Linjekälla

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-01 18:32

jag önskar att weedo kommer tillbaka till tråden och simulerar lite böjda linjer

för visst går önskningar i uppfyllelse bara man önskar tillräckligt hårt :)

jag var faktiskt på gripsholms slott häromdagen och kastade en peng i önskebrunnen, det är jättesant
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-01 18:44

Hoppas din önskan slår in! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-01 19:56

celef skrev:varför tycker du det?

Tydligen lyckas det inte något vidare att göra dem som 1-vägare - ev bortsett från Ola...^^ Magnus bekymrar sig om integreringen med bassystemet i tex CBT trots att konytan motsvarar en 12-tummare...

Nä, större element och lägre lp-delning så får man knopa ihop diskanten med mindre element.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-01 20:05

Njae, det var ju i scenario med open baffle :)

Då kan man ju eventuellt behöva kompensera*, men det är ju som sagt inga problem med den mängd SD man har till förfogande, och som dessutom inte ens behöver spela de mest luftförflyttande frakvensområdena.

*Beroende på delningsfrekvens/filtertopologi
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-01 20:19

Jag kan ju inte låta bli att dra paralleller med andra principer och det är ju inte helt ovanligt att man sätter två element bredvid varann... Ser ingen större skillnad i förutsättningarna för det och att sedan använda fler element... :roll:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-01 21:29

små element är ju ett måste för att loberna ska bli vettiga, kanske skulle det gå att montera lite större bredbandare bakom en smal slits, men det har jag inte sett någon göra ännu...

Beveridge? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-01 22:00

Jocke skrev:

Tydligen lyckas det inte något vidare att göra dem som 1-vägare - ev bortsett från Ola...^^ Magnus bekymrar sig om integreringen med bassystemet i tex CBT trots att konytan motsvarar en 12-tummare...

Nä, större element och lägre lp-delning så får man knopa ihop diskanten med mindre element.

envägare är inte alls målet även om en sådan lösning är en våt dröm, idén är snarare att dela linjen med "diskanter" så lågt i frekvens att avståndet till bas/mellanregistret är väldigt litet i förhållande till ljudvåglängden, att bygga linjer med "normalstora" element ger bara interferenser i utstrålningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-01 22:03

KarlXII skrev:

små element är ju ett måste för att loberna ska bli vettiga, kanske skulle det gå att montera lite större bredbandare bakom en smal slits, men det har jag inte sett någon göra ännu...

Beveridge? :)

ja kanske nästan, men dom kör väl elektrostater bakom speciallinser?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-01 22:19

Ragnwald skrev:Hehe.. men banddiskanter till PA-nivå, kanske inte är helt rätt.

6,5":are kan du ju dela högre i frekvens och därigenom avlasta diskantelementet. Med rätt 6,5: or kan det bli uppåt 4kHz.

Var hade du delningen till banddiskanterna?

Men Sound Precision ULTIMA VHA-40 kör med banddiskanter till PA, och hävdar att det ger lägre dist än horndiskanter.
http://www.soundprecision.com/sp/datasheet_vha40.pdf

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-01 22:54

celef skrev:envägare är inte alls målet även om en sådan lösning är en våt dröm, idén är snarare att dela linjen med "diskanter" så lågt i frekvens att avståndet till bas/mellanregistret är väldigt litet i förhållande till ljudvåglängden, att bygga linjer med "normalstora" element ger bara interferenser i utstrålningen

Jag ser poängen med CBT:n... men det är ju inte alla linjer som fungerar så väl!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-02 18:24

alright
Bikinitider

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2011-07-03 08:50

celef skrev:jag önskar att weedo kommer tillbaka till tråden och simulerar lite böjda linjer

för visst går önskningar i uppfyllelse bara man önskar tillräckligt hårt :)

jag var faktiskt på gripsholms slott häromdagen och kastade en peng i önskebrunnen, det är jättesant

Önskebrunn, gnugga fram en ande ur en flaska/lampa, bryta en kycklings nyckelben är alla lämpliga metoder.

Jag har haft en mörk resa fram till semestern med jobba-sova-jobba-sova-jobba och inga luckor för att skriva kod och annat som man blir glad av. Önskebrunnen har därmed haft stängt.

Men nu skiner semestersolen och det finns igen små, små luckor.

Men var ska jag börja? Jag vill gärna ha lite feedback på det viktigaste att göra. Kanske detta:

1. Kunna lägga in golv/tak med en viss reflektionskoef (väggar får vänta).
2. Ändra så att varje punktkälla är en "sub-linje" så att man bättre efterliknar riktiga element.
3. Kunna ändra ljudnivån individuellt på de "element" man simulerar med.

På sikt så kommer att även kunna placera "element" fritt (höjd från golv och vinkel mot lyssnare) så att man kan simulera böjda konstruktioner.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-03 09:23

Bågformad linje :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-03 10:10

jaa, önskebrunnen fungerar verkligen, häftigt!! :D

Men var ska jag börja? Jag vill gärna ha lite feedback på det viktigaste att göra. Kanske detta:

1. Kunna lägga in golv/tak med en viss reflektionskoef (väggar får vänta).
2. Ändra så att varje punktkälla är en "sub-linje" så att man bättre efterliknar riktiga element.
3. Kunna ändra ljudnivån individuellt på de "element" man simulerar med.

På sikt så kommer att även kunna placera "element" fritt (höjd från golv och vinkel mot lyssnare) så att man kan simulera böjda konstruktioner.

det blir genast lite komplicerat med många inputsvariabler, men allt det där vill man ju verkligen kunna simulera! men det kanske räcker att man kan simulera en sak i taget och den totala systemsummeringen får man själv tänka fram?
Bikinitider

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2011-07-04 22:12

skönt att komma hem från Roskilde och en vecka med öl sprit och festivalmat och liiite musik och diskussionen har inte avtagit... 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-05 16:28

jo vi tycker linjer är mycket mer intressant än festivalmat och öl och livemusik
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-06 16:55

men tydligen är jag ensam och får väl därför prata med mig själv...

-hur e leget?

-jo det är fint serru, jag satsar på moduluppbyggda linjer, ger det ett sämre resultat än hela/obrutna linjer tro? jag tyckte det var enklare att hantera mindre delar som sedan sätts ihop till en större enhet, ungefär så som brobyggarna gör, många små sektioner bro ger tillslut en jättebro!

-skärp dig, det där kommer aldrig att funka, linjekällor är inte en bro!

-ok, det var väl synd, får väl tänka om då...
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-06 17:00

Fast det är kanske bra! För då kan du ju laborera med konkava/konvexa hur du vill. :)

Är det därför du vill ha moduler?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-06 20:48

den främsta anledningen till modulbygget är praktisk hantering, jag hade pa-anläggningar som förebild men i mitt fall i ett minatyrformat, baksidan är ett par avbrott i linjen vid skarvarna mellan modulerna
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-06 21:25

Bild

Bygger man modulerna med den här formen, så kan man vinkla dem mot nästa modul utan att påverka cc!? :) (I någon större omfattning, iallafall)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-08 19:07

man kanske bara kan snedställa topp och botten, för ett bakstycke i halvcirkelform sådär grejjar inte jag att få till
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-09 09:30

Det borde definitivt räcka!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2011-07-09 11:46

Och kanske montera ihop dom med något nätt gångjärn à la kort pianodito? Då borde man enkelt kunna reglera böjningen?

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-13 12:34

Naqref skrev:För infinitesimalt små källor så bör man ligga med ett c-c under vad som man kan räkna ut med följande formel;

d=c/(f*4)

där d=c-c-måttet i meter
c är ungefär lika med 344m/s (d v s ljudhastigheten i luft)
f är frekvensen i Hz

Det ger ett maximalt c-cmått på 4.3 mm om man vill spela upp till 20kHz...

Inte helt lätt att uppnå. :D Men det finns en hjälp i o m att det ovanstående förutsätter infinitesimala ljudstrålare. D v s oändligt små element. Så är inte fallet och när man har mer normala dome-diskanter så gör deras form och utstrålningsyta att man kan acceptera ett betydligt större c-c-mått.

Det här med avståndet mellan elementen förekommer det lite olika bud på. Keele anger en kritisk frekvens till halva våglängden av c-c vilket ju ger en hel oktav högre gränsfrekvens än en kvart...

Gissar att de här angivelserna har lite olika grund. En kvartsvågs (45º) löptidsskillnad summeras väl liksom ett 1:a ordningens filter (vid delning)?
Angivelsen av halvvågen anar jag har sitt ursprung i hur långt upp i frekvens 2 element uppför sig som ett enda större element...

Jag tycker att det vore intressant att reda ut hur det här fungerar. Det kan ju vara avgörande för om en idé är genomförbar eller inte...

.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2011-07-14 11:27

Det där tycker jag också är en väldigt intressant frågeställning.
Det borde ju inte vara så ruskigt svårt att testa empiriskt heller. Eller?

Vad påverkar hur punktformigt ett element beter sig i närheten av elementet. Formen på konen/domen?

Är det en fördel att göra två rader som man lägger lite om lott så att säga ungefär som högtalarna i tråden? Elementen kommer ju inte närmare varandra, men det känns lite som att det borde hjälpa. Åtminstone sett rakt framifrån.

Är jag helt ute å cyklar? :-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-14 11:48

sebatlh skrev:Det där tycker jag också är en väldigt intressant frågeställning.
Det borde ju inte vara så ruskigt svårt att testa empiriskt heller. Eller?

Vad påverkar hur punktformigt ett element beter sig i närheten av elementet. Formen på konen/domen?

Är det en fördel att göra två rader som man lägger lite om lott så att säga ungefär som högtalarna i tråden? Elementen kommer ju inte närmare varandra, men det känns lite som att det borde hjälpa. Åtminstone sett rakt framifrån.

Är jag helt ute å cyklar? :-)

Den här artikeln har cirkulerat här förr: http://www.systemsolutions.co.za/Tech%20Zone/Line%20Array%20White%20Paper.pdf

Från sid 11 behandlas c-c.

Gissar att "zick-zack"-designen kan lura örat men blir lite skum på spridningsegenskaperna...

.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2011-07-14 13:27

Jag tyckte inte riktigt att det hela redes ut ordentligt där.
Vad händer när diskanten är större än en våglängd?
Antagandet att elementen kan ses som punktkällor (nära själva elementet) borde fallera då. Jag har i varje fall svårt att se att det ska gälla, även om jag såklart kan ha fel.

För å köra på en klysha här i forumet så säger jag att det hela känns tumregelmässigt ;-)

Nåja, det kanske står mer i det där papret om man bara läser det en gång till...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-14 15:43

I min förenklade värld ser jag linjekällor som ett sätt att få flera element att uppföra sig som ett enda med vissa speciella egenskaper.

Om man för enkelhetens skull bara sätter 2 element bredvid varann uppför de sig som ett enkelt element upp till en frekvens som motsvarar halva våglängden av c-c. Under denna frekvens ökar ljudtrycket i såväl närfält som fjärrfält med 6dB (jmf ett enda element). Över den frekvensen kommer ljudtrycket i närfältet också att öka med 6dB medan ljudtrycket i fjärrfältet bara ökar med 3dB. Anar att det är denna relativa ökning av direktljud man är ute efter.

När vi bygger en konventionell högtalare och tex använder 2 mellanregister aktar vi ju oss för området över denna frekvens för att slippa en massa trassel. Är linjekällor ett helt annat "tänk" - att utnyttja den ökade direktiviteten?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-27 20:29

Nu så har jag byggt klart mina linjekällor :)

Bild

Bild

Bild

Den här tråden har varit till ovärderlig hjälp, och jag hoppas tråden tar fart igen, då det är så kul med linjekällor! :)

Hur jag byggde mina, kan man se om man klickar på länken i min signatur.
Tack för hjälpen. 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-28 00:21

Var delar du mot SLS:arna?

Du har bolstrat upp för maratonlyssning i soffan, ser fint ut och med Fever Ray - If i had a heart - över systemet, kan det bara bli fint. :)
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum