Två snabba svar:
Högtalartest vid effektnivåer om 10 000 W görs med pulser och burstar, alltså inga långvariga signaler. Man behöver därför inget slutsteg som kan leverera 10 000 W oändligt länge

En förstärkare som faktiskt kan leverera 10 000 W (per kanal) en mycket kort stund är NAD 208 (kan avge 100 A i 1 ohm), men spänningen den kan leverera räcker inte på långa vägar i pi60s-impedans (7 ohm nominellt, 6 ohm minimum).
Som Morello redan antytt använder jag därför en trafo, och för att få tillräckliga marginaler använder jag dessutom båda kanalerna, alltså en NAD 208 bryggkopplad, och jag har den ställd i 8 ohms-mode (klipper vid cirka 110 peak obryggad).
Transformatorn har en omsätting om 1:2, vilket renderar en kortvarig utspänningsförmåga om 440 volt peak, eller 311 V RMS. I nominell impedans 8 ohm (som jag alltid räknar allt i, eftersom jag anger känslighet rel 2,83 volt) blir det en effekt om 12 100 W teoretiskt.
I praktiken blir det bara 10 kW på grund av förluster i trafon, men jag har inget intresse av att testa vid effekter över 10 000 W, så det räcker bra. Fast skall man vara noga blir effektutvecklingen vid 250 Hz faktiskt över 13 kW...
Vad avser lådor till pi60s kan man köpa dem ofanerade för att lacka dem själv, liksom färdiglackade, men jag avråder ifrån det. Dämpskikten i lådan medger nämligen viss rörlighet som kan ge sprickblidning i lacken.
Som någon intelligent person påpekade lägger jag alltid "skyddsfaner" över de mest känsliga ytorna när jag levererar lackade lådor, men det är inte tillräckligt för att jag skall våga garantera att det inte spricker. Skyddsfanéret är inte i trä dock, utan av ett material bättre skickat att blockera rörelserna.
Rhenriks: Nej, faneret har ingen teknisk funktion, bara en estetisk, men de tekniska kraven renderar ändå vissa tvingande specifika fanérpåläggningsmetoder. När man lackar behöver man inte bry sig om dessa problem (men väl några andra som antyds i förra stycket...)
Om man ger en skicklig snickare (som dock inte är kunnig i dynamisk mekanik) fria händer att fanéra lådorna så kommer han att kantlista högtalarens sidoväggar och topp före ihopsättandet, således att de fasade kanterna inte behöver fanéras, men det får man inte göra, av skäl som har med fjädringslinjäritet och förluster (som måste uppstå i lådan om den skall fungera som den bör) att göra. Därför blir kantfasning (med innerhörn som måste sågas manuellt) och kantfanering kostsamma manuella arbeten.
Vh, iö
PS. Jag vill förresten rätta mig, de senaste levererade pi60s-lådorna (i päron) kostade inte knappa 14 000:- som jag tidigare i denna tråd angav ur minnet, utan de kostade 13 550:- + moms = 16 937 kronor, för endast kabinetten alltså.