Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:När det inte heter basreflexkälla?
Stör mig enormt.
mvh/Harryup
Nagrania skrev:Vad heter det när basreflexen är vänd bakåt mot en vägg?
Johan_Lindroos skrev:
- sent svar som aldrig blev tryckt på "Skicka" igår... Kanske du redan fått svar, HarryUp. -
Det du egentligen menar är förmodligen punktkälla som det kallas för inom akustiken.
För att en källa ska kunna benämnas punktkälla måste våglängden vara stor i förhållande till källans geometriska dimensioner.
Det som är lite lustiga i ditt resonemang är om det skulle finnas basreflexkälla, borde det ju isåfall även finnas "slutenkälla" , "transmissionslinjekälla" (konstigt namn!) och liknande.![]()
![]()
Basreflexkonstruktioner är inte heller en punktkälla vid mycket låga frekvenser, alltså under avstämningsfrekvensen.
Johan_Lindroos skrev:
- sent svar som aldrig blev tryckt på "Skicka" igår... Kanske du redan fått svar, HarryUp. -
Det du egentligen menar är förmodligen punktkälla som det kallas för inom akustiken.
För att en källa ska kunna benämnas punktkälla måste våglängden vara stor i förhållande till källans geometriska dimensioner.
Svante skrev:"Linjekällan" som nämns i förstainlägget är bara en approximation av den matematiska linjekällan. Dels är den inte oändligt tunn (linjeformad), vilket ger en riktverkan i horisontalled ( om källan står upp). Dels är den inte oändligt lång, vilket gör att vågutbredningen inte blir cylindrisk.
MagnusÖstberg skrev: Om man fuskar och räknar in golv och takstudsar i nollinjen blir väl linjen rätt oändlig mot lyssningsplatsen?
phon skrev:MagnusÖstberg skrev: Om man fuskar och räknar in golv och takstudsar i nollinjen blir väl linjen rätt oändlig mot lyssningsplatsen?
Rätt oändlig är väl ungefär hälften så långt som helt oändlig?
Man kan nog bara ha en halv oändlighet inne i sitt rum, på andra sidan väggen bor ju grannen.
MagnusÖstberg skrev:Just nu är jag en arg snickare som önskade att jag istället hade en arg snickare här
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:"Linjekällan" som nämns i förstainlägget är bara en approximation av den matematiska linjekällan. Dels är den inte oändligt tunn (linjeformad), vilket ger en riktverkan i horisontalled ( om källan står upp). Dels är den inte oändligt lång, vilket gör att vågutbredningen inte blir cylindrisk.
Om man fuskar och räknar in golv och takstudsar i nollinjen blir väl linjen rätt oändlig mot lyssningsplatsen?
Svante skrev:Om man fuskar och räknar in golv och takstudsar i nollinjen blir väl linjen rätt oändlig mot lyssningsplatsen?
Ja, om absorptionen i tak och golv är noll.
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:Om man fuskar och räknar in golv och takstudsar i nollinjen blir väl linjen rätt oändlig mot lyssningsplatsen?
Ja, om absorptionen i tak och golv är noll.
Därav min lilla knorr med "rätt" oändlig eftersom det är sällsynt med rena betonggolv och betongtak i lyssningsrum.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 24 gäster