SLS 12 basmoduler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-28 21:35

Jag syftade på kabeltrumman, framför modulen. :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-03-28 21:37

Jaså, jaha :lol: jo den räcker nog till mer än en stereo. 8)

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-03-28 21:47

Den blev stora lådor, lär spela bra. Men det känns som viforna kommer sätta gränserna, eller? :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-03-28 22:17

AntFra skrev:Den blev stora lådor, lär spela bra. Men det känns som viforna kommer sätta gränserna, eller? :)

Helt klart, blir det mycket energi i lägre mellanregister och mellanbas så ger de upp när basarna går på tomgång i stort sett... :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-28 23:42

Är din förstärkare fläktkyld?
Om inte, skulle jag rekommendera 5-10cm frihöjd ovan den, för konvektionsverkan.

Nu lär du få bas så det står härliga till. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-29 06:57

Kul bygge !
Hur låter det ?
Har du möjlighet att mäta på resultatet utomhus med bara mark och en vägg som stöd ?! :)

Det blev ju ett par saftiga moduler detta!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-29 07:09

De ser ju faktiskt något större ut än mina
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-03-29 16:10

DVD-ai skrev:Kul bygge !
Hur låter det ?
Har du möjlighet att mäta på resultatet utomhus med bara mark och en vägg som stöd ?! :)

Jo då, det låter dugligt. Är dock inte 100 % nöjd. Som ni ser på bilden där jag håller en sls12 bredvid mina vifa så har jag en trappa som mynnar från mitt rum till i princip hela huset, därför (antar jag) blir rumsstödet under ca 25 Hz inte så bra som jag hade räknat med, det är alltså lite klent under ca 25 Hz men det kan jag leva med (åtm ett tag).
Har även en del stående vågor i rummet men det kan man inte lasta subbarna för. Hoppas att det ska bli lite bättre när jag får kopplat in den andra också. :)

Det ska nog gå att fixa mätningar men det kan dröja, det snöade här idag så det tar nog ett tag innan jag känner för att släpa ut stereon i trädgården :lol:

Nattlorden: jo jag tänkte faktiskt på det jag med, dina är ju helt klart rätt klunsiga de också :P

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-03-29 19:03

Pontus91 skrev:
Hur låter det ?

Jo då, det låter dugligt. Är dock inte 100 % nöjd. Som ni ser på bilden där jag håller en sls12 bredvid mina vifa så har jag en trappa som mynnar från mitt rum till i princip hela huset, därför (antar jag) blir rumsstödet under ca 25 Hz inte så bra som jag hade räknat med, det är alltså lite klent under ca 25 Hz men det kan jag leva med (åtm ett tag).
Har även en del stående vågor i rummet men det kan man inte lasta subbarna för. Hoppas att det ska bli lite bättre när jag får kopplat in den andra också. :)

Det ska nog gå att fixa mätningar men det kan dröja, det snöade här idag så det tar nog ett tag innan jag känner för att släpa ut stereon i trädgården :lol:

Nattlorden: jo jag tänkte faktiskt på det jag med, dina är ju helt klart rätt klunsiga de också :P

Att det blir klent är att du får en f3db på 32hz och vid 25hz så har den tappat 8.45db .
Och du kommer inte att få ner f3db under 30hz oavset vadf du gör med lådan och port.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-29 20:00

Jag har min f-3dB högre på pappret, med mina sls 10" i slutet. Det är däremot inget bekymmer pga rumstillskottet här hemma.
efter att jag plockat ner rumsorsakade toppar med peq, så har jag jämn basgång långt under teoretisk f-3dB.
Så jag tror att du ska börja med att mäta vad rummet gör med just din basåtergivning, för att utifrån det gå vidare om du tycker att det behövs. :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-03-29 20:00

boom skrev:
Pontus91 skrev:
Hur låter det ?

Att det blir klent är att du får en f3db på 32hz och vid 25hz så har den tappat 8.45db .
Och du kommer inte att få ner f3db under 30hz oavset vadf du gör med lådan och port.

:?:

Enligt tidigare visade simulering ligger -3 dB på 16-17 Hz, inte 32. Vad får du siffran 32 ifrån? Mycket möjligt att -3 är 32 Hz i friluft men nu spelar jag inte i friluft utan i ett rum, varpå -3 flyttas ned åtskilliga Hz.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-03-29 20:30

Pontus91 skrev:
boom skrev:
Pontus91 skrev:
Hur låter det ?

:?:

Enligt tidigare visade simulering ligger -3 dB på 16-17 Hz, inte 32. Vad får du siffran 32 ifrån? Mycket möjligt att -3 är 32 Hz i friluft men nu spelar jag inte i friluft utan i ett rum, varpå -3 flyttas ned åtskilliga Hz.

När jag beräknar så är det anodic = utan rums stöd
Du har lagt på ca 6db i rums stöd om du får ut ett f3db på 17hz.
Men gör gärna en mätning så kommer du närmare saningen.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-04-04 16:22

Jag lägger väl upp bilden på de båda basarna här också:

Bild

Givetvis ska de målas, planen är att de ska få samma färg som mini-gurus. :)

Ragnwald: Ja, har funderat på det, det verkar dock inte vara något problem.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-04-05 20:03

Fanér i samma stil som bänken hade varit trevligare. Men kanske svårt om man inte byggt lådan för fanéring från början?

Hur som helst en brutal setup!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-05 20:23

Pontus91 skrev:Nattlorden: jo jag tänkte faktiskt på det jag med, dina är ju helt klart rätt klunsiga de också :P

Japp... men de krympte upplevelse mässigt när de blev staplade minst tre högt... om de är för att min inte kan fokusera ögonen på hela på nära håll eller vad vet jag inte... helt övertygad om att två stycken hade kommenterats mer än mina åtta... :!: :!:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-05 20:24

Undrar om man inte kunde få dem att smälta in lite bättre, om man satt fötter under TV-bänken!? Så att bänken hamnar i samma nivå, som modulerna?! :)

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2011-04-06 10:43

nadifierad skrev:Undrar om man inte kunde få dem att smälta in lite bättre, om man satt fötter under TV-bänken!? Så att bänken hamnar i samma nivå, som modulerna?! :)

Det kanske är lättare att vända baslådan med elementet nedåt med ben eller bygga ny låda med höjd och djup som matchar bänken :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 10:45

Element hängande är en generellt dålig lösning, de behövs designas annorlunda för att inte flytta "nolläget" pga nedhängning.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-04-08 21:39

Njae, lådan under tv-bänken står på golvet så den blir ett problem om man ska ha upp bänken på fötter. Klart man kan ta bort den helt men... :)

Funderar på att fixa en snygg bänkskiva och lägga över modulerna när jag flyttar hemifrån eller så, det är ju populärt här på forumet ;) fast modulerna är ju ca 60 cm höga, vill man ha ett par större toppar kan diskanterna hamna lite högt och det är något som gnager mig... nåja :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-06-13 02:29

Nu är ena modulen färdig-ytbehandlad. Är nöjd med resultatet, de små rinningar och skavanker som finns syns inte om man inte riktar en strålkastare mot modulen. Och det gör man såklart inte. :)
Förhoppningsvis hinner nästa bli färdig på 1-2 veckor om jag orkar och kan ligga i lite.

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-13 07:03

De ser inte lika stora och läskiga ut, när du målat dem. Snyggt! :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-06-13 13:34

nadifierad skrev:De ser inte lika stora och läskiga ut, när du målat dem. Snyggt! :)

Tack :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-30 11:50

Blev stora bläffor det där,precis som mina :)

Hur låter dom då tycker du när du kanske hunnit lyssna ett tag på dom?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-06-30 14:32

zapanasta skrev:Blev stora bläffor det där,precis som mina :)

Hur låter dom då tycker du när du kanske hunnit lyssna ett tag på dom?

Jo, jag tycker de låter helt okej. Två av fyra väggar här inne är betong, vilket ger en del rejäla rumsresonanser, tråkigt nog. Och som jag tidigare nämnde kan jag inte stänga till rummet, så det mesta under 25 Hz försvinner upp genom trappen. Det råder jag förhoppningsvis bot på genom att flytta till lägenhet om ett par månader. :)
Annars går det att spela rejält starkt, men i efterhand borde jag ha haft större rundningar på portarna, kanske dessutom en till port, det får nog plats i lådan för den jag har nu är bara typ 22 cm.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-30 14:45

Pontus91 skrev:för den jag har nu är bara typ 22 cm.

:?: Blir avstämningen verkligen så låg som du sagt med ett 4"-rör på endast 22cm???

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-06-30 14:55

Glebster skrev:
Pontus91 skrev:för den jag har nu är bara typ 22 cm.

:?: Blir avstämningen verkligen så låg som du sagt med ett 4"-rör på endast 22cm???

Japp. :) Det är 140 liter innervolym, det gör rätt mycket för portlängden. Hade det varit 50-60 liter hade det varit en helt annan sak. Prova i basta, mata in 140 l, 77 cm^2 port och fp=23 Hz.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-07-02 04:30

Hittade en mätning jag gjorde för ett tag sen, i lyssningsplats med en basmodul inkopplad:
Bild

Stämmer rätt väl med vad jag hör, lite tunt i djupaste basen, rumsresonans vid 45-50 Hz. Nu kanske man inte ska tro alltför mycket om den här mätningen (moddad WM61A), men kan vara kul ändå. Kanske kan man få ned det lite starka området vid 1-5 kHz med gardiner bakom mini-gurus.

Föregående

Återgå till DIY-forum