torig skrev:Richard skrev: Vilken metod, förutom hörseln och lyssnandet vid utvärderingsmetoden tycker du man ska använda, då?
Mät- respektive spekulationsmetoden tycks vara oftast förekommande vid utvärderingen av det förmodade eller antagna resultatet.
/mvh
Jag tror inte att Nefilim varken mätat eller spekulerat fram sina lyssningsintryck. Jag tror, vilket kan förstås av hans inlägg, att han lyssnat sig fram till denna slutsats att det inte går att höra skillnad.
Hör du ingen skillnad mellan 320 kbit och cd- återgivning i praktiken, ( vilket verkar vara fallet, ivartfall för mig och Nefilim ) är det kanske bättre att satsa på andra delar i stereoanläggningen, placeringen av högtalarna och att förbättra akustiken i rummet.
Dvs. då du jämför och finner att du inte kan höra någon skillnad på OGG och FLAC, så inser du per automatik att source first kanske inte var rätt-
tänkt ens på 70- talet, utan det är ju ( naturligtvis ) alla delar i kedjan som försämrar ljudet. En del delar färgar mer, en del mindre. De största felen
finns nästan alltid i den sista länken- högtalaren och rummet.
Edit:
Är själv rätt övertygad numera att det ibland är större skillnad mellan olika fysiska avspelare, än datamängden mellan 320 kbit och full cd- kvalitet.