Varför heter det linjekälla?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-30 16:05

När det inte heter basreflexkälla?
Stör mig enormt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-30 16:39

Man kanske går på ljudvågens utbredning i luft. Då blir basreflex snarast en form av punktkälla. Då har vi en linje och en punkt d v s linjekälla och punktkälla. Återstår är en yta som ger vågutbredning i luft. Ytan skall i motsats till linje och punkt ge plana ljudvågor. Planljudkälla kanske? Fast det borde heta ytkälla och det heter nog så :) Sedan har vi dubbelkälla i form av dipol. Undrar om det finns volymkälla? Det måste ju vara en stor strålare i förhållande till våglängden.

Ja, nåt sånt, kan jag tänka mig.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Varför heter det linjekälla?

Inläggav n3mmr » 2011-06-30 17:15

Harryup skrev:När det inte heter basreflexkälla?
Stör mig enormt.

mvh/Harryup

därför att det kallas line source på engelska, gissar jag.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-06-30 17:33

Vad heter det när basreflexen är vänd bakåt mot en vägg?

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2011-06-30 17:39

Smygfis?

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-30 17:42

vägglus?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-06-30 19:58

Hah!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-07-01 10:21

- sent svar som aldrig blev tryckt på "Skicka" igår... Kanske du redan fått svar, HarryUp. -

Det du egentligen menar är förmodligen punktkälla som det kallas för inom akustiken.

För att en källa ska kunna benämnas punktkälla måste våglängden vara stor i förhållande till källans geometriska dimensioner.

Det som är lite lustiga i ditt resonemang är om det skulle finnas basreflexkälla, borde det ju isåfall även finnas "slutenkälla" , "transmissionslinjekälla" (konstigt namn!) och liknande. :wink: :)

Basreflexkonstruktioner är inte heller en punktkälla vid mycket låga frekvenser, alltså under avstämningsfrekvensen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-01 10:26

Nagrania skrev:Vad heter det när basreflexen är vänd bakåt mot en vägg?

4:e ordningens basreflex.

Fråga mig inte varför.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-01 10:39

Tack för alla svar inklusive Johans.
Kanske anledningen också är att högtalare och rummet är en källa till oro.
Min invändning var nog närmast av språkvårdande karaktär. Sourceomkopplaren på förstärkare känns ju rimlig men att börja och avsluta signalen i källor känns inte bra. Enklast är väl att få anglosaxerna att byta så följer alla översättningar med. Skulle emitter kännas bra istället?
Misstänker att stora delar av arbetet kommer bli oavlönat.

Mvh/harryup
;-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-01 11:00

Inom akustiken heter det ljudkälla. Det är gängse nomenklatur. Ljudkällan är källan till ljudet. Olika typ av ljudkällor har olika spridningskaraktär med sin speciella riktningskarakteristik och ljudvågens ljudnivå följer olika lagar map avståndet till ljudkällan.

Rummet i sig är inte en ljudkälla, utan snarast en typ av reflektor med vissa reflexionsmönster, beroende på rummets volym och reflektorernas (väggar, tak, golv) absorbtion och/eller diffusion.

Du skriver: "källa till oro." Ja, så är det. Viloläget är ett tillstånd där inga ljudvågor förekommer utan endast atmosfärstrycket. Oron består i att viloläget förändras med mekanisk vibration d v s vibration av fast materia i en gas som i det här fallet är luften. Denna mekaniska vibration ger då upphov till förtätningar och förtunningar av luftmolekyler runt viloläget och ger upphov till tryckförändringar i luften d v s det är frågan om rubbning från viloläget och det betraktas som oro där viloläget är ro.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-07-02 09:59

Johan_Lindroos skrev:
- sent svar som aldrig blev tryckt på "Skicka" igår... Kanske du redan fått svar, HarryUp. -

Det du egentligen menar är förmodligen punktkälla som det kallas för inom akustiken.

För att en källa ska kunna benämnas punktkälla måste våglängden vara stor i förhållande till källans geometriska dimensioner.

Det som är lite lustiga i ditt resonemang är om det skulle finnas basreflexkälla, borde det ju isåfall även finnas "slutenkälla" , "transmissionslinjekälla" (konstigt namn!) och liknande. :wink: :)

Basreflexkonstruktioner är inte heller en punktkälla vid mycket låga frekvenser, alltså under avstämningsfrekvensen.

Nu tror jag att Harryup undrade följande:

"varför kallas en viss typ av högtalare, byggd av ett stort antal element monterade i en rät, vertikal linje, för linjekälla typ högtalarkonstruktionern typ basreflex inte kallas basreflexkälla"
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-02 10:23

Johan_Lindroos skrev:

Nja, det du skriver är väl kriterier för att man med god approximation ska kunna kalla källan för en punktkälla.

En punktkälla är en matematisk abstraktion. Den är verkligen oändligt liten, dvs en punkt. I den punkten uppstår respektive försvinner materia.

En linjekälla är på samma sätt en matematisk abstraktion, fast där materien uppstår/försvinner längs en oändligt tunn, oändligt lång linje.

Ytkällan är på samma sätt en oändligt stor yta där materian uppstår/förvinner.

De tre källorna ger upphov till tre matematiskt lättbehandlade typer av vågor, nämligen sfäriska, cylindriska och plana vågor.

"Linjekällan" som nämns i förstainlägget är bara en approximation av den matematiska linjekällan. Dels är den inte oändligt tunn (linjeformad), vilket ger en riktverkan i horisontalled ( om källan står upp). Dels är den inte oändligt lång, vilket gör att vågutbredningen inte blir cylindrisk.

På samma sätt kan en "vanlig högtalare" tex en basreflexhögtalare vara en approximation av en punktkälla.

Och som Johan säger är approximationen bra om våglängden är stor jämfört med linjens tunnhet eller punktens litenhet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-02 10:24

Jag tror det heter linjekälla, därför att det inte längre är en punktkälla! :D

Ljudet utgår inte längre ifrån en punkt, och sprids sfäriskt, utan från en sammanhängande linje, och sprids cylindriskt.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-02 11:26

Svante skrev:"Linjekällan" som nämns i förstainlägget är bara en approximation av den matematiska linjekällan. Dels är den inte oändligt tunn (linjeformad), vilket ger en riktverkan i horisontalled ( om källan står upp). Dels är den inte oändligt lång, vilket gör att vågutbredningen inte blir cylindrisk.

Om man fuskar och räknar in golv och takstudsar i nollinjen blir väl linjen rätt oändlig mot lyssningsplatsen?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-02 11:37

MagnusÖstberg skrev: Om man fuskar och räknar in golv och takstudsar i nollinjen blir väl linjen rätt oändlig mot lyssningsplatsen?

Rätt oändlig är väl ungefär hälften så långt som helt oändlig?

Man kan nog bara ha en halv oändlighet inne i sitt rum, på andra sidan väggen bor ju grannen. :o
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-02 11:42

Så grannen är i vägen :? :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-02 11:43

phon skrev:
MagnusÖstberg skrev: Om man fuskar och räknar in golv och takstudsar i nollinjen blir väl linjen rätt oändlig mot lyssningsplatsen?

Rätt oändlig är väl ungefär hälften så långt som helt oändlig?

Man kan nog bara ha en halv oändlighet inne i sitt rum, på andra sidan väggen bor ju grannen. :o

:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-02 11:59

MagnusÖstberg skrev:Så grannen är i vägen :? :D

Ja Magnus så är det, grannen är i vägen, inte i väggen.

mvh/Harryup :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-02 12:03

Eller vid närmare eftertanke, grannen kan vara på vägen inte i, men han kan vara i väggen om t.ex. någon arg snickare spikat in honom mellan skivorna.
Rätt ska vara rätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-02 12:06

Eller vid ännu närmare eftertanke, om man gjort sig osams med någon på t.ex. PEAB så kanske man kan hamna i vägen också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-02 12:24

... arg snickare .... :D :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-02 12:59

Just nu är jag en arg snickare som önskade att jag istället hade en arg snickare här 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-07-02 13:15

MagnusÖstberg skrev:Just nu är jag en arg snickare som önskade att jag istället hade en arg snickare här 8O

snackarsnickare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-02 13:19

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:"Linjekällan" som nämns i förstainlägget är bara en approximation av den matematiska linjekällan. Dels är den inte oändligt tunn (linjeformad), vilket ger en riktverkan i horisontalled ( om källan står upp). Dels är den inte oändligt lång, vilket gör att vågutbredningen inte blir cylindrisk.

Om man fuskar och räknar in golv och takstudsar i nollinjen blir väl linjen rätt oändlig mot lyssningsplatsen?

Ja, om absorptionen i tak och golv är noll.

Jag har någon gång gjort ett tentatal med en linjekälla mellan tak och golv i ett parkeringshus, där man ska räkna ut nivån på ett givet avstånd ifrån den. Tanken är att man då ska kunna räkna med cylindrisk vågutbredning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-02 13:21

Kanske i början för att skilja principen från en "punktkälla" och sen har benämningen blivit kvar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-02 13:40

Svante skrev:

Därav min lilla knorr med "rätt" oändlig eftersom det är sällsynt med rena betonggolv och betongtak i lyssningsrum.

Men visst blir den praktiska längden längre även med liten absorbtion, typ pappspännt innertak och parkettgolv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-02 14:04

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:

Därav min lilla knorr med "rätt" oändlig eftersom det är sällsynt med rena betonggolv och betongtak i lyssningsrum.

...och därav mitt "ja"... ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-02 14:07

:D
Jag saknar dig.

Återgå till DIY-forum