för visst går önskningar i uppfyllelse bara man önskar tillräckligt hårt

jag var faktiskt på gripsholms slott häromdagen och kastade en peng i önskebrunnen, det är jättesant
Moderator: Redaktörer
celef skrev:varför tycker du det?
celef skrev:varför tycker du det?
små element är ju ett måste för att loberna ska bli vettiga, kanske skulle det gå att montera lite större bredbandare bakom en smal slits, men det har jag inte sett någon göra ännu...
Jocke skrev:celef skrev:varför tycker du det?
Tydligen lyckas det inte något vidare att göra dem som 1-vägare - ev bortsett från Ola...^^ Magnus bekymrar sig om integreringen med bassystemet i tex CBT trots att konytan motsvarar en 12-tummare...
Nä, större element och lägre lp-delning så får man knopa ihop diskanten med mindre element.
KarlXII skrev:celef skrev:varför tycker du det?
små element är ju ett måste för att loberna ska bli vettiga, kanske skulle det gå att montera lite större bredbandare bakom en smal slits, men det har jag inte sett någon göra ännu...
Beveridge?
Ragnwald skrev:Hehe.. men banddiskanter till PA-nivå, kanske inte är helt rätt.
6,5":are kan du ju dela högre i frekvens och därigenom avlasta diskantelementet. Med rätt 6,5: or kan det bli uppåt 4kHz.
Var hade du delningen till banddiskanterna?
celef skrev:envägare är inte alls målet även om en sådan lösning är en våt dröm, idén är snarare att dela linjen med "diskanter" så lågt i frekvens att avståndet till bas/mellanregistret är väldigt litet i förhållande till ljudvåglängden, att bygga linjer med "normalstora" element ger bara interferenser i utstrålningen
celef skrev:jag önskar att weedo kommer tillbaka till tråden och simulerar lite böjda linjer
för visst går önskningar i uppfyllelse bara man önskar tillräckligt hårt![]()
jag var faktiskt på gripsholms slott häromdagen och kastade en peng i önskebrunnen, det är jättesant
Men var ska jag börja? Jag vill gärna ha lite feedback på det viktigaste att göra. Kanske detta:
1. Kunna lägga in golv/tak med en viss reflektionskoef (väggar får vänta).
2. Ändra så att varje punktkälla är en "sub-linje" så att man bättre efterliknar riktiga element.
3. Kunna ändra ljudnivån individuellt på de "element" man simulerar med.
På sikt så kommer att även kunna placera "element" fritt (höjd från golv och vinkel mot lyssnare) så att man kan simulera böjda konstruktioner.
Naqref skrev:För infinitesimalt små källor så bör man ligga med ett c-c under vad som man kan räkna ut med följande formel;
d=c/(f*4)
där d=c-c-måttet i meter
c är ungefär lika med 344m/s (d v s ljudhastigheten i luft)
f är frekvensen i Hz
Det ger ett maximalt c-cmått på 4.3 mm om man vill spela upp till 20kHz...
Inte helt lätt att uppnå.Men det finns en hjälp i o m att det ovanstående förutsätter infinitesimala ljudstrålare. D v s oändligt små element. Så är inte fallet och när man har mer normala dome-diskanter så gör deras form och utstrålningsyta att man kan acceptera ett betydligt större c-c-mått.
sebatlh skrev:Det där tycker jag också är en väldigt intressant frågeställning.
Det borde ju inte vara så ruskigt svårt att testa empiriskt heller. Eller?
Vad påverkar hur punktformigt ett element beter sig i närheten av elementet. Formen på konen/domen?
Är det en fördel att göra två rader som man lägger lite om lott så att säga ungefär som högtalarna i tråden? Elementen kommer ju inte närmare varandra, men det känns lite som att det borde hjälpa. Åtminstone sett rakt framifrån.
Är jag helt ute å cyklar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster