge. Väldigt pipig/skärande och jobbig för de flesta högtalare. Kan hålla med att hon låter instängd i ett hörn och speciellt mycket till klang och rumsinfo runt om henne är det knappast. Låter som om hon sjunger i en maddraserad cell, men vackert blir det ändå :D

Har du hunnit lyssna Pekka ?

Edit: selftavning
Senast redigerad av DS 2011-06-21 15:18, redigerad totalt 1 gång.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-06-21 14:58

Nu blev jag nyfiken och lyssnar också på den :)
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-06-21 15:16

StefanL skrev:Nu blev jag nyfiken och lyssnar också på den :)

Jag också!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-21 15:24

DS skrev:Har du hunnit lyssna Pekka ?

Det får bli i kväll. Jag återkommer med mina intryck!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-21 15:25

PekkaJohansson skrev:
DS skrev:Har du hunnit lyssna Pekka ?

Det får bli i kväll. Jag återkommer med mina intryck!

Med vänlig hälsning

Pekka

F5 F5 F5.... :D
FUCK ART - LET`S FUCK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-21 18:54

Jaha, då har jag lyssnat - en gång på normal volym och en gång rejält högt. Visst låter det ganska bra och jag kunde ha vridit upp ytterligare något utan att öronen hade kroknat. Dock hör jag en del orenheter här och där, exempelvis på Ryans sång som jag också misstänker har fått en liten höjning i presensområdet. Inspelningstekniskt verkar det vara de vanliga närmickade panorerade ljuden utan akustisk förankring. Någon påtaglig rumsklang hör i alla fall inte jag. Trummorna är breda som en ladugårdsdörr, med en cymbal i vardera vänster och höger högtalare. Bas och bastrumma har vridits upp kanske lite onödigt mycket. Dynamiken verkar inte heller helt bevarad, vilket bekräftas av den körning i MasVis som jag gjorde efter att ha lyssnat. Sista halvan av låten har många toppar som är klippta, även om det är ganska försiktigt gjort vilket gör att det ändå låter relativt rent. Dock hade det varit roligt att höra en dynamiskt oförvanskad version. Intressant, men inte alls störande, är den ovanligt höga brusnivån för en så ny inspelning. Det finns ett konstigt plinkande ljud alldeles vid låtens start som antyder att man kunde ha redigerat introt annorlunda.

Sist men absolut inte minst: bra låt! Jag ska se till att lyssna på hela albumet. Tack till alla som har tipsat!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2011-06-21 21:19

PekkaJohansson skrev:Jaha, då har jag lyssnat - en gång på normal volym och en gång rejält högt. Visst låter det ganska bra och jag kunde ha vridit upp ytterligare något utan att öronen hade kroknat. Dock hör jag en del orenheter här och där, exempelvis på Ryans sång som jag också misstänker har fått en liten...

Sist men absolut inte minst: bra låt! Jag ska se till att lyssna på hela albumet. Tack till alla som har tipsat!

Med vänlig hälsning

Pekka

Men Pekka! Så där lyssnar man INTE! Det är en fantastisk skiva - oasvett ljudkvalitet!

Själv upptäckte jag den via spray radio där dom spelade den nämnda duetten på nån kanal. Gillar den verkligen och den finns på ett "bland-band" som jag har i bilen. Gillar också uppföljaren.

/en john

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-06-21 21:26

PekkaJohansson skrev:Någon påtaglig rumsklang hör i alla fall inte jag.

Trummorna - i synnerhet baskaggen - tycker jag har en del rätt naturlig rumsklang. Rejäl överstyrning vid ca 2:25 f.ö. men även på ett par andra ställen.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-21 21:29

Jag tycker det är orättvist att lägga Emmylou i höger kanal och herr Ryan i mitten.

Annars låter det fint, javisst.

Men då uppskattar jag mycket mer arrangemanget i "I don't love you much do I" på plattan "Boats to build" med Guy Clark. Låter riktigt gött på elektrostaterna.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-21 22:43

DS skrev:[..] med den sköna Emmylou till höger därimot

Lustigt, hos mig är hon till vänster.

Hälsn. Michael

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-21 23:03

enJohn skrev:Men Pekka! Så där lyssnar man INTE! Det är en fantastisk skiva - oasvett ljudkvalitet!

/en john

Så där kan man absolut lyssna - också! Jag ombads att kommentera ljudkvaliteten och det gjorde jag - och i någon mån produktionen på den enda låt jag har hört hittills. Det mest spännande, musiken på hela plattan, återstår alltså för mig att dyka ner i.

Håller med alla som påpekat att det är synd att ställa Emmylou i skamvrån till höger. Hon låter alldeles inklämd, stackarn.

MichaelG, dags att plocka fram "Rubber soul"! Sången på inledande "Drive my car" ska vara till höger!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-06-21 23:04

MichaelG skrev:
DS skrev:[..] med den sköna Emmylou till höger därimot

Lustigt, hos mig är hon till vänster.

Hälsn. Michael

Höger här.

Bra skiva förövrigt och trevlig att lyssna på. Man kan göra underverk med ett schysst lexicon reverb så att om "rummet är äkta" kan inte jag skriva under på.. Sånt där kan vara lurigt, men det låter bra iaf :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-06-21 23:19

Jag har henne i vänster kanal också, men så är jag ju från Partille ursprungligen jag med....

//Tresor

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-21 23:31

Hi hi, höger här med . . . :D
(Händer tyvärr inte allt för sällan att skivbolagen/utgivaren
mixar höger med vänster kanal på olika utgåvor . . . så det
måste nödvändigtvis inte vara du som har felvänt . . . :)).

Trots att jag av någon underlig anledning är född på
Sahlgrenska i Härlanda församling . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-21 23:40

Jajaja, de däringa Partilleianerna ä ju iblann
lite inversa av sä . . . :wink:

Kuliga länkar conny_a . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-22 02:41

PekkaJohansson skrev:Jaha, då har jag lyssnat - en gång på normal volym och en gång rejält högt. Visst låter det ganska bra och jag kunde ha vridit upp ytterligare något utan att öronen hade kroknat. Dock hör jag en del orenheter här och där, exempelvis på Ryans sång som jag också misstänker har fått en liten höjning i presensområdet. Inspelningstekniskt verkar det vara de vanliga närmickade panorerade ljuden utan akustisk förankring. Någon påtaglig rumsklang hör i alla fall inte jag. Trummorna är breda som en ladugårdsdörr, med en cymbal i vardera vänster och höger högtalare. Bas och bastrumma har vridits upp kanske lite onödigt mycket. Dynamiken verkar inte heller helt bevarad, vilket bekräftas av den körning i MasVis som jag gjorde efter att ha lyssnat. Sista halvan av låten har många toppar som är klippta, även om det är ganska försiktigt gjort vilket gör att det ändå låter relativt rent. Dock hade det varit roligt att höra en dynamiskt oförvanskad version. Intressant, men inte alls störande, är den ovanligt höga brusnivån för en så ny inspelning. Det finns ett konstigt plinkande ljud alldeles vid låtens start som antyder att man kunde ha redigerat introt annorlunda.

Med vänlig hälsning

Pekka

Nu blir det ett onödigt lång citat men jag bara måste. Kan inte annat än instämma med dina upplevelser Pekka, o det gäller alla parametrar. Trotts detta är det en väldigt lättsam och trevlig platta att lyssna till. Ryan kan verka lite väl påtaglig imellan åt och frånvarande övrig klang i ljudet men ändå trevlig....hmmm... ( presensområdet ) !?
Att dynamiken inte är bevarad är det väl ingen som tvivlar om, men detta med olika kanaler gällande Emmylou verkar tokigt????

Kul att ni gillar plattan och att ni engagerar i tråden. Mer input gällande inspelningsteknik och om det är speciellt svårt eller bökigt att producera detta vore skojjsigt :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-22 02:47

Laila skrev:Jajaja, de däringa Partilleianerna ä ju iblann
lite inversa av sä . . . :wink:

Kuliga länkar conny_a . . :)

Alltid kul med dina försök till kommunikation :D :wink:

Edit: Fnelstafning
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2011-06-22 08:10

Jag lyssnar på Spotify-version och hos mig är Emmy-Lou i vänster och testen i första länken ovan är rätt. Vad är det då som är "fel"? Spotify har väl bara en version?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-06-22 08:37

Blev konfunderad så jag satte mig med MacBocken och Spotify tröck in lurar och kollade så att L-R satt i rätt öra och,,, jo Emmylou är fortfarande i höger öra.. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-22 08:41

PekkaJohansson skrev:MichaelG, dags att plocka fram "Rubber soul"! Sången på inledande "Drive my car" ska vara till höger!

Anläggningen är rätt kopplad och mina två sätt att veta det på är:

- I symfonisk musik är violiner och viola från mitten och mot vänster, medan cello och kontrabasar är till höger.
- I film följer ljudet med bilden.

Dvs; 2 idiotsäkra sätt att "säkra" höger/vänster. :)

Den version jag lyssnar på (där sångerskan befinner sig något till vänster) är den spotifylänk som finns i första inlägget.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2011-06-22 08:46

bassman skrev:Blev konfunderad så jag satte mig med MacBocken och Spotify tröck in lurar och kollade så att L-R satt i rätt öra och,,, jo Emmylou är fortfarande i höger öra.. :)

Får du rätt vänster/höger när du testar conny_a:s länk också?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-22 08:49

...men i övrigt är det en väldigt trevlig låt i en trevlig inspelning. Och mina intryck stämmer väl överens med exempelvis Pekkas. Förutom då var Harris befinner sig. :)

Hälsn. Michael

Nästa

Återgå till Generellt om hifi