Moderator: Redaktörer
The Bryston BDP-1 is designed to interface between
your “music library” and a high quality external DAC
(preferably the Bryston BDA-1).
MagnusÖstberg skrev:Fast klämboxen är ju inte utvecklad av en tangentbordfirma
De bara stal konceptet.
Jag låter gärna en tangentbordsfirma sköta datahanteringen, men är inte främmande för att låta någon annan sköta datakonverteringen.
Harryup skrev:Att lägga ut pengar i onödan är ju ingen poäng, men det vore i vart fall i mitt tycke intressant om det är någon reell ljudmässig skillnad. Dvs personligen så är jag nyfiknare än att "det borde inte vara skillnad".
Lite intressant är att Bryston valt att inte ha någon optisk utgång pga att den är bandbreddbegränsad och därmed inte tillfylles.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
Åtminstone i bitrate. Men en real time cd-kvalitet mäktar den ju med iallfall.
Själv gillar jag den optiska. Ger en behaglig placebokänsla att skilja grunkorna åt elektriskt
Nefilim skrev:MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
Gör det det då? Jag har provat både optiskt och elektriskt mellan
SB och DAC. Jag kan inte höra någon skillnad. Lika lite mina vänner
när vi jämfört. Bara nyfiken på vad som eg menas boys.
Harryup skrev:När nu en större mängd företag bl.a. Bryston har presenterat sina första generationens nätverksspelare undrar jag hur sugna är ni på att lägga en del pengar på apparaterna ifråga? Brystonen kostar t.ex 2150$ riktpris så det kanske blir ggr 8-10 i Sverige. Vad får en bra nätverksspelare kosta?
Själv har jag kört med Squeezebox ett tag men tycker att min Tascam CD låter bättre så jag är definitivt intresserad av att få veta hur mycket bättre en HiFi-firma bygger sina apparater i konkurrens med en tangetbords- och musfirma.
mvh/Harryup
Tja, de har väl tänkt sig en framtid med högupplöst multikanalsljud.Nefilim skrev:KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
Själv gillar jag den optiska. Ger en behaglig placebokänsla att skilja grunkorna åt elektriskt
+2,5 Kalle!
MagnusÖstberg skrev:Tja, de har väl tänkt sig en framtid med högupplöst multikanalsljud.Nefilim skrev:KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
+2,5 Kalle!
Richard skrev:Men, det här vet ju alla redan, så jag nöjer mig med att säga att jag tycker att nätverkspelare är helt onödigt.![]()
![]()
Varför det undrar du kanske, du som propagerat om fördelarna med sådana i över ett år ?
Jo, spotify premium låter lika bra ( bättre än SB 3 och transporter om du använder någon Apple- spelare istället ) , är betydligt mycket smidigare och behöver ingen dator påslagen- bara en bredbandsuppkoppling.
Just stabiliteten hos spotify är mycket högre än tex SB Duet trådlöst, och trådad överföring känns stenålder för mig ivartfall fall.
Härmed postulerar åtminstone jag , att BÅDE cd och nätverkspelare är döda.
Länge leve spotify premium !
Harryup skrev:Själv har jag kört med Squeezebox ett tag men tycker att min Tascam CD låter bättre så jag är definitivt intresserad av att få veta hur mycket bättre en HiFi-firma bygger sina apparater i konkurrens med en tangetbords- och musfirma.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Är verkligen Spotify ersättningen till en egen musiksamling? Alla skivor finns inte, kanske tveksamma remastrar. Och rätt var det är så är inte spellistor kompletta då låtar tas bort. Men om man gärna överlåter till andra att bestämma vad man skall få lyssna på denna vecka så är det ju perfekt.
Ser ingen ersättning i Spotify då ju dessutom Squeezebox stödjer det med plug-in. Olika skivsamlingar bara som man har tillgång till.
Harryup skrev:Nä, kör min SQueezebox optiskt in i en DAC-1. Men garanterat ingen trådlös matning, där kör jag skärmad CAT-6. Squeezeboxen låter lite snäll och dämpad i jämförelse. Eller matt om man är på det humöret.
Undrar som sagt hur mycket mer det finns att hitta i musiken, tycker inte att "dyra" nätverkspelare är intressanta att köpa men väl att testlyssna för att se om man kan bli av med mattheten.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nä, kör min SQueezebox optiskt in i en DAC-1. Men garanterat ingen trådlös matning, där kör jag skärmad CAT-6. Squeezeboxen låter lite snäll och dämpad i jämförelse. Eller matt om man är på det humöret.
Undrar som sagt hur mycket mer det finns att hitta i musiken, tycker inte att "dyra" nätverkspelare är intressanta att köpa men väl att testlyssna för att se om man kan bli av med mattheten.
mvh/Harryup
xeizo skrev:Harryup skrev:Nä, kör min SQueezebox optiskt in i en DAC-1. Men garanterat ingen trådlös matning, där kör jag skärmad CAT-6. Squeezeboxen låter lite snäll och dämpad i jämförelse. Eller matt om man är på det humöret.
mvh/Harryup
Är Spotify inställd på rätt bitrate? Är det nivåmatchat mot CD:n? Är det ens samma utgåva/master du jämför med?
Harryup skrev:xeizo skrev:Harryup skrev:Nä, kör min SQueezebox optiskt in i en DAC-1. Men garanterat ingen trådlös matning, där kör jag skärmad CAT-6. Squeezeboxen låter lite snäll och dämpad i jämförelse. Eller matt om man är på det humöret.
mvh/Harryup
Är Spotify inställd på rätt bitrate? Är det nivåmatchat mot CD:n? Är det ens samma utgåva/master du jämför med?
Jag jämför Squeezebox mot CD-spelare.
mvh/Harryup
Richard skrev:Det är väl den där " mattheten" som är det eftertraktade " analoga" ljudet...
Låter SB 3 matt i jämförelse med tascam cd, alltså ? ( som drive ).
Karik III låter också matt, eller " snällt " i jämförelse med många andra cd- drivers då den kopplas till en dac.
Min fråga är då till dig, Harryup: är du säker på att din tascam- drive verkligen återger bättre ? Den kanske isjälvaverket låter sämre ?
Lågjittrande digitala källor ( drivers ) låter ofta enligt min uppfattning både " snällare" och naturligare, mattare i jämförelse, än sämre drivers som ofta låter mera gällare, hårdare, mera dynamiska och skramligare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster