Enkelheten vinner i längden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-27 17:53

KarlXII skrev:
meanmachine skrev:För en Tivoli sett hifimässigt är ju dålig men jag gillar den och spisar på den mer än min gigantiska 2kanalare och kanske mest just för att det är enkelt.

Vad är det som är enkelt? Är tvåkanalaren svårstartad? :D

Nä numer är den befriad.. :) Den äro dock stor och dyr och det känns fel att strölyssna på denna anläggning. Men med bion ihopkopplad var det en pärs att om inte annat bara se på desert car kings på discovery med en bio för den ultimata ljudupplevelsen hehe
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-27 17:54

Vinylcalle skrev:Förmodligen så har du kompletterat med ytterliggare en "typ" av anläggning.

För jag tror inte att din Tivoli och två-kanalsrigg fyller samma syfte.

Ska du sätta dig ner och enbart lyssna till musik gör du förmodligen inte det framför din Tivoli. Ska du däremot sitta och sticka i köket (eller vad du nu gör :lol: ) fyller den sin funktion som underhållningsmaskin.

MvH Carl

Du har troligen rätt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-27 20:56

Ingvar skrev:Och du har fortfarande mycket att upptäcka. Men om du kommer att
göra det är en annan fråga.

Vad menar du?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-06-27 21:18

meanmachine skrev:

Vad menar du?

Jag tror att han menar att du kommer att vandra samma väg som Subjektivisten. Du vet; Ino och LTS och blindtest och placebo...
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-27 21:21

JanBanan skrev:
meanmachine skrev:

Vad menar du?

Jag tror att han menar att du kommer att vandra samma väg som Subjektivisten. Du vet; Ino och LTS och blindtest och placebo...

XXXXXXXXXXXXXX

Inlägg justerat. Väldigt onödigt, och väldigt nära en varning.

/K12

Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-06-27 21:41

Jag finner tråden intressant. Min egen vinkel på det hela är dock att Bose inte passar mig. Jag har lyssnat och tyvärr, så små högtalare passar mig inte. Det blir alldeles för begränsat. Steget till en liten 2-vägare med 5 tums bas/mellanregister och en diskant är för stort, 2-vägaren vinner helt enkelt. Den är större men för det "priset" förbättras återgivningen rejält.

Den enklaste stereon jag skulle kunna tänka mig är ett par Audioengine A5 kopplade till en smartphone, t.ex Androidlur med PowerAMP eller en iPad om man vill ha en större skärm. Argon 7340 är ett annat alternativ. Det är enkelt men låter tämligen bra.

Bose är vad jag kallar "Svenssonhighend". D.v.s vad de oupplysta betraktar som "highend" och höjden av lyx. Ljudet är också anpassat till den kundkretsen och det gör att jag håller mig borta. Det går att få ett mer högklassigt system på annat håll och vill man ha enkelhet är signalkälla och aktiva minimonitorer svårslaget.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-27 22:41

Hm.. B&O är ett val, folk med gott om pengar, men måttligt intresse för pryttlarna, gärna väljer.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-27 22:44

Ragnwald skrev:Hm.. B&O är ett val, folk med gott om pengar, men måttligt intresse för pryttlarna, gärna väljer.

Var inte B&O mer ett utseende än ett ljud? En livsstil och en trend, och en prislapp?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-27 22:51

B&O är geniala vad gäller att känna av tidens designkrav och samtidigt och samtidigt våga ligga lite före. Vad gäller tekniken, är det ju inte heller ankskit. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-27 22:54

Ragnwald skrev:B&O är geniala vad gäller att känna av tidens designkrav och samtidigt och samtidigt våga ligga lite före. Vad gäller tekniken, är det ju inte heller ankskit. :)

Ja, dom var/är duktikga tekniskt trots uppdaterad design.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-27 23:18

B&O är hopplöst ur takt med sig själva. Alla stödjer DTS men inte B&O. Separata Blurayspelare finns ifrån andra men inte ifrån B&O. Tycker dom sedan ett antal år inte haft balans i sortimentet. Gjort högtalare som gillas av en hel del, gjort skärmar som varit extremt dyra men ändå ok, och sedan gjort signalkällor som är 10 år efter konkurrenterna.
Danskar!

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-27 23:20

Broder Steindl har också något riktigt fint på gång med sina ägg och specialcenter.
Diskret flott design, på temat höras utan att dominera inredningen.
Skulle vara intressant att få tillfälle att uppleva.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-06-27 23:24

IngOehman skrev:
meanmachine skrev:
IngOehman skrev:Mitt svar har ingenting med vilka apparater du har kvar att göra.

Du ställde en fråga (som jag men inte du hade svaret på), och
jag svarade på den. Mitt svar var riktigt.

Det kan jag bedöma, eftersom svaret handlade om vad som för-
vånar eller inte förvånar MIG. Saker som du inte kan bedöma.
Det jag talade om i det, var ju just saker som du inte kan känna
till. Eller hur?

- - -

Om du själv hade vetat svaret på frågan så;

1. Skulle du nog inte ha ställt den.

2. Skulle du inte ha varit förvånad över dina egna inköp.

Så att du försöker "recensera" svaret visar bara att du nog inte
förstod det. Inget fel med det, men vad kan det komma sig att
du inte förstod det? Uttryckte jag mig för svårt? Jag tycker inte
att jag gjorde det.

Vh, iö

Läs gärna 1:a posten igen och begrunda mian formuleringar och var jag åsyftar med tråden. Jag inser förutsättningslöst att jag helt enkelt nu uppskattar rätt kass återgivning rätt ofta. Min fundering är om andra gör det med? Det känns som att man med alla år av erfarenheter och kunskapsinlärning borde ta avstånd från sådant om är dåligt. För en Tivoli sett hifimässigt är ju dålig men jag gillar den och spisar på den mer än min gigantiska 2kanalare och kanske mest just för att det är enkelt. Detta betyder inte att jag lämnat allt annat bakom mig eller bara nu väljer det enkla. Jag vågar göra och se på saker på ett annat sätt.

Helt okej, och så uppfattade jag det också, och jag har inte påstått
något annat.

Bara att din väg inte förvånat mig.

Och du har fortfarande mycket att upptäcka. Men om du kommer att

Vh, iö

Går inte detsamma att säga om dig? Eller är du och vissa människor fullärda? Jag är det inte. Jag hoppas på att upptäcka mycket nya saker.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-28 10:45

Vad som är fysiskt möjligt att åstadkomma, behöver inte ta många år att ta reda på, om intresset är tillräckligt stort.

Däremot om man som affärsman tänker sig åstadkomma något utöver vad marknaden redan tillhandahåller, tar det av naturliga skäl, några år till. :wink:

Som Mr. Einstein sa; "Things should be as simple as possible, but no simpler."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-30 17:30

Om intresset är tillräckligt stort, ja.

Många går omkring med skygglappar dock, och berättar till och
med då och då om sitt ointresse, och hur de väljer med sin tro
snarare än genom att undersöka. Det säger kanske i varje fall
något om den saken?

Fast intresse räcker ju inte heller. Man måste ju få möjligheterna
också. Man kan påstå att alla är fria att välja - och till och med
vända 180 grader och säga att för många alternativ inte ger en
större frihet, men allting sådant är bara försök till förenklingar,
och den som förenklar fastnar i sitt eget nät.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-07-01 07:19

Iom mina nytillverkade basmoduler har jag fått så bra ljud så jag tycker det är ett nöje och sätta mig och lyssna en stund :)

Det som fick upp ögonen/öronen på mig i fråga om hur bas ska låta var när kompisen skaffade ett par prof Y-2,före det hade man inga referenser alls i stort sett. (Tryckte upp högtalarna i ett hörn,desto mer det dånade desto bättre :lol: ) (Numera tycker jag sånt låter skit)

Säger inte att mina moduler låter likadant (likabra),men dom liknar dom mkt mer i karaktären än ex mina stora cerwinvegor gjorde i alla fall.Mvh..

Användarvisningsbild
lennartj

Kombinerat A/V-allaktivitetsrum

Inläggav lennartj » 2011-07-01 15:48

Jag undrar om meanmachine, och andra med liknande tankar, gjort behovsanalys innan de följt strömmen och byggt ett mer eller mindre dedikerat hembio/musiklyssningsrum trots att det egentligen inte passar deras vanor? Tengil, Strmbrg m.fl. verkar ju trivas i sina rum så man kan få för sig att man vill åstadkomma något liknande.

I stället för att plottra bort sina musik- (och video-)uppspelningsmöjligheter på små apparater i olika rum för att man vill kunna lyssna på musik medan man gör annat, som att stryka skjortor eller kommentera på Faktiskt, har jag valt att göra det bekvämt att utföra sidoaktiviterna vid ANLÄGGNINGEN.
Beroende på om/vem man delar bostad med kanske en lösning som min ändå inte får alla att jubla? :?

Bild
Den här bilden har jag visat i en annan tråd

Bild
Upp med persiennerna, oj - vad ljust det är! Utsikten och ljuset bidrar till mitt välbefinnande, och kolla längst till höger :)

Bild
Från andra hållet (ja, jag vet men nej, jag ids inte byta strumpor :oops: )

Bild
En dockad Thinkpad, stor full-HD skärm på vinkelarm mm gör nätverksspelare överflödig. Endast USB-SPDIF omvandlare samt koaxkabel till befintlig DAC behövs samt DVI-kabel till TVn (jag håller tillgodo med lite äldre prylar). Det känns förhållandevis intuitivt att hantera uppspelning direkt via PC'n och slippa blanda in extra mellanled.
Med några grenlådor av master/slavetyp, hembyggd reläbox för omkonfigurering av högtalardrivning och lite jobb nerlagt på Logitech-fjärren är de vanligaste aktiviteterna mycket enkla att aktivera och manövrera.

Tyvärr blir det ganska många kablar runt en dockad laptop, men man kan rulla bort datorvagnen mot en vägg när den inte används.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Kombinerat A/V-allaktivitetsrum

Inläggav Kronkan » 2011-07-04 21:28

lennartj skrev:Jag undrar om meanmachine, och andra med liknande tankar, gjort behovsanalys innan de följt strömmen och byggt ett mer eller mindre dedikerat hembio/musiklyssningsrum trots att det egentligen inte passar deras vanor? Tengil, Strmbrg m.fl. verkar ju trivas i sina rum så man kan få för sig att man vill åstadkomma något liknande.

I stället för att plottra bort sina musik- (och video-)uppspelningsmöjligheter på små apparater i olika rum för att man vill kunna lyssna på musik medan man gör annat, som att stryka skjortor eller kommentera på Faktiskt, har jag valt att göra det bekvämt att utföra sidoaktiviterna vid ANLÄGGNINGEN.
Beroende på om/vem man delar bostad med kanske en lösning som min ändå inte får alla att jubla? :?

Bild
Den här bilden har jag visat i en annan tråd

Bild
Upp med persiennerna, oj - vad ljust det är! Utsikten och ljuset bidrar till mitt välbefinnande, och kolla längst till höger :)

Bild
Från andra hållet (ja, jag vet men nej, jag ids inte byta strumpor :oops: )

Bild
En dockad Thinkpad, stor full-HD skärm på vinkelarm mm gör nätverksspelare överflödig. Endast USB-SPDIF omvandlare samt koaxkabel till befintlig DAC behövs samt DVI-kabel till TVn (jag håller tillgodo med lite äldre prylar). Det känns förhållandevis intuitivt att hantera uppspelning direkt via PC'n och slippa blanda in extra mellanled.
Med några grenlådor av master/slavetyp, hembyggd reläbox för omkonfigurering av högtalardrivning och lite jobb nerlagt på Logitech-fjärren är de vanligaste aktiviteterna mycket enkla att aktivera och manövrera.

Tyvärr blir det ganska många kablar runt en dockad laptop, men man kan rulla bort datorvagnen mot en vägg när den inte används.

Hej Lennartj!
Var inte på konseren igår på Ullevi . Måste hörts till dig. Jag såg den dock på TV. Lyssnar dock på Metallica.

Tycker att du har en bra tanke med ditt inlägg.Men vill absolut inte argumentera mot de som vill lyssna på musik över enklare anläggningar. I princip har jag bara två möjligheter att lyssna plus en hygglig bilradio. Vid odlingarna finns det en 40 år gammal transistorradio som jag vann på en fototävling som tidningen Land anordnade. Popsnöret lyssnar nog också med allehanda bärbara apparater. Men övergripande analys och plan samt målet användarvänlighet har ändå styrt oss. Med användarvänlighet menar jag inte att slippa vända skiva eller att slippa sätta på en mängd apparater. För att sätta på TV:n skall tre fjärrkontroller användas samt två omkopplare till slutstegen ställas om samt att monoblocken brytare skall slås på.

För mig är det snarare viktigt att kunna äta ihop och kunna läsa sina mail eller skriva detta inlägg OCH kunna lyssna på musik. Samtiigt kunna ha en direkt möjlighet att lyssna aktivt.

Även förvaring och en viss sortering av de fysiska objekten är viktigt så att man slipper leta runt en timme i frustration efter en artist eller skiva. Lätt att sortera in igen.

Förstår dock de som använder lagring på hårddisk eller använder Spotify. Det blir på kort sikt användarvänligt. Själv skall jag köpa en usb-kabel mellan datorn och bioförstärkaren. Vet ju inte varför. Inte så att jag/vi inte förstår detta sätt att hantera information och musik på. Får mig inte att gå loss bara.

Så jag håller med dig att det är viktigt hur man får ihop olika funktioner.

Sedan vår gemensamma anläggning som kan ses nedan. Bilderna har visats innan men för att illustrera vår lösning som passat oss.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-07-04 22:52

@Kronkan:

Nja, Ullevikonserter brukar inte höras om det inte är ovanliga väderförhållanden med låg inversion (berg emellan). Göteborgs-/kultur-kalasets konserter på Kungstorget brukar däremot höras.
Av nyfikenhet kollade jag också på TV, men bara då och då, för det var inte "min" musuk.

Snyggt rum!
Fräckt med de transparenta membranen på dina ML, som man lägger märke till på den undre bilden, men på bilden ovanför verkar höger högtalare vara helt transparent. 8O

Innan höstmörkret faller behöver jag komplettera och byta ut lite belysningsarmaturer i mitt vardagsrum. Vad är det för snygg skapelse du har ovanför skrivbordet?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-07-05 00:35

Tack Lennartj!

Kan ju inte på millimetern säga var du bor men på ett ungefär. Trodde att Ullevi skulle höras. Hårdrock är äl inte min pryl heller. Men gift med ett Popsnöre. Men visst kan jag lyssna på Metallica. Tycker nog till och med att de är bra. Fast visst lyssnar jag på jazz och även klassiskt samt rock och pop i en salig blandning. PÅ vintern alltså. Sommaren inte lyssnartid för mig.

Men tyckte att ditt inlägg har en viktig punkt. Att tänka till när man planerar för sitt musiklyssnande och hur man får ihop det med annat.

Lampan införskaffads hos Light Art på Göteborgsvägen. De hade ett exemplar som jag köpte. Verkar inte vara en del av deras ordinarie sortiemnet. Tillverkaren heter B. Lux. Jag trivs väldigt bra med lampan. Måste dock ha en "volympott". 300 watt. Min nuvarande dimmer läcker en aningen. Så det finns alltid ngt att fixa.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi