Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-20 01:14

Hej alla!

Två snabba svar:

Högtalartest vid effektnivåer om 10 000 W görs med pulser och burstar, alltså inga långvariga signaler. Man behöver därför inget slutsteg som kan leverera 10 000 W oändligt länge :) - för det klarar ändå inte högtalarnas talspolar. :(

En förstärkare som faktiskt kan leverera 10 000 W (per kanal) en mycket kort stund är NAD 208 (kan avge 100 A i 1 ohm), men spänningen den kan leverera räcker inte på långa vägar i pi60s-impedans (7 ohm nominellt, 6 ohm minimum).

Som Morello redan antytt använder jag därför en trafo, och för att få tillräckliga marginaler använder jag dessutom båda kanalerna, alltså en NAD 208 bryggkopplad, och jag har den ställd i 8 ohms-mode (klipper vid cirka 110 peak obryggad).

Transformatorn har en omsätting om 1:2, vilket renderar en kortvarig utspänningsförmåga om 440 volt peak, eller 311 V RMS. I nominell impedans 8 ohm (som jag alltid räknar allt i, eftersom jag anger känslighet rel 2,83 volt) blir det en effekt om 12 100 W teoretiskt.

I praktiken blir det bara 10 kW på grund av förluster i trafon, men jag har inget intresse av att testa vid effekter över 10 000 W, så det räcker bra. Fast skall man vara noga blir effektutvecklingen vid 250 Hz faktiskt över 13 kW...

Vad avser lådor till pi60s kan man köpa dem ofanerade för att lacka dem själv, liksom färdiglackade, men jag avråder ifrån det. Dämpskikten i lådan medger nämligen viss rörlighet som kan ge sprickblidning i lacken.

Som någon intelligent person påpekade lägger jag alltid "skyddsfaner" över de mest känsliga ytorna när jag levererar lackade lådor, men det är inte tillräckligt för att jag skall våga garantera att det inte spricker. Skyddsfanéret är inte i trä dock, utan av ett material bättre skickat att blockera rörelserna.

Rhenriks: Nej, faneret har ingen teknisk funktion, bara en estetisk, men de tekniska kraven renderar ändå vissa tvingande specifika fanérpåläggningsmetoder. När man lackar behöver man inte bry sig om dessa problem (men väl några andra som antyds i förra stycket...)

Om man ger en skicklig snickare (som dock inte är kunnig i dynamisk mekanik) fria händer att fanéra lådorna så kommer han att kantlista högtalarens sidoväggar och topp före ihopsättandet, således att de fasade kanterna inte behöver fanéras, men det får man inte göra, av skäl som har med fjädringslinjäritet och förluster (som måste uppstå i lådan om den skall fungera som den bör) att göra. Därför blir kantfasning (med innerhörn som måste sågas manuellt) och kantfanering kostsamma manuella arbeten.

Vh, iö

PS. Jag vill förresten rätta mig, de senaste levererade pi60s-lådorna (i päron) kostade inte knappa 14 000:- som jag tidigare i denna tråd angav ur minnet, utan de kostade 13 550:- + moms = 16 937 kronor, för endast kabinetten alltså.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-05-20 01:35

Görs lådorna till pi60s i mdf? För 13550 exkl moms så har de päronfanér? lådan görs inte i päronträ? (gissar jag) :)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-20 02:14

Ino Audios kabinett görs primärt i mdf eller närbesläktade material, men fanéret (mindre än en mm tjockt) kan vara päron, eller något annat träslag. Hittills har jag levererar 104 olika fanérer på olika lådor.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Ludde

Inläggav Ludde » 2005-05-20 20:19

Då mina brooklandsgreenfärgade pi60s visats i bild och omtalats i tråden vill jag kommentera att är lika fina som då jag fick dem.
Ludde
PS De låter bra också!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-05-20 21:48

Men man såg dom ju knappt 8O Tease :evil: :wink:

Mera bilder!

Ludde

Inläggav Ludde » 2005-05-20 22:25

Tyvärr ingen server att placera bilderna på. Ber om överseende.
Ludde

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-20 22:42

Ludde skrev:Tyvärr ingen server att placera bilderna på. Ber om överseende.
Ludde

Dåligt svar... Maila till mig så har jag någon GB att lägga dem på ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Ludde

Inläggav Ludde » 2005-05-20 23:28

Efter att Anders så välvilligt ställt upp med serverplats är det väl bara att lägga ut bilderna.

Alltså! värdens enda par Brooklansgreengröna pi60s.
Bild
Bild

Ludde

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-20 23:36

Tycker du har lyckats med matchningen på draperiet bakom högtalarna. Men vad är det för spacklad låda i bilden överst som man skymtar till vänster?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-05-21 08:31

Ludde, hur tycker du det fungerar med att bara ha PA9 som slutsteg?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Ludde

Inläggav Ludde » 2005-05-21 12:11

Nagref: Jag mailar. Svar på vad som står bredvid står att finna på Medlemspresentationer.
Alexi: Pa 9 klarar sig bra. Mitt rum är inte så stort.
Men visst vore det kul med nåt större, men det finns massor att lägga tid och pengar på, som känns viktigare än större slutsteg.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 09:22

IngOehman skrev:
Rhenriks: Nej, faneret har ingen teknisk funktion, bara en estetisk, men de tekniska kraven renderar ändå vissa tvingande specifika fanérpåläggningsmetoder. När man lackar behöver man inte bry sig om dessa problem (men väl några andra som antyds i förra stycket...)

Om man ger en skicklig snickare (som dock inte är kunnig i dynamisk mekanik) fria händer att fanéra lådorna så kommer han att kantlista högtalarens sidoväggar och topp före ihopsättandet, således att de fasade kanterna inte behöver fanéras, men det får man inte göra, av skäl som har med fjädringslinjäritet och förluster (som måste uppstå i lådan om den skall fungera som den bör) att göra. Därför blir kantfasning (med innerhörn som måste sågas manuellt) och kantfanering kostsamma manuella arbeten.

Du svarade inte på de andra frågorna. T ex följande: "Men om nu denna process att bygga lådorna är så komplicerad, och gör att färdigbyggda pi60s blir väsentligt dyrare än byggsatsen, hur kommer det sig då att du anser att man når ett lika eller åtminstone nästan lika fullgott resultat om man köper högtalarna omonterade och med lådor i rå mdf och bygger allt själv. Med tanke på den komplicerade och dyra tillverkningen borde det väl rimligen vara tämligen lätt att misslyckas på egen hand, om man nu inte är utbildad snickare?". Men det kanske bara är när du får tillfälle att vara oförskämd som du anser det mödan värt att skriva långa svar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-27 09:28

rhenrics skrev:"Men om nu denna process att bygga lådorna är så komplicerad, och gör att färdigbyggda pi60s blir väsentligt dyrare än byggsatsen, hur kommer det sig då att du anser att man når ett lika eller åtminstone nästan lika fullgott resultat om man köper högtalarna omonterade och med lådor i rå mdf och bygger allt själv. Med tanke på den komplicerade och dyra tillverkningen borde det väl rimligen vara tämligen lätt att misslyckas på egen hand, om man nu inte är utbildad snickare?". Men det kanske bara är när du får tillfälle att vara oförskämd som du anser det mödan värt att skriva långa svar?

rhenrics - jag vet inte hur många gånger det är skrivits på sajten redan... men lådan leveras alltså färdigmonterad, det är bara ytfinish, montering av delningsfilter och isättande av element du gör. Lådan är byggd av samma snickare även i självmonterings-varianten.
Senast redigerad av Nattlorden 2005-05-27 09:31, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-05-27 09:30

rhenrics skrev:Du svarade inte på de andra frågorna. T ex följande: "Men om nu denna process att bygga lådorna är så komplicerad, och gör att färdigbyggda pi60s blir väsentligt dyrare än byggsatsen, hur kommer det sig då att du anser att man når ett lika eller åtminstone nästan lika fullgott resultat om man köper högtalarna omonterade och med lådor i rå mdf och bygger allt själv. Med tanke på den komplicerade och dyra tillverkningen borde det väl rimligen vara tämligen lätt att misslyckas på egen hand, om man nu inte är utbildad snickare?". Men det kanske bara är när du får tillfälle att vara oförskämd som du anser det mödan värt att skriva långa svar?

För att du, precis som alla andra små troll i skogen, inte är kapabel att läsa vad det verkligen står... Eller för att skriva samma sak igen: pi60s (s som i signatur) inte går att köpa i rå MDF byggsats pga lådans synnerligen komplexa konstruktion. However du kan köpa pi60 (utan s, alltså en icke signaturversion) som rå MDF byggsats, du kan tom. köpa allt utom MDF delarna och stå där och kapa till delarna själv med din trollfingrar :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Mao sluta leta fel och lär dig läsa.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 09:39

Nattlorden skrev:
rhenrics - jag vet inte hur många gånger det är skrivits på sajten redan... men lådan leveras alltså färdigmonterad, det är bara ytfinish, montering av delningsfilter och isättande av element du gör. Lådan är byggd av samma snickare även i självmonterings-varianten.

Läste du citatet i min fråga ovan? Det framgår att fanéringen inte är helt lätt. Och enligt en annan skribent tidigare i tråden:

E skrev:"Enligt prislistan (men den har E* rättat fel i förr!) kan man köpa 1 st par pi60s i rå MDF, dock ej utan låda (vilket man kan med pi60).".

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 09:41

Bamsefar skrev:
För att du, precis som alla andra små troll i skogen, inte är kapabel att läsa vad det verkligen står... Eller för att skriva samma sak igen: pi60s (s som i signatur) inte går att köpa i rå MDF byggsats pga lådans synnerligen komplexa konstruktion. However du kan köpa pi60 (utan s, alltså en icke signaturversion) som rå MDF byggsats, du kan tom. köpa allt utom MDF delarna och stå där och kapa till delarna själv med din trollfingrar :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Mao sluta leta fel och lär dig läsa.

:lol: Tack detsamma du ditt lilla troll! Läs svaret ovan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-27 09:47

rhenrics skrev:Läste du citatet i min fråga ovan? Det framgår att fanéringen inte är helt lätt.

Trivialt i jämförelse med lådbygget.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 09:55

Nattlorden skrev:
rhenrics skrev:Läste du citatet i min fråga ovan? Det framgår att fanéringen inte är helt lätt.

Trivialt i jämförelse med lådbygget.

8O :?:

"Om man ger en skicklig snickare (som dock inte är kunnig i dynamisk mekanik) fria händer att fanéra lådorna så kommer han att kantlista högtalarens sidoväggar och topp före ihopsättandet, således att de fasade kanterna inte behöver fanéras, men det får man inte göra, av skäl som har med fjädringslinjäritet och förluster (som måste uppstå i lådan om den skall fungera som den bör) att göra. Därför blir kantfasning (med innerhörn som måste sågas manuellt) och kantfanering kostsamma manuella arbeten"

Man ska alltså vara skicklig snickare och kunnig i dynamisk mekanik, för att få till det helt rätt. Trivialt? 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-27 10:10

rhenrics skrev:"Om man ger en skicklig snickare (som dock inte är kunnig i dynamisk mekanik) fria händer att fanéra lådorna så kommer han att kantlista högtalarens sidoväggar och topp före ihopsättandet, således att de fasade kanterna inte behöver fanéras, men det får man inte göra, av skäl som har med fjädringslinjäritet och förluster (som måste uppstå i lådan om den skall fungera som den bör) att göra. Därför blir kantfasning (med innerhörn som måste sågas manuellt) och kantfanering kostsamma manuella arbeten"

Man ska alltså vara skicklig snickare och kunnig i dynamisk mekanik, för att få till det helt rätt. Trivialt? 8O

Vi amatörer kan inte snickarnas fusk, så vi får till det rätt i ren okunnighet. Dessutom om du läser noga så är det som beskrivs ovan inte ens möjligt att göra när du väl fått lådan färdigbyggt.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 10:18

Nattlorden skrev:
rhenrics skrev:"Om man ger en skicklig snickare (som dock inte är kunnig i dynamisk mekanik) fria händer att fanéra lådorna så kommer han att kantlista högtalarens sidoväggar och topp före ihopsättandet, således att de fasade kanterna inte behöver fanéras, men det får man inte göra, av skäl som har med fjädringslinjäritet och förluster (som måste uppstå i lådan om den skall fungera som den bör) att göra. Därför blir kantfasning (med innerhörn som måste sågas manuellt) och kantfanering kostsamma manuella arbeten"

Vi amatörer kan inte snickarnas fusk, så vi får till det rätt i ren okunnighet. Dessutom om du läser noga så är det som beskrivs ovan inte ens möjligt att göra när du väl fått lådan färdigbyggt.

Visst visst ok vi säger det. Det är trivialt att fanéra.... :roll: :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-27 10:25

rhenrics skrev:Visst visst ok vi säger det. Det är trivialt att fanéra.... :roll: :roll:

För de som besitter tålamod och lugn, dvs. Men man stressar väl inte ihop något på en eftermiddag när det rör så pass avancerade saker som en möbel för vardagsrummet/kanske världen mest högpresterande fullregisterhögtalare. Tar det ett halvår gör det ju inget.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 10:27

Nattlorden skrev: kanske världen mest högpresterande fullregisterhögtalare.

:lol: :lol: :lol: Tack för dagens skratt. Fullregister. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-27 10:30

rhenrics skrev:

24-26000Hz är väl ganska mycket fullregister? (Eller ni hade kanska andra definitioner på KTH?)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 10:33

Rydberg skrev:
rhenrics skrev:

24-26000Hz är väl ganska mycket fullregister? (Eller ni hade kanska andra definitioner på KTH?)

24 Hz med en 8-tummare :?: vid -24 dB då eller? :lol:

20 Hz -3 dB är väl annars standard i övriga världen (utanför denna lilla ankdam alltså)? 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-27 10:39

Storleken på element och hur lågt de spelar i frekvens är inget självklart samband. Kolla bara pA element på 18 tum, de går inte speciellt djupt. Jag har själv lilla piP hemma som går ner til ca 34 Hz (-3dB) och det med en membrandiameter på 10,3 cm 8O Subjektivt går de ungefär lika djupt som mina förra B&W 804 Nautilus. DU är välkommen att lyssna om du inte tror på det. Gränserna för pi60s är naturligtvis -3dB.
Senast redigerad av Rydberg 2005-05-27 10:40, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-27 10:39

rhenrics skrev:24 Hz med en 8-tummare :?: vid -24 dB då eller? :lol:

-3dB självklart. ( Förstår inte hur du orkar sitta och gissa runt på saker som är sååå lätta att läsa på. Du måtte i alla fall inte ha det minsta lilla intresse att ta hand om ditt anseende, eller att lära dig något över huvud taget... produktkatalogen har länkats till ett ANTAL ggr )

B&W's nya flaggskepp 800D har -6dB vid 25Hz... det finns kanske inga fullregisterhögtalare då?
Senast redigerad av Nattlorden 2005-05-27 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-05-27 10:40

Nattlorden skrev:
rhenrics skrev:Visst visst ok vi säger det. Det är trivialt att fanéra.... :roll: :roll:

Tar det ett halvår gör det ju inget.

visste gjorde det det 8)
En fråga om pi60s: hur skulle det låta om man skaffade pi60s lådor och monterade vanliga pi60 element i dem? Dumt, nja tänkte bara om man funderar på att uppgradera någon gång och vill ha något att spela på tills vidare så att säga :)

mvh,
/Pinnick

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-27 10:48

Rydberg skrev:Storleken på element och hur lågt de spelar i frekvens är inget självklart samband. Kolla bara på element på 18 tum, de går inte speciellt djupt.

Nej, men de ger den där riktiga rymden i (puk)anslagen som jag tycker att en sk fullregisterhögtalare bör ha...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-27 10:50

Stringent talat (och skrivet) borde fullregister betyda 20 till 20'000Hz, +- 0dB. En förstärkare som rullar av med 3 dB vid 24 hz skulle inte ostraffat få kallas för fullregister, heller inte högtalare.

Däremot kan man tala om högtalarnas praktiska frekvensomfång, dvs i rum, där rummet normalt hjälper till i nedersta änden (men även ibland stjälper).

Har sakligheten försvunnit?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-27 10:52

rhenrics skrev:20 Hz -3 dB är väl annars standard i övriga världen (utanför denna lilla ankdam alltså)? 8)

DALI Euphonia AS2 Subbas
Bild
2x12 tums long-throw element
700 watt klasse-D digitalförstärkare (1400 watt dynamisk)
Frekvensgång: 25-200 Hz (+/-3 dB)

Pris:46,900:-

Hmm... det där med fullregister var visst svårt att finna då.. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi