Blir du glad av att lyssna på musik i din egen anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja
69
92%
Nej
6
8%

Antal röster : 75

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-22 20:13

Ja, är det inte det vi alla vill, blir glada av att lyssna på musik? Om vi är ledsna, vill vi väl spela en skiva, kanske en sorgsen, så att vi blir lite gladare?

Så ... blir du glad? Ärligt?

Om du nu blir glad, vad är det som gläder dig?

Om du inte blir glad, varför?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-22 20:14

Ja, jag blir glad. Det låter ju så bra / musiken är ju så engagerande.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-22 20:55

Självklart blir jag glad.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
headonist

Inläggav headonist » 2011-06-22 20:58

Jag blir glad. Fast jag kan även njuta av musik på en sämre anläggning (micro stereo typ).
Denon & Totem

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2011-06-22 20:59

"Känslan av att dricka sprit och gråta framför stereon
Känslan av att känslan inte gills..."

8O :)

/en john, beroende på humör

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-22 21:01

Väldigt glad blir jag - främst över alla förträffliga skivor men också över att kunna njuta dem i en högkvalitativ lyssningsmiljö. Det är en av anledningarna till att jag också försöker klämma in fem eller tio minuters lyssning på morgonen före jobbet. I förrgår blev det Blondie och "Atomic" och i går Aqua och "Barbie girl". Hela dagen blir så mycket roligare på så vis!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 21:23

Jag blir inte glad av hammaren när jag snickrar och eftersom jag ser steriiion som ett verktyg blir jag inte heller glad av den i sig själv utan hur jag reagerar beror helt på musiken jag väljer att spela. Om jag av misstag lysnnar på t.ex. punk blir jag förbannad. Det är väl rätt raktion på den musiken, va.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-22 21:37

Jo, jag blir också glad av den musik jag spelar hemma. Jag får en känsla av närvaro, dynamik och djup. Det bidrar mycket.

Sedan är det olika musikstilar beroende på humör och tillfälle. En hårdrockslåt kan göra en glad eller mindre ledsen i alla fall. Jag blir inte arg av att lyssna på musik, bara ointresserad om det är fel musiktyp - men om jag får välja så händer inte det.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-22 21:39

jag håller med minoriteten, anläggningen gör mig inte glad men musiken kan ibland beröra något väldigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-22 21:53

Flint skrev:Jag blir inte glad av hammaren när jag snickrar och eftersom jag ser steriiion som ett verktyg blir jag inte heller glad av den i sig själv

Intressant. Jag må nog säga att jag blir glad när jag tar en välbalanserad hammare, eller att jag slantade upp till en bra hylsnyckelsats eller att jag kan göra fina snitt med japansk dragsåg.... istället för att behöva kämpa mer för sämre resultat med verktyg som inte är lika optimerade för sin uppgift.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-22 22:07

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Jag blir inte glad av hammaren när jag snickrar och eftersom jag ser steriiion som ett verktyg blir jag inte heller glad av den i sig själv

Intressant. Jag må nog säga att jag blir glad när jag tar en välbalanserad hammare, eller att jag slantade upp till en bra hylsnyckelsats eller att jag kan göra fina snitt med japansk dragsåg.... istället för att behöva kämpa mer för sämre resultat med verktyg som inte är lika optimerade för sin uppgift.

Exakt samma känsla jag har. Efter att ha använt en batteridriven sticksåg ett par år gav batteriet mer eller mindre upp. Jag köpte en nätdriven dito med förbättringar för snabbare sågning. Skillnaden var enorm. Glädje! Glädje varje gång.

Huruvida detta kan översättas till hifi - ja går det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-22 22:11

Nattlorden skrev:

Håller helt med. Ett bra verktyg är a och o i ett underhållande arbete och ofta i ett tillfredsställande resultat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-22 22:12

Ja, speciellt när det spelas ett juste sinussvep.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 22:17

Nattlorden skrev:

Sett ur den vinkeln håller jag med men jag tar som en självklarhet att vertyget skall fylla sin funktion med råge och då är imponatorverkan inte så stor längre.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-22 22:27

celef skrev:jag håller med minoriteten, anläggningen gör mig inte glad men musiken kan ibland beröra något väldigt

Nu var ju inte heller frågan om huruvida anläggningen gjorde någon glad, eller inte. Frågan var ju om man blev glad av att lyssna på musik genom den. :) Och det blir man ju. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-06-22 22:34

subjektivisten skrev:Självklart blir jag glad.

Tycker mäst du verkar vara förbannad :wink: :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-22 22:43

Britt-Gunnar skrev:
subjektivisten skrev:Självklart blir jag glad.

Tycker mäst du verkar vara förbannad :wink: :)

Nej, nej... det är bara för att han inte lyssnar just då, ju!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-22 23:18

Det är mina känslor och musiken som avgör om det är glädje eller sorg eller andra känslor som finns där.

Vissa låtar är inte ämnade för att framkalla glädje. Lyssna på dessa låtar med Joan Baez och berätta hur glada ni blir.

Who murdered the minutes

Nu, då ni blivit jätteglada, fortsätt i glädjens tecken med denna låt.

Oh little Child

och denna

Gacela of the Dark Death

Avslutningsvis för att glädjen skall bli grundmurad så har vi denna låt.

the ballad of SACCO and VANZETTI

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 23:25

Samma med Pink Floyd. 90% deppig musik. Jag har svårt att tänka mig att någon kan bli glad av The Wall. Adolphson-Falk, ett till gäng som drar tunga lass. 80- och 90-talets musik gick ofta i moll. Hur det är idag vet jag inte. Har stängt av skvalradion.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-22 23:34

Åjo, visst kan väl även deppig musik skänka lyssningsglädje så länge den är bra och väl återgiven? Handen på hjärtat - hur många har ni sett sitta och deppa framför "The wall"? Skilsmässodramer, dödssånger och annat som berör - roligare kan man väl inte ha framför stereon?

Nu fick jag en obetvinglig lust att höra Marillion och det ödesmättade talade partiet i "Forgotten sons" från liveplattan med den välfunna titeln "Real to reel"!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2011-06-22 23:39, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 23:38

Möjligen har The Wall samma verkan som en skräckfilm på bio. Man går ut efteråt lite befriad och med känslan att verkligheten är nog inte så tokig i alla fall.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-06-22 23:55

Nix blir jag inte. Jag blir mest missnöjd. Önskar jag hade bättre ljud vet dock inte vad jag ska köpa som gör mig nöjd. Så tills dess får jag helt enkelt slösa pengar tills jag hittar det ljud som gör mig glad!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-23 00:26

Jag hoppas att det är någon som lyssnar på låtarna ovan i mitt inlägg.

Jag kan tala om att jag demade dessa låtar för konsumenter i Ljudbutiken och på hifimässor och speciellt i Tyskland då jag hjälpte Audio Components GmbH under 80-talet. Jag demade med olika musik just för att locka fram olika känslor. För mig är en musikåtergivningsanläggning helt värdelös om den inte förmår att förmedla de känslor som musiken är skapad att förmedla. Fixar den inte det, så är det grovsoprummet nästa. Jag spelade Joan Baez låtar som är ännu sorgsnare, men tyvärr finns inte de på tuben, och jag frågade handlarna i Tyskland vad de tyckte och svaret blev: "Ich kriege Gänsehaut". Jag får gåshud. De var oerhört tacksamma att slippa hifijazz och annat skräp. Det hör till saken att ljudet är ganska bra i Joans LP-skivor. Det måste vara liv och levande ljud som slår an en ton i hjärtat. Då vet jag att jag lyckats. Är det hjärtesorg så skall det gå ett styng i hjärtat, annars får det vara enligt mig. Det är detta som är ett av mina kriterier för bra och väl återgiven musik. Jag minns en gång då Bill Osgood (VD) och Kevin Voecks (R&D) från Snell var hemma hos mig (Jag var generalagent för Snell på den tiden) och jag spelade Joan Baez Sacco et Vanzetti och de var klart berörda. Det var inte långt från tårar. På den tiden hade jag stora Tractrixhorn med Lowther PM4 och 4 st TC Sounds 15" i slutna lådor. Jag hade alltså inte Snell hemma. Jag frågade: What do you think? Och deras svar blev: "Isn't this what we all want!" De hade nog aldrig kunnat tänka sig hur mycket en musikalisk återgivning kan krypa under skinnet.

Att kunna ta sig från glädje till vemod och till sorg och till dans och därefter till introvert upplevelse av avant gard jazz och tillbaks till glädje är huvudmålsättningen i mitt arbete. Sinustoner gör sig inga besvär annat än det hos professionella inom mig under fasen R&D.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-06-23 07:34

conny_a skrev:Huruvida detta kan översättas till hifi - ja går det?

Naturligtvis. En nätdriven sterero blir man mycket gladare av än en batteridriven :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-23 07:54

Klart jag blir glad av att lyssna på musik i min stereo! Oftast blir jag nog
snarare lugn och kanske handlar det mer om positiva känslor än att jag
sitter där och är ruskigt glad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-06-23 08:15

Jag vet inte om glad är rätt ord men jag känner ibland upphetsande engagemang, ibland lugn och tillfredsställelse, med olika slags musik. Jag röstade ja i alla fall.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2011-06-23 09:03

Jag känner glädje över att anläggningen förmår förmedla den känsla som artisten vill uttrycka i sin musik, vare sig det är glädje, sorg, lekfullhet, allvar, sväng, atonalitet, hjärta, smärta eller att det är ännu en dag på jobbet och jag behöver få in pengar till mat o champange.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-06-23 09:09

Njae! Jag kan bli allting. Jag kan bli melankolisk, upprymd, vemodig och samtidigt fullständigt hänförd av hur vackert det är. Samtidigt är jag nog fascinerad hur mycket musiken påverkar mig, och hur stor betydelse den har i mitt liv. Min anläggning är medlet att nå detta och jag tycker den lyckas väldigt bra utan bibringa en massa störande anomalier som hindrar mig att ta till mig musikens magi.
Lars-Erik Larssons Pastoralsvit blir jag inte glad av just när jag lyssnar, men kanske efteråt. Den är förödande vacker med sina vemodiga och dramatiska stråkar och slår an på så stora känslomässiga strängar hos mig att hela upplevelsen blir en emotionell resa i associationer och minnen. Det är njutning på hög nivå.
Jag är uppskattar stort att min anläggning kan förmedla allt detta. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-23 10:56

Ja, det är glädjande. Bra musik och bra ljud!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-23 11:01

Flint skrev:Samma med Pink Floyd. 90% deppig musik. Jag har svårt att tänka mig att någon kan bli glad av The Wall.

Häh? Fan, gitarrsolot på comfortably numb* är ju rena adrenalinkicken!
The Wall är verkligen en skiva så får mig på gott humör! Bra musik, bra ljud, bra framfört! Kanon helt enkelt!

*) Allra bäst på live-plattan Delicate Sound of thunder. Bör spelas högt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi