piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-09-16 23:13

JTarnstrom skrev: Jag inser också att jämförelser mellan piP och andra högtalare inte låter sig göras så enkelt eftersom man går miste om en del av de där dimensionerna som andra högtalare ändå inte kan förmedla. .

Menar du att piP är det bästa du hört oavsett pris?

piP är klart prisvärd men kan av naturliga skäl inte uträtta "underverk" pga av sina fysiska begränsningar.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-09-17 08:12

Goldfinger skrev:
JTarnstrom skrev: Jag inser också att jämförelser mellan piP och andra högtalare inte låter sig göras så enkelt eftersom man går miste om en del av de där dimensionerna som andra högtalare ändå inte kan förmedla. .

Menar du att piP är det bästa du hört oavsett pris?

piP är klart prisvärd men kan av naturliga skäl inte uträtta "underverk" pga av sina fysiska begränsningar.

Näe, pi60 var bättre :)

Jag har självklart inte hört alla högtalare på marknaden och jag kanske uttryckte mig en aning luddigt i inlägget du besvarade, men av det jag har hört så är piP unika i sin förmåga att återge så många av inspelningens dimensioner. Det är fullt möjligt att det finns andra högtalare som klarar detta. Det är också fullt möjligt, och något som jag också har noterat med egna öron, att när piP spelar i ett rum som neutraliserar någon eller några av dessa dimensioner så finns det andra högtalare som spelar lika bra eller bättre. Fast inte är de många, inte...

Det finns också en brasklapp att slänga in här. Det är fullt möjligt att de övriga högtalarre jag har hört har spelat i suboptimerade miljöer där de heller inte har kommit till sin fulla rätt, men vid några tillfällen förutsätter jag att rummen har varit akustikbehandlade för att produkterna ska göras rättvisa.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-17 10:22

JTarnstrom skrev:
Näe, pi60 var bättre :)

Jag har självklart inte hört alla högtalare på marknaden och jag kanske uttryckte mig en aning luddigt i inlägget du besvarade, men av det jag har hört så är piP unika i sin förmåga att återge så många av inspelningens dimensioner. Det är fullt möjligt att det finns andra högtalare som klarar detta. Det är också fullt möjligt, och något som jag också har noterat med egna öron, att när piP spelar i ett rum som neutraliserar någon eller några av dessa dimensioner så finns det andra högtalare som spelar lika bra eller bättre. Fast inte är de många, inte...

Det finns också en brasklapp att slänga in här. Det är fullt möjligt att de övriga högtalarre jag har hört har spelat i suboptimerade miljöer där de heller inte har kommit till sin fulla rätt, men vid några tillfällen förutsätter jag att rummen har varit akustikbehandlade för att produkterna ska göras rättvisa.

Jag håller till fullo med här, har också hört en massa högtalare genom åren. Rummet gav nog många en oförtjänst, men inte alla väl?

Själv gick jag en ganska omvänd "ino-väg" dock, de första jag hörde var bauta-ino (r eller i56). Nästa encounter var piP och blev ganska förvånad hur likt bauta dom lät men sen efter att man förstått Inos, ja, ideologi/filosofi så är det inte så konstigt längre. Inga kompromisser typ, man kan inte dra på som fan med piP ju. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-09-17 10:36

IÖ:s koncept är ju unikt så tillvida att man kan erbjudas en möjlighet att avlyssna hans högtalare i en miljö där de görs rättvisa. Han visar också under vilka förutsättningar högtalarna fungerar så att man själv kan optimera sin lyssningsmiljö. Jag vet inte någon annan högtalartillverkare som på samma sätt talar om under villka förutsättningar deras högtalare fungerar optimalt. Bara det gör ju en jämförelse besvärlig.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-17 10:49

Gäsp!..... Jag kan hålla med om att Linn(ibland) och Ino är bra och kan vara väldigt rätt för endel, men alla högtalare har styrkor och svagheter. Är själv väldigt glad över att jag inte ännu skådat ljuset i tunneln, då allt bara blir bra och tar slut. Tycker endel måste vakna upp lite. Men det är intressant att följa när två grupper som väl får anses lite sekteristiska möts och debatterar.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-17 11:18

matereo skrev:Gäsp!..... Jag kan hålla med om att Linn(ibland) och Ino är bra och kan vara väldigt rätt för endel, men alla högtalare har styrkor och svagheter. Är själv väldigt glad över att jag inte ännu skådat ljuset i tunneln, då allt bara blir bra och tar slut. Tycker endel måste vakna upp lite. Men det är intressant att följa när två grupper som väl får anses lite sekteristiska möts och debatterar.

Håller med här också :) jag har ex nyligen hört nya, för mig, märken som Larsen & Carlsson som jag också blev intresserade av. Annars har jag inte hört något direkt Wow dom senaste, säg, 5 åren. Jag är ganska sugen på att låna hem ett par Larsen 6, nån som har dem i Malmö-trakten får gärna låna ut dem mot ett par piPs. :)

Jag tycker (såklart) inte att Ino är sekteristiskt då få sekter lutar sig på naturvetenskap och kontrollerade tester. Sånt diggar jag. Jag har nog inte sett ljuset i tunneln än, hoppas jag.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-17 11:21

Ljuset i tunneln är långt borta... Eller nja...

jag hoppas på att den är någonstans vid i16s + pY-4 eller så, men man vet alldrig vart det slutar :roll:

Jag tycker mig ha hittat "rätt ljud" så nu gäller det bara att få "Mer ljud" för att stilla mitt sinne helt, sedan så får man väll börja med någon annan rolig hobby för att ha något att förbättra och leka med... :lol:

eller varför inte en andra uppsättning, eller varför inte en i varje rum... :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-09-17 20:15

JTarnstrom skrev:[snip...] att när piP spelar i ett rum som neutraliserar någon eller några av dessa dimensioner så finns det andra högtalare som spelar lika bra eller bättre. Fast inte är de många, inte...

Hahaha! Rätt ord på fel plats? 8O 8O :lol: :lol: :lol:

/en john som kursiverat och inte har nåt vettigt att tillföra, ens efter att ha återvänt till piP(s) från kortare (nöjsam) avkrok

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-17 20:24

m_persson79 skrev: Inga kompromisser typ, man kan inte dra på som fan med piP ju. :)

Jamen alla högtalare är ju en kompromiss.... vad är inte det här i livet?

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-07-02 01:51

Nästan en piP i alla fall,lite svängigare,lite snyggare och för stunden min kökshifi..
Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-02 04:56

ivor-isobarik skrev:Nästan en piP i alla fall,lite svängigare,lite snyggare och för stunden min kökshifi..
Bild

Diskret kökskabel...
Tänk om - tänk annorlunda

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-02 08:51

ivor-isobarik skrev:Nästan en piP i alla fall,lite svängigare,lite snyggare och för stunden min kökshifi..
Bild

Använder du en iphone 4 som signalkälla ?

Fungerar det bra ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Inläggav Naqref » 2011-07-02 11:56

Richard skrev:Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.

Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-02 13:16

JTarnstrom skrev:IÖ:s koncept är ju unikt så tillvida att man kan erbjudas en möjlighet att avlyssna hans högtalare i en miljö där de görs rättvisa. Han visar också under vilka förutsättningar högtalarna fungerar så att man själv kan optimera sin lyssningsmiljö. Jag vet inte någon annan högtalartillverkare som på samma sätt talar om under villka förutsättningar deras högtalare fungerar optimalt. Bara det gör ju en jämförelse besvärlig.

Har du varit hos någon annan? Jag menar då inte en återförsäljare, utan på besök i fabrik eller liknande. Just avsaknaden av återförsäljare är väl vad IÖ eftersträvar, för att försäkra sig om att han får tala med varje köäpare och ge hans produkter maximalt bra möjlighter att låta bra. De flesta andra leverantörer har ju ett (eller flera) mellanled.

Om du ringer Quad i Huntingdon, är jag säker på att du får komma och lyssna på deras högtalare och en mycket bra milö!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-02 13:19

Naqref skrev:
Richard skrev:Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.

Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter. 8)

Hur menar du? Jag skummade igenom testen och tycker den verkar få jättebra omdöme.

Stereophile skrev:Payoff
I was thrilled with my experience of the Linn Majik 140. It was everything I'd hoped it would be: a speaker that retains all the strengths of Linn's remarkable Majik 109 bookshelf model, but with deeper bass extension, superior dynamic range capability, and a greater sense of ease. My conclusions are summed up in two lines lifted from my listening notes: "No compromises in a $2995/pair speaker." "It doesn't get much better than this for the money."

http://www.stereophile.com/content/linn-majik-140-loudspeaker

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-07-02 13:47

Riktigt trevliga att lyssna på,jo ajfånen är okej när inget annat är riktigt hifi heller. Ska hämta ett par KAN stativ i kväll så man får lyssna i vardagsrummet istället.

Undrar om detta är nya målbilden för mig, Tukan,en skivspelare,två klout och en kairn :-)
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-02 16:21

petersteindl skrev:
Naqref skrev:

Hur menar du? Jag skummade igenom testen och tycker den verkar få jättebra omdöme.

Att den får bra omdöme motsäger väl inte att jag subjektivt kan anse att den inte är helt imponerande på alla punkter? ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-02 17:13

Annard tycker jag att åyminstone pi60 är ljudligt lik linns souds.. Skulle vara intressant att utföra några tester på detta..
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-02 17:25

meanmachine skrev:Annard tycker jag att åyminstone pi60 är ljudligt lik linns souds.. Skulle vara intressant att utföra några tester på detta..
Vilken då?

Jag tycker inte de har nått gemensant "sound" inom Linn...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-02 17:28

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Annard tycker jag att åyminstone pi60 är ljudligt lik linns souds.. Skulle vara intressant att utföra några tester på detta..
Vilken då?

Linn Keltik hörde jag mycket under en period och jag tycker den var mycket lik Pi60

Medveten om att jag är lite ensam på detta forum att ha den åsiken.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-07-02 17:33

petersteindl skrev:
Naqref skrev:Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter. 8)
Titta på mätningarna och John Atkinsons kommentarer istället...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-02 17:57

Det är dock imponerande att en firma med så stora resurser inte kan bygga högtalare för 20kkr som håller sig inom dubbla toleranserna för DIN-standarden för tonkurvan. Det är lika imponerande att de lyckas fixa en så stor lådresonans att den syns på impedanskurvan.

Atkins skriver att i o m att den (lådresonansen) har så högt Q så triggas den kanske inte så mycket att det är ett problem. Kanske en lösning för framtiden att istället för att dämpa resonanser så gör man de så resonanta att de inte triggas under hela låtars speltid. Då hörs de inte medan låten pågår. Å andra sidan så kommer man höra dom bra länge efter låten har slutat. Mer musik för pengarna. :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-02 18:42

Naqref skrev:Det är dock imponerande att en firma med så stora resurser inte kan bygga högtalare för 20kkr som håller sig inom dubbla toleranserna för DIN-standarden för tonkurvan. Det är lika imponerande att de lyckas fixa en så stor lådresonans att den syns på impedanskurvan.

Atkins skriver att i o m att den (lådresonansen) har så högt Q så triggas den kanske inte så mycket att det är ett problem. Kanske en lösning för framtiden att istället för att dämpa resonanser så gör man de så resonanta att de inte triggas under hela låtars speltid. Då hörs de inte medan låten pågår. Å andra sidan så kommer man höra dom bra länge efter låten har slutat. Mer musik för pengarna. :D

Dessa resonanser fanns ju även i Linn Helix ( testad av LTS ) och det var samma visa där: högt q- värde gör att inspelningarna låter mera likartat, kanske blir det mera " stampa takten" av detta stuk också.*
:)

* fråga mig inte hur, bara.

Mycket talar för att lådresonansen, som är så stor att den syns på impedanskurvan för majik 140 nog är inkonstruerad .

De flesta föredrar kanske lådresonanser, istället för helt oresonant ljud.

K- arrayen med hela dess uppbyggnad med ett horn som ligger flera cm bakom elementet gör att det mätmässigt blir en hel massa resonanser och väldigt krokig frekvensgång, allt enligt stereophile.

Men det kanske är helt avsiktligt menat, detta ?

Jag kan tänka mig att cd kanske låter " mera analogt" med litet diffus återgivning vid de högre frekvenserna ?

Vad säger du Naqref, om dessa möjligheter ?

Edit: Nu har vi fem mätningar som visar på resonanser vid 400- 500 Hz av fem olika linnmodeller. Ett medvetet designdrag ?
Senast redigerad av Richard 2011-07-02 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-02 19:00

LasseA skrev:
petersteindl skrev:
Naqref skrev:Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter. 8)
Titta på mätningarna och John Atkinsons kommentarer istället...

Här testen på den äldre Linn Tukan, som mäter bättre än de nyare högtalarna.

Samma resonans dock, vid 440 Hz....

Är detta den optimala " svängfrekvensen" månne ?

http://www.stereophile.com/content/linn ... asurements

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-02 19:06

spännande högtalare som verkar prestera både uselt och på topp

Summing up the Linn Majik 140's measured performance is difficult. On the one hand, there are some definite problems: that lively cabinet, the sub-optimal drive-unit integration on axis. On the other hand, the problems seemed to step out of the way of the music much of the time. Some listeners will love this speaker for what it does right; others will not be so impressed because of what it does wrong. Bob Reina is definitely in the former camp.—John Atkinson
Bikinitider

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-02 19:13

Richard skrev:

Njae, men det kanske lättar upp "Tune-Dem" om man
har en referens . . . typ, ett A . . . att tuna/stämma
efter . . . inbyggt i högisen så att säga. . . .8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-02 19:43

Laila skrev:
Richard skrev:

Njae, men det kanske lättar upp "Tune-Dem" om man
har en referens . . . typ, ett A . . . att tuna/stämma
efter . . . inbyggt i högisen så att säga. . . .8)

Kan du kanske utveckla detta ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-02 19:53

...Linn akurate 242 har samma resonansfrekvens- beteende som Tukan och majik 140 , en peak vid 492 Hz, något mindre dock, än de övriga...

http://www.stereophile.com/content/linn ... asurements

Nu har vi alltså resonanspeakar vid 400- 500 Hz vid mätningar av dessa 5 högtalare :

Linn Helix ( LTS )
Linn majik 140 ( stereophile )
Linn akurate 242 ( stereophile )
Linn tukan ( stereophile )
Linn majik 109 ( stereophile, tre resonanser, varav den högsta är 392 Hz )

Då undrar man ju om detta är ett medvetet designdrag i konstruktionen av dessa ?

.. Eller beror det på slumpen, eller kanske att elementen dras åt väldigt hårt, så resonansen hamnar kring 400 Hz på samtliga högtalare ?

Vad tror ni ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-02 20:19

ivor-isobarik skrev:Riktigt trevliga att lyssna på,jo ajfånen är okej när inget annat är riktigt hifi heller. Ska hämta ett par KAN stativ i kväll så man får lyssna i vardagsrummet istället.

Undrar om detta är nya målbilden för mig, Tukan,en skivspelare,två klout och en kairn :-)

Är inte Keltik " the shit", längre ? 8O

:D
Senast redigerad av Richard 2011-07-02 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-02 20:24

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Vilken då?

Linn Keltik hörde jag mycket under en period och jag tycker den var mycket lik Pi60

Medveten om att jag är lite ensam på detta forum att ha den åsiken.

Nej, det är du inte. 8)

Du har helt rätt i detta, Keltik har dock mycket djupare, potentare bas än pi 60 .

Pi 60 tycker jag har en aning naturligare klang vid akustiska instrument, tycker jag. Klangligt låter de iövrigt ganska lika.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi